آموزش مجازی قرآن کریم نتایج مطلوبی ندارد
کد خبر: 3467156
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲
ابوذر کرمی:

آموزش مجازی قرآن کریم نتایج مطلوبی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: نفر اول چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان درباره آموزش الکترونیک و مجازی قرآن گفت: به نظر می‌رسد این شیوه آموزشی نتیجه دلخواه را به همراه نداشته باشد؛ آموزش‌های مجازی شاید در رشته‌هایی مانند قرائت کاربردی‌ باشد اما در رشته حفظ نمی‌توان به این نوع آموزش‌ها تکیه کرد.

ابوذر کرمی، دارنده رتبه اول چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به طرح‌های آموزش الکترونیکی گفت: همراه داشتن نرم‌افزارهای قرآنی که در تلفن‌ همراه تعبیه شده می‌تواند در انس با قرآن کمک کند.  
حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: یکی از عناصری که انسان را از فتنه و فساد دور نگه می‌دارد همراه داشتن مداوم قرآن است، از آنجایی که برخی اوقات نمی‌توان قرآن را همراه داشت یا برحسب اتفاق فراموش می‌شود همراه داشتن قرآن‌های الکترونیکی غنیمت است.  
کرمی یکی دیگر از مزایای قرآن الکترونیکی را مرور مستمر برای حفاظ عنوان کرد و افزود: حفاظ و قاریان با همراه داشتن نرم‌افزارهای قرآنی بر روی تلفن همراه به راحتی می‌توانند از هر فرصتی استفاده کنند و این بهترین روشی است که می‌توان در مرور مداوم محفوظات به کار گرفت.
وی با بیان اینکه استفاده از قرآن‌های الکترونیک هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین قرآن‌های چاپی شود، گفت: نشستن در محضر قرآن و بهره بردن از مفاهیم آیات الهی دارای آداب و شرایطی است که باید فرد تلاوت‌کننده رعایت کند، با وضو بودن، نشستن با احترام در محضر قرآن، داشتن حالات روحانی و معنوی از جمله مواردی است که در استفاده از قرآن‌های چاپی منتج می‌شود؛ بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان قرآن‌های الکترونیکی را جایگزینی مناسب برای قرآن چاپی دانست.  
حافظ کل قرآن کریم با اشاره به آموزش قرآن به صورت الکترونیکی و مجازی اظهار کرد: به نظر می‌رسد این شیوه آموزشی نتیجه دلخواه را به همراه نداشته باشد آموزش‌های مجازی شاید در رشته‌هایی مانند قرائت کاربردی‌تر باشد اما به طور کلی در رشته حفظ قرآن نمی‌توان به این نوع آموزش‌ها تکیه کرد.  
کرمی حضور قرآن‌آموزان در محضر استاد و ارائه محفوظات را بسیار تأثیرگذارتر از دوره‌های مجازی دانست و تصریح کرد: حضور قرآن در محضر استاد به رفع اشکالات کمک می‌کند اما در حفظ مجازی قرآن‌آموز می‌تواند در ارائه محفوظات از هزاران راه کمک بگیرد.
وی گفت: به واسطه اینکه بر طرح‌های آموزش قرآن به صورت الکترونیکی کنترلی دقیق انجام نمی‌شود از کیفیت لازم نیز برخوردار نیستند و ممکن است به نحوه آموزش درست و دقیق که توسط اساتید و به صورت حضوری انجام می‌شود ضربه وارد کند.
دارنده رتبه اول چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان بر لزوم نظارت کافی و تأیید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بر قرآن‌های الکترونیکی تأکید کرد و گفت: برخی از نرم‌افزارهای موجود اسکن شده صفحات چاپی هستند که بدون هیچ‌اشکالی ارائه می‌شوند اما گاهی این نرم‌افزارها در قالب برنامه‌های دیگر نشر پیدا می‌کنند که در این صورت باید تأییدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشند. 
captcha