به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گردهمایی مدیران موسسات قرآنی استان شامگاه چهارشنبه 25 اردیبهشتماه در محل امامزاده 72 تن ساروق برگزار شد و مسئولین و مدیران به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
علیرضا حاجعلیبیگی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در این جلسه تصریح کرد: واقعیت این است که شخصیت وارسته کربلایی کاظم ساروقی، آنطور که شایسته و بایسته است به مردم معرفی نشده است و در این رابطه کار زیادی صورت نگرفته است حتی در خود ساروق هم به قدر کافی معرفی و شناخته شده نیست.
وی اظهار کرد: پرداختن به موضوع کربلایی کاظم موضوع پرداختن به شخص نیست، رویداد معجزهوار که منتج به حافظ شدن یک شبه کربلایی کاظم شد این رویداد برای فعالان قرآنی در همه عرصهها که قدم در راه ترویج قرآن گذاردند پیامدهایی دارد که بسیار حائز اهمیت است. این واقعه وقایعی را اثبات میکند، افرادی همچون شهید نواب از این فرصت استفاده کرده و قصد داشتند این بزرگمرد را به تاریخ معرفی کنند.
حاجعلیبیگی در ادامه گفت: تحریف ناپذیری قرآن از جمله آثار این معجزه است، از دیگر آثار ان میتوان به ادعای برخی که اذعان داشتند شیعهها نمیتوانند حافظ قرآن شوند اشاره کرد، که این واقعه خلاف نظر آنان را ثابت کرده و اهمیت روزی حلال را برهمگان آشکار ساخت. جای موسسه قرآنیای به نام کربلایی کاظم در این شهر خالی است، برخی افراد قدم در راهاندازی موسسه قرآنی برداشتند اما به دلایل مختلف نیمه کاره رها کردند لذا نبود موسسه قرآنی با نام کربلایی کاظم خلا است و این خلا باید رفع شود.
وی با تأکید بر اینکه از طرف ارشاد اسلامی آمادگی احداث موسسه قرآنی کربلایی کاظم ساروقی وجود دارد، اضافه کرد: مسؤلان این شهر پیگیری لازم برای تاسیس این موسسه قرآنی را داشتند. در قم موسسهای با این نام وجود دارد اما در زادگاه ایشان و محل معجزه این کمبود احساس میشود البته ناگفته نماند نقد بر ما هم وجود دارد شاید ما نیز کوتاهی کردیم و باید جدیتر این مبحث را دنبال میکردیم.
حجتالاسلام اسماعیل ساروقی فراهانی تولیت امامزاده ۷۲ تن ساروق نیز گفت: بنده ۲۴ سال است که موفق به بازسازی امامزاده شدهام، از سال ۶۹ اقدامات برای بازسازی آغاز شده است امامزاده ۷۲تن از نوادگان سه امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) هستند که این نوادگان به قصد زیارت امام رضا علیه السلام از کربلا عزیمت میکنند و وقتیکه به ساروق میرسند و مردم این اهالی متوجه میشوند دستور شهادت این افراد صادر شده است دروازه شهر بسته شده و این امر ۶ ماه طول میکشد. مردم در این مدت از امامزادگان مراقبت و حفاظت میکنند پس از این مدت دروازه باز شده و طی چند شبیخون تعداد ۳۲ نفر به شهادت میرسند از این بزرگان ۴۰ دختر میمانند که به دو روایت میگویند آنان را تعقیب میکنند و از نظرها غایب میشوند و برخی میگویند آنان نیز به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: صندوقهای چوبی داخل ضریح مطهر نمادین است و تعداد شهدا بیش از اینهاست و نمیتوان ادعا کرد هر صندوق متعلق به یک شهید است، در قسمتهایی که در حال ساخت و ساز بودیم به سنگ بسیار نفیس برخورد کردیم که خط ان برای میراث فرهنگی نیز قابل خواندن نبود و وقتیکه آن قسمت مورد کنکاش قرار گرفت به پیکری برخورد کردیم که جمجمه سر خونی بود این اتفاق حاکی از آن دارد چه بسا در همین اماکن شهدایی باشند و نمیتوان تنها به صندوقها اکتفا کرد.
مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن اراک در این جلسه گفت: این مهد قرآنی از سال ۷۶ فعالیت خود را آغاز کرده است، با همت و یاری همه فعالیتهای خوبی را برگزار کردهایم که به عنوان نمونه میتوان به ۶۰ برگزیده مسابقات قرآن دانشآموزی، برگزاری مسابقات قرآن تقلیدی، اجرای طرح ملی تلاوت و.... اشاره کرد.
رضا کوچکی، مدیر موسسه قرآنی والفجر خمین، از تربیت یکهزار حافظ جزء و یکصد حافظ کل قرآن در این شهرستان خبرداد و افزود: تا کنون سه جشن دارالتحفیظی برگزار شده که حج عمره اهدا شده است، فعالیتهای تربیت مربی و معلم قرآن از دیگر برنامههای اجرایی است.
حسین محمدی هزاوه، مدیر موسسه قرآنی سفینه النجاة از فعالیت دو مرکز قرآنی در خیابان ۱۷ متری ملک روبهروی مسجد آقای سلطان و خیابان محسنی جنب مسجد امام هادی علیهالسلام اشاره کرد و افزود: از سال ۸۷ فعالیت خود را در زمینههای مختلف همچون قرائت و روخوانی، تجوید و صوت و لحن، حفظ، تربیت معلم، مفاهیم و تربیت معلم تجوید و دیگر رشتهها آغاز کردیم.
وی از فعالیت این مجموعه با دستگاههای دولتی و همچنین پادگان مالک اشتر، سپاه روحالله و برگزاری دورههای ضمن خدمت خبرداد و گفت: دورههای ارتقای سطح معلمین قرآن از دیگر برنامههاست. وی همچنین عدم گرایش یا کاهش مردم نسبت قرآن و نبود مکان مناسب و بالا بودن نرخ اجاره نامهها را از مشکلات دانست.
محمدی هزاوه بیان کرد: وضعیت اقتصادی اینقدر وخیم شده که از برخی از موسسات تنها نامی برجای مانده است، بازدید اتحادیه مدغم از موسسات در راستای رفع مشکلات آنان از جمله مواردی است که به آن پرداخته میشود. سازمان تبلیغات اسلامی حمایت مالی هرچند اندکی داشت که آن هم قطع شد و مسؤلان گفتند قصد ما این بود روی پای خودتان بایستید و بتوانید در این فرصت با گرفتن شهریه و کمک خیرین هزینه موسسه را تأمین کنید.
سید حسن حسینی مدیر موسسه مبین کمیجان هم گفت: این موسسه از سال ۸۷ فعالیت خود را در حوزههای مختلف آموزشی، تربیتی و تفریحی آغاز کرده است. در این مدت برگزاری دورههای حفظ تعطیلی نداشته است برگزاری کلاسهای تدبر، مفاهیم و تفسیر از دیگر کارهای اجرایی است، همچنین از دیگر فعالیتهای موسسه میتوان به برپایی نمایشگاههای قرآنی، برگزاری محافل انس با قرآن و ... اشاره کرد.
حمیدرضا محمودی، مدیر موسسه قرآنی نوراطهر اراک هم تصریح کرد: این موسسه از سال ۸۸ در حوزه حفظ قرآن، تفسیر، مفاهیم و مهد قرآن آغاز به فعالیت کرده است. مشکلات مالی مهمترین مشکل موسسات قرآنی است که انتظار میرود مشکلات رسیدگی شده و به نتیجه برسد.
صدیقه زمانی، مدیر موسسه فرهنگی، قرآن و عترت نرجس نیز زمان آغاز به کار موسسه را ۸۸ عنوان کرد و گفت: ما نیز همچون دیگر موسسات در حوزه حفظ مفاهیم، قرائت، روخوانی و روانخوانی قرآن فعالیت داشتیم اما پس از گذشت ۳ سال راهکارهای موسسه علاوه بر فعالیت قرآنی رویکرد فعالیت به سمت ترویج سبک زندگی اسلامی و خانواده حرکت کرد. این موسسه فعالیتهای بسیار خوبی در حوزه عفاف و حجاب با مربیان کشوری دارد. این موسسه آمادگی دارد در حوزه خانواده و تربیت فرزند مربی به تمام مؤسسات قرآنی اعزام کند، برگزاری دورههای امامشناسی که جای آن در کنار دیگر فعالیتهای مؤسسات قرآنی خالی است در موسسه ما به آن پرداخته میشود.
فاطمه نعیمی مدیر موسسه شمیم آل کساء اراک نیز با اشاره به اینکه فعالیت این موسسه از سال ۸۸ شروع شده است اظهار کرد: فعالیت موسسه در دو حوزه خردسالان و بزرگسالان انجام میشود، دوره تربیت مربی با بنده بود که با تدریس تعدادی استاد از مشهد برگزار شد فعالیت این مجموعه شامل خردسالان تا افراد ۸۰ سال است، خانمهایی بودند که از سواد خواندن و نوشتن محروم بودند اما ما با خلاقیت توانستیم آنان را علمآموزی کنیم.
اعلایی از جامعةالرضاء(ع) کرهرود اراک هم گفت: زمان آغاز به کار موسسه به سال ۹۰ در رشتههای حفظ، روخوانی، تجوید، صوت و لحن در دو بخش خردسالان و خواهران باز میگردد.
صباغی مدیر موسسه جامعةالحسین علیه السلام عصر ظهور کرهرود اراک هم گفت: به نظر من در موقعیت فعلی آموزش عمومی روخوانی و حفظ باید باشد، اما آنچه باید به آن توجه شود کاهش جامعه آماری قرآنآموزان است و هر چه پیش میرویم کمتر میشود بنده فکر میکنم کلاسهای آموزش عمومی باید در جایگاه خود برگزار شود ولی همه موسسهها توانایی ندارند اساتید را دعوت کرده و در حوزههای دیگر فعالیت داشته باشند، موسسات باید در حوزههای اعتقادی وارد شده و به آموزش عمومی اکتفا نشود.
ریحانه صفری مدیر موسسه ریحانةالنبی(ص) کارچان هم گفت: موسسه ما در سال ۸۹ افتتاح شده که با رشته مفاهیم آغاز به کار کرد اما در حال حاضر در رشتههایی همچون مفاهیم، صوت و لحن، حفظ، مهد قرآن، مشاوره خانواده، احکام فعالیت داریم. مشکل ما استقبال نکردن عموم مردم از جلسات قرآنی و حمایت کم دولت است.
علی شیخی، مدیر موسسه اختران قرآنی اراک هم گفت: این موسسه کار خود از سال ۹۳ آغاز کرده است، فعالیت ما در راستای تربیت نخبگان هدایت شد، در یک برهه زمانی تعداد زیادی آمدند و کارهای خوبی هم انجام شد. ایدههای زیادی داشتیم که به صورت مکتوب ارائه شد اما به دلیل کمی اعتبار در سیستم سازمانی آنطور که باید و شاید محقق نشده است. رویش ما خیلی ضعیف است یعنی اینکه تعدادی قرآنی داشتیم و هنوز هم همین افراد هستند و در حوزه جوانان خیلی ضعف داریم، همچنین اجرای حافظخوانی و قرآنپژوهی از جمله اقدامات ما بود که در دانشگاه اراک انجام شد.
انتهای پیام