یارگیری سیاسی احزاب به جای‌ کادرسازی/ نیازمند نهضت احیای اخلاق هستیم
کد خبر: 3360731
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
علیرضا سلیمی عنوان کرد:

یارگیری سیاسی احزاب به جای‌ کادرسازی/ نیازمند نهضت احیای اخلاق هستیم

گروه سیاسی: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ایجاد وحدت در جامعه از سوی احزاب گفت: احزاب باید به فصل‌الخطاب‌ها که یکی فرمایشات رهبر معظم انقلاب و دیگری قانون اساسی به عنوان میثاق ملی است، تمکین عملی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به وضعیت حزب‌گرایی در کشور گفت: حزب به معنای واقعی به ندرت در کشور فعالیت می‌کند؛ احزاب بیشتر فصلی هستند و در فصل انتخابات برای امتیازگیری از فضای سیاسی پا به میدان می‌گذارند و بعد از انتخابات به محاق فرومی‌روند.
وی با عدم کاردسازی احزاب را یکی از امتیازات منفی آنها دانست و اظهار کرد: در دنیا مرسوم است که یکی از وظایف احزاب کادرسازی است اما احزاب داخلی از افراد زبده کشور یارگیری می‌کنند؛ یعنی احزاب مترصد سوءاستفاده از نخبگان سیاسی و اجتماعی کشور هستند.
سلیمی افزود: احزاب تور خود را در دریای مواج انتخابات می‌گسترانند و به دنبال صید مهره‌های بزرگ هستند؛ این روش نوعی فرصت‌طلبی سیاسی است که توسط برخی احزاب صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه معمولاً احزاب در بین مردم پایگاه قوی ندارند، گفت: نداشتن پایگاه قوی در بین مردم به این دلیل است که آنها در گرو منافع حزبی و گروهی و جناحی خود فرو رفته‌اند و گاه منافع ملی را فدای منافع حزبی و جناحی خود می‌کنند و همین امر باعث شده که مردم نسبت به آنها اعتماد لازم را نداشته باشند.
این نماینده مجلس نهم همچنین تصریح کرد: متأسفانه برخی احزاب به محض اینکه به قدر می‌رسند فرصت خدمت به مردم را به زمان غنیمت‌جویی تبدیل می‌کنند و به دنبال کارکردهای اقتصادی هستند؛ این تغییر موضع احزاب امری است که باید به عنوان یک واقعیت نگاه کنیم.
وی ادامه داد: عمده احزاب برای تأمین هزینه‌های خود یا وابسته به شرکت‌های بزرگ اقتصادی هستند و یا خودشان تبدیل به یک شرکت بزرگ اقتصادی می‌شوند؛ بر همین اساس تلاش می‌کنند از فرصتی که برایشان ایجاد شده، در راستای رفع مشکلات خود استفاده کنند.
سلیمی اظهار کرد: برای جلوگیری از چنین مشکلاتی وزارت کشور باید به صورت جدی به منابع درآمدی احزاب ورود پیدا کند تا به این مسئله پی ببرند که احزاب از چه طریقی این منابع کلان را به دست می‌آورند و افراد را مورد حمایت قرار می‌دهند، این یک نکته ابهام‌آمیزی است که شفافیت در آن ضروری است.
وی افزود: در مورد منابع مالی احزاب خلأهایی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر پوشش داده شود تا در آینده کوتوله‌های سیاسی به وسیله قدرت مالی احزاب آماس نکرده و رشد مصنوعی نداشته باشند و احزاب آنها را به عنوان رجال سیاسی به مردم تحمیل نکنند.
این نماینده مجلس نهم با اشاره به ضرورت ایجاد وحدت در جامعه از سوی احزاب گفت: احزاب باید به فصل‌الخطاب‌ها که یکی فرمایشات رهبر معظم انقلاب و دیگری قانون اساسی به عنوان میثاق ملی است، تمکین عملی داشته باشند؛ اگر احزاب قانون‌گرا و قانون‌مند باشند و در برابر قانون تمکین کنند، انسجام و وحدت ملی به وجود می‌آید.
سلیمی با بیان اینکه الزامات اخلاقی در حال فراموشی است، گفت: بد اخلاقی‌های سیاسی زیادی داریم که منشأ بعضی از واگرایی‌ها و بد اخلاقی‌هاست.
وی تصریح کرد: امروز ما نیاز به نهضت احیاگری اخلاقی در جامعه داریم و همین امر قطعاً موجب انسجام و وحدت در کشور خواهد شد.

captcha