آموزش ناسالم؛ ریشه تمام آسیب​ها/ بالا رفتن توقعات از علل افزایش سن ازدواج است
کد خبر: 3262921
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲

آموزش ناسالم؛ ریشه تمام آسیب​ها/ بالا رفتن توقعات از علل افزایش سن ازدواج است

گروه اجتماعی: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی​شاپور اهواز با بیان اینکه آموزش ناسالم ریشه تمام آسیب​ها است، گفت: بالا رفتن توقعات و بی‌توجهی به مسائل اخلاقی، از علل افزایش سن ازدواج است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، سیدسعید سیدیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی​شاپور اهواز در همایش ازدواج سالم که امروز، 16 اردیبهشت‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کودکان آینده​سازان فردا، از گروه​های آسیب​پذیر جامعه و سفیران سلامت درون خانواده هستند. بنابراین آموزش​هایی که به آنها داده می​شود بسیار حائز اهمیت است. جوانان نیز از این دیدگاه که هم خود مهم هستند و هم برای جامعه نقشی کلیدی دارند، برای ما بسیار اهمیت دارند بنابراین در حوزه جوانان نیازمند اقدامات بسیار بیشتری هستیم.

وی با بیان این که گروه سنی 18 تا 29 سال نیز از مهمترین گروه​های سنی جامعه به شمار می​روند؛ افزود: در محدوده دانشگاه جندی​شاپور اهواز تعداد 787 هزار و 43 نفر در این گروه سنی قرار دارند.

سیدیان ادامه داد: با توجه به اهمیت حوزه جوانان، یکی از بهترین روزهای تقویم یعنی روز ولادت حضرت علی​اکبر(ع) که الگوی مناسبی برای جوانان در زمینه تعهد، تلاش، و پشتکار است به نام روز جوان نام‌گذاری شده، بنابراین از رؤسای شبکه​های بهداشت درخواست می​شود از هم​اکنون تا 9 خرداد (روز جوان) برنامه​ریزی​های لازم را جهت اقدامات برای این حوزه انجام دهند.

ازدواج مناسب جوانان می​تواند بر بحران سالمندی در کشور فائق آید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: چنانچه ازدواج جوانان مناسب باشد می​توان بر بحران سالمندی در کشور فائق آمد. همچنین می​توان امیدوار بود که میزان باروری که در حال حاضر 1.85 است، با انجام ازدواج​های سالم به 2.1 برسد.

سیدیان اظهار کرد: بیش از 11 میلیون دختر و پسر در کشور در آستانه ازدواج هستند که اگر 10 درصد این جوانان ازدواج کنند، نرخ باروری کلی کشور به 2.6 می​رسد. بنابراین ازدواج جوانان از بعد جمعیتی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد فضایی مناسب در مورد ازدواج به عنوان یکی از عوامل پیشرفت فردی و اجتماعی و توجه به علل افزایش سن ازدواج و رفع موانع ازدواج گفت: بخش قابل توجهی از جوانان در آستانه ازدواج در حال پشت سر گذاشتن سن ازدواج هستند که افزایش سن ازدواج مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز عنوان کرد: اکنون در خوزستان آمار ازدواج در سال 92 نسبت به سال 91 روندی کاهشی را نشان می​دهد و در کشور نیز شاهد این کاهش هستیم.

سیدیان اظهار کرد: از فواید ازدواج می​توان به رشد اخلاق معنوی، ارتقاء سلامت جسمی و روانی، رشد اجتماعی، رفع نیازهای دینی و فطری و معنوی، مسئولیت​پذیری و تعالی انسانی اشاره کرد.

سرمایه​گذاری روی جوانان و نوجوانان پیروزی​های اجتماعی و فرهنگی کشور را ارتقاء خواهد داد

وی با بیان اینکه آموزش ناسالم ریشه تمام آسیب​ها است، گفت: بالا رفتن توقعات، مهریه​های سنگین، ازدواج​های پرهزینه، و بی​توجهی به مسائل اخلاقی، از علل افزایش سن ازدواج است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به رویکردهایی که باید در آموزش جوانان مورد توجه قرار داد، اظهار کرد: تلاش​های دستگاه​های دخیل در امور فرهنگی برای تقویت نگرش جامعه به ویژه جوانان نسبت به ازدواج باید افزایش یابد. سرمایه​گذاری روی جوانان و نوجوانان قطعا پیروزی​های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در آینده در سطح منطقه ارتقاء خواهد داد.

captcha