امام حسين(ع) در دعاي عرفه تدبير خويش را به خداوند مي‌سپارد
کد خبر: 2603099
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
عرفه؛ نماد عبوديت و بندگي/(1)

امام حسين(ع) در دعاي عرفه تدبير خويش را به خداوند مي‌سپارد

گروه اجتماعی: دبير ستاد اقامه نماز استان مركزی با اشاره به مضامين بلند و عرفانی دعای عرفه امام حسين(ع)، تصريح كرد: سالار شهيدان در دعای عرفه تدبير و اختيار خويش را به دست حضرت حق می‌سپارد.

حجت‌الاسلام سيدمحمدباقر حسينی، دبير ستاد اقامه نماز استان مركزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه مركزی، گفت: روز عرفه اوج دلدادگی و تضرع به درگاه ذات الهی و روزی است كه انسان و تمامي خواسته‌ها و تمايلاتش در قالب دعا رنگ می‌گيرد و با همه خشوع و خضوع در مقابل خالق بی همتای خويش سر تعظيم فرود می‌آورد.
وی با بيان اينكه عرفه روز بخشش خداوندی و پذيرش دعاهاست، بيان كرد: اگر كسی در ايام ليالی قدر در پيشگاه ذات حق تعالی بخشيده نشده در اين روز می‌تواند با توسل به درگاه حضرت هستی طلب آمرزش گناهان كند.
حجت‌الاسلام حسينی اظهار كرد: عرفه نماد تحول‌آفرينی در وجود نفسانی انسان‌ها و بريده شدن از تمام تعلقات مادی و گام نهادن در مسير عبوديت و رحمانيت حضرت حق است.
دبير ستاد اقامه نماز استان مركزی با اشاره به مضامين بلند و عرفانی دعای عرفه امام حسين(ع)، خاطرنشان كرد: از جمله دعاها و مناجات سرشار از مضامين بلند و عرفانی دعای عرفه امام حسين(ع) است كه روح و جان هر بنده تشنه معرفت را جلا می‌دهد و به سمت معارف الهی رهنمون می‌سازد.
حجت‌الاسلام حسينی افزود: امام حسين(ع) در دعای عرفه تدبير و اختيار خويش را به دست حضرت حق می‌سپارد و می‌فرمايد؛ «الهی اغننی بتدبيرك لی عن تدبيری و باختيارك عن اختياری»؛ خدايا با تدبير انديشيدن‌های خودت برای من، من را از تدبير انديشيدن برای خويشتن بی‌نياز كن و با انتخاب‌هايی كه برای من می‌كنی مرا از انتخاب‌های خودم بی‌نياز كن؛ چراكه فقط خداوند متعال است كه از تدبير و سرنوشت هر انسانی آگاه و به آن داناست.
وی با بيان اينكه اوج عرفان و بندگی انسان در عرفه متجلی می‌شود تصريح كرد: در روز عرفه حجاج با اتحاد و يكپارچگی اوج بندگی خود را به نمايش می‌گذارند و با حضور در صحرای عرفات دعای عرفه را قرائت كرده و پس از اسغفار از درگاه الهی اعمال خود را آغاز می‌كنند.
دبير ستاد اقامه نماز استان در پايان اظهار كرد: دعا اسلحه مومن و مغز عبادت است و قلب‌ها را جلا بخشيده و عيوب را مسطور می‌كند.
captcha