خمس به صورت آسان و عامه‌فهم برای مردم تبیین نشده است
کد خبر: 1476200
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
امام جمعه سرایان:

خمس به صورت آسان و عامه‌فهم برای مردم تبیین نشده است

گروه اجتماعی: مسائل فقهی خمس به صورت آسان و عامه فهم برای مردم تبیین نشده است و بسیاری از افراد تصوری از خمس دارند که با حقیقت این واجب دینی متفاوت است.


حجت‌الاسلام احمد نجمی‌پور، امام جمعه سرایان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: وقتی به بعضی از افراد گفته می‌شود خمس مالتان را بپردازید، برداشتشان این است که باید یک پنجم کل مالشان را به عنوان خمس پرداخت کنند در حالی که خمس در واقع پرداخت یک پنجم اموالی است که در پایان سال خمسی اضافه می‌ماند.



مبانی قرآنی خمس



امام جمعه سرایان درباره مبانی قرآنی خمس، عنوان کرد: در قرآن کریم آمده است: «اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ و بدانید که هر چیزى را به غنیمت گرفتید یک پنجم آن براى خدا و پیامبر و براى خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه‏ماندگان است. سوره انفال/ 41



نجمی‌پور بیان کرد: در نظر اهل سنت خمس فقط به اموالی که در جنگ به دست می‌آید تعلق می‌گیرد در حالی که در نگاه اهل تشیع از آنجایی غنیمت در لغت عربی غنیمت به معنای سود و ماحصل کسب و کار است، تنها به اموال جنگی تعلق نمی‌گیرد.



وی افزود: در خمس سهمی مربوط به سادات و مقداری نیز سهم امام است که در پرداخت سهم سادات از خمس در اینکه انسان بدون اجازه از مرجع تقلید خود می‌تواند به سید فقیر و در راه مانده پرداخت کند بین علما اختلاف‌نظر است و هرکس باید به فتوای مرجع خود مراجعه کند.



امام جمعه سرایان ادامه داد: سهم امام نیز در عصر حاضر به مراجع تقلید پرداخت می‌شود که آنان نیز این مبلغ را در امور عام المنفعه هزینه می‌کنند و در واقع اگر این واجب دینی میان مردم گسترش بیشتری پیدا کند بسیاری از گره‌های مالی در جامعه رفع خواهد شد.



اگر کسی چند سال از زمان کسب درآمدش گذشت و خمس پرداخت ننمود چه کند؟



نجمی‌پور اظهار کرد: آغاز سال خمسی هر کس روز است که اولین درآمد خود را کسب کرده است و بعد از گذشت یک سال از آن روز هر چه از درآمدش باقی مانده باشد باید یک پنجم آن را به عنوان خمس پرداخت کند.



وی یادآور شد: اگر کسی چند سال از زمان کسب درآمدش گذشت و خمس پرداخت ننمود و حال می‌خواهد به این واجب دینی عمل کند باید به دفاتر ائمه جمعه یا نمایندگان سایر مراجع مراجعه کند تا به حساب اموالش رسیدگی کند و روزی که به دفتر مرجه خویش مراجعه کرد می‌تواند آغاز سال خمسی او محسوب شود.

captcha