ساماندهی رسوب تسهیلات مهم‌تر از نرخ سود بانکی است/ عملیات بانکی بدون ربا نداریم
کد خبر: 3453555
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
ایرج ندیمی:

ساماندهی رسوب تسهیلات مهم‌تر از نرخ سود بانکی است/ عملیات بانکی بدون ربا نداریم

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه مهم‌تر از نرخ سود مسئله رسوب تسهیلات اعطای بانک‌ها مطرح است، گفت: بانک‌ها باید پاسخ بدهند که چند درصد تسهیلاتی که داده‌اند صرف پروژه‌ها شده است.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد سرنوشت طرح قانون بانکداری بدون ربا گفت: فوریت این طرح تصویب شده و در کمیته سیاست‌های پولی کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است منتها به دلیل اینکه موضوع تمدید مهلت و یا حذف قانون مالیات بر ارزش افزوده باید سریع‌تر بررسی شود کمیسیون تمرکز خود را بر این مورد گذاشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تلاش دولت برای ارائه لایحه اصلاح قانون مذکور اظهار کرد: آنچه که دولت پیشنهاد داده را در اختیار داریم؛ بخشی از موارد به طور کامل تأیید می‌شود و مواردی نیاز به الحاقات یا حذفیات دارد که آنها را می‌توان بعداً بررسی کرد.

وی همچنین در مورد عدم شناخت مردم از عملیات بانکداری بدون ربا گفت: معتقدم که قانون عملیات بانکی بدون ربا نداریم چون آنقدر بخش‌نامه، دستورالعمل، آیین‌نامه، اصل و فرع و سود و جریمه را به جای هم گذاشته‌اند که آنچه الان داریم می‌بینیم «من درآوردی» است.

ندیمی افزود: راجع به قانون عملیات بانکی بدون ربا هیچ اختلاف نظری با کارشناسان و مسئولان نداریم اما آنچه دارد اجرا می‌شود ربطی به آن ندارد.

وی با اشاره به تصمیم اخیر برخی بانک‌ها مبنی بر تعیین 18 درصد به عنوان نرخ سود سپرده و البته عقب‌نشینی از آن گفت: باید به این نکته توجه داشت که سیاست‌گذاری مربوط به بانک‌ها نمی‌شود و آنها مجری سیاست‌ها هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: از طرف دیگر مردم که مسئول تورم نیستند؛ دولت تورم را به صفر نزدیک کند و یا صفر کند و هزینه نگه‌داری پول را بگیرد، اما اگر قرار است پول را در اختیار دولت یا بانک‌ها قرار دهیم ارزش پول را باید برگرداند.

وی با بیان اینکه اساساً سپرده‌گذار مسئولیتی نسبت به تسهیلات‌گیرنده ندارد، گفت: دولت اگر می‌خواهد از تولید حمایت کند باید از راه خودش وارد شود نه از جیب سپرده‌گذار.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: بهره‌وری در بانک‌ها حداقلی است و آنها به جای افزایش بهره‌وری هزینه‌ها را به سپرده‌گذار تحمیل کرده‌اند.

ندیمی با تأکید بر اینکه مهم‌تر از نرخ سود مسئله رسوب مطرح است، گفت: بانک‌ها باید پاسخ بدهند که چند درصد تسهیلاتی که داده‌اند صرف پروژه‌ها شده است؛ از نظر من 50 درصد تسهیلات خارج از پروژه‌ها، به جیب تسهیلات‌گیرنده می‌رود، در حالی‌که ما نمی‌توانیم پول بدهیم تا جیب تسهیلات‌گیرنده آباد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: لازم است این نظارت صورت گیرد که صددرصد تسهیلات، تعهدات و آورده آن به سمت تولید برود؛ بر اساس چنین رویکردی معتقدیم رسوب مهم‌تر از نرخ سود است و بانک‌ها باید پاسخ بدهند که چقدر جلوی رسوب را گرفته‌اند.

محمود قره داغی

captcha