راهکاری برای افزایش مال و ثروت
کد خبر: 3385929
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
هاشمی‌نژاد تشریح کرد:

راهکاری برای افزایش مال و ثروت

کانون خبرنگاران نبأ: اگر دوست دارید خداوند تعالی مالتان را زیاد کند و ثروتمند بشوید یک راهکار وجود دارد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگذاری ایکنا، حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد، استاد حوزه علمیه روز گذشته، 23 مهر در شب 2 ماه محرم در حسینیه بیت‌الرقیه(س) تهران گفت: از پیامبر روایت است که «قَالَ: هَذِهِ سِتُّ خِصَالٍ تَحْتَاجُ إِلَى سِتِّ خِصَالٍ»: شش خصلت است که نیاز به شش خصلت دارد هرگاه خواستى خدا تو را دوست داشته باشد، از خدا بترس گناه و معصیت نکن؛ دوست داری مردم تو را دوست داشته باشند به مردم احسان و محبت کن چشمت هم از آن چه دست مردم است پاک کن طمع به مردم نداشته باش بعضی‌ها چشم‌هایشان به دست مردم است چیزی از مردم بخواهی ذلیل می‌شوی.

حجت‌الاسلام هاشمی نژاد افزود: دوست داری خدا تعالی مالت را زیاد کند ثروتمند بشوی زکات بده مالت را تزکیه کن دیدید اواخر اسفندماه درختان را هرس می‌کنند ظاهرا کوچک می‌شود ولی وقتی بهار می‌رسد آنها پربار می‌شود و رشد می‌کند تزکیه مال سبب ثروت مال می‌شود ما ظاهر را می‌بینیم که کم می‌شود.

استاد حوزه با اشاره به آیه 39 سبأ « وَمَآ أَنفَقْتُم مِّن شَیْ ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ» گفت: خلف یعنی جایگزینی دم رودخانه برو کاسه‌ای آب کن هنوز آب را جدا نکردی جریان آب جایش را پر می‌کند این یعنی خلف و جایگزینی است زکات و انفاق انسان را فقیر نمی‌کند. که در قرآن در آیه 261 بقره آمده « مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ» یک گندم هفتاد خوشه می‌دهد هر خوشه صد تا دانه  یک گندم هفتصدتا دانه گندم برمی‌دارد خداوند می‌فرماید: « من جاء بالحسنة فله عشر أمثالها» یکی بدی 10 تا بهت میدن ضرب در 10 هم بکنید می‌شود هفت هزار تا  کسانی که زکات نمی‌دهند ضرر می‌کنند.

وی ادامه داد: شخصی پیش مرحوم نخودکی (علی الله مقامه الشریف) آمد عرض کرد: بی چاره شدم ملخ‌ها حمله کردند دارند مزرعه‌ام را می‌خورند گفت زکات نمی‌دهی مال فقرا را نمی‌دهی آنها هم می‌خورند این آثار وضعی دارد قول می‌دهی زکات بدهی گفت بله یا شیخ،  فرمود: برو به ملخ‌ها بگو شیخ حسنعلی نخودکی گفته علف‌های هرزه را بخورید گندم‌ها را نخورید آمد این را اجرا کرد. ملخ‌ها بلند شدند پرواز کردند علف‌های هرزه را خوردند گندم‌ها رشد کرد و محصول داد امکان ندارد کسی با زکات فقیرشود زکات یعنی تزکیه.

استاد حوزه تشریح کرد: هر چیزی زکاتی دارد « کل الشئ زکاة» در جملات قصار امیرالمؤمنین آمده «زکاة العقل احتمال الجهال»  زکات عقلی که خداوند به شما داد تحمل انسان‌های نادان است،  با آن شخص نادان صحبت کن هدایت و نصیحتش کن.

این معلم اخلاق، زکات پیروزی را احسان و بخشش دانست و گفت: پیروز شدی در یک بحث علمی در یک نبرد زکاتش احسان کردن است آن را بپرداز امیرالمؤمنین (ع) چقدر می‌بخشید پیامبر در فتح مکه بعضی‌ها شعار دادن امروز روز انتقام است حضرت فرمود: الیوم یوم الرحمه روز عفو است زکات پیروزی احسان کردن به مردم است.

استاد حوزه، زکات وسعت را احسان کردن به هم نوعان و همسایه‌ها و فقرا دانست و افزود: زکات قدرت انصاف داشتن است با مردم با انصاف رفتار کنیم متأسفانه این طور نیستیم تا قدرت پیدا می‌کنیم ما را به عقب می‌کشد و انصاف خیلی کم‌رنگ شده در جامعه و هرچی برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نبسند ما برای مردم می‌پسندیم برای خودمان نه، غیبت می‌کنند پشت سرمان به گوشیمان می‌رسد آتش می‌گیریم بعد خودمان پشت مردم غیبت می‌کنیم می‌خواهید مردم ناراحت نشون، کلاه سر مردم می‌گذاریم ناراحت نشوند کلاه سر ما می‌گزارند ناراحت‌ می‌شویم.

وی به زکات سلامتی اشاره کرد و گفت: زکات سلامتی این است که در طاعت خدا باشی می‌خواهی آموخته علمی داشته باشی وقت جوانی است پا به سن می‌گزاری سلول خاکستری خوب جواب نمی‌دهد  پاهایت توان ندارد باید نشسته نماز بخوانی طاقت روزه نداری قدر نعمت‌های سلامتی را بدانید تخت بیمارستان نیستی نمازت اول وقت بخوان.

وی ادامه داد: همه نعمت‌هایی که خدا به تو داده است زکاتش خدمت کردن به مردم  واسلام است.

علیرضا برومند

captcha