مریم برخورداری، مربی و حافظ کل قرآن کریم در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به لزوم به روز کردن روش و ابزار تدریس علوم قرآنی گفت: متأسفانه علیرغم نزدیکی استان مرکزی و شهرستان اراک به استان قم که دارای ظرفیتهای عظیمی در حوزه تدریس علوم قرآنی است به خوبی نتوانستهایم از این ظرفیتها در راستای ارتقاء و پیشرفت خود در این حوزه استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ابزارهای تدریس علوم قرآنی در استان مرکزی و اراک بسیار محدود هستند اظهار کرد: علاوه بر شیوههای تدریس، ابزارهای آموزشی نیز در استان ما بهروز نیستند و بنابراین استاد هرچقدر هم که مجرب و متخصص باشد زمانی که به این شیوه و ابزار روز مسلط نباشد و دسترسی نداشته باشد قطعاً نمیتواند در امر آموزش اثرگذار شود.
آموزش قرآن در کنار ابزار بهروز تدریسبرخورداری افزود: بسیاری از اساتید مجرب که در استانی مانند قم و مشهد در حال فعالیت هستند به علم روز و ابزارهای جدید آموزشی مسلط هستند درحالی که استان مرکزی علی رغم بُعد کم مسافتی با استان قم از این حیث بخصوص در بحث ابزارهای آموزشی بسیار ضعیف است و عمدهترین مشکل نیز نه در نوع تدریس بلکه در دسترسی به ابزارهای به روز است چرا که اگر امکانات و ابزارها به روز باشد قطعاً تدریس و آموزشها اثرگذار خواهد بود.
حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: همچنین روشها و ابزارهای تدریس در شهرستانها یکنواخت و قدیمی است، بسیاری از فعالان حوزه قرآن که قصد پیشرفت دارند از شهر و استان خود خارج شده و به شهرهایی مذهبی رجوع میکنند که در این شرایط یا بیشتر این افراد به شهر خود باز نگشته و اگر هم باز گردند به همان دلیل عدم وجود ابزارهای به روز نمیتوانند چندان مفید عمل کنند و جوابگوی نیازها باشند.
تحول در آموزش قرآن نیاز به حرکت خودجوش مردمی داردوی با بیان اینکه ایجاد تغییر و تحول در حوزه تدریس علوم قرآنی نیازمند یک حرکت خودجوش و مردمی است گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه اینکه منتظر باشیم تا دولت کاری برای ما انجام و تحولی در این راستا ایجاد شود چاره ساز نیست چرا که مشکلات دولت در حوزههای مختلف به قدری زیاد است که نمیتواند تمام هم و غم خود را در یک حوزه متمرکز کند و تخصصی در جهت رفع مشکلات آن حرکت کند بنابراین باید به منظور ایجاد تحول اساسی خودجوش و مردمی گام برداشت به عنوان مثال اساتیدی که در بحث تفسیر فعالیت تخصصی دارند میتوانند در این حوزه سرمایهگذاری کنند و راهکارهای تفسیری، ابزارهای تفسیر، خیریّن در امر تفسیر و ... را شناسایی و ارائه کنند و یا افرادی که در حوزه ریشهیابی مفردات و آموزش عمومی قرآن و ...خوب کار کردهاند هر کدام گروهبندی شده و مردمی شروع به کار کنند.
مدرس قرآن کریم اظهار کرد: همیشه در هر فعالیتی که مردم مشارکت جدی داشتهاند موفقیت و نتیجه نیز بیشتر و بهتر بوده است صرف اینکه امکانات و ابزار به روز نیز داشته باشیم ولی نتوانیم فعالیت کنیم فایدهای ندارد و متاًسفانه بزرگترین مشکلی که در حال حاضر در سطح استان با آن روبرو هستیم این است که مردم ما نسبت به این مهم متحد نیستند.
وی خاطر نشان کرد: فعالیتهای قرآنی جزء امور فراگیر است بنابراین دولت به تنهایی نمیتواند شعبات مختلف این علوم را تحت حمایت قرار دهد، باید مردم را با تشویق، ایجاد انگیزه و تبلیغ وارد عرصه کرد، متأسفانه کار مردم نهاد در حوزه قرآن در کشور ما بسیار ضعیف است و به همین دلیل است که قرآن مهجور مانده و از فرهنگسازی قرآنی عقب ماندهایم.
آموزش قرآن با لحن فارسیبرخورداری همچنین با اشاره به آسیبهای آموزش قرآن با لحن فارسی ادامه داد: آموزش قرآن با لحن فارسی ضربه خیلی جدی به مخاطبان وارد نمیکند ولی عمدهترین آسیب آن این است که روند پیشرفت قرآنآموز را کند میکند چرا که وقتی قرآنآموز قرآن را با لحن فارسی آموزش میبیند دوباره باید زمانی را برای عربیخوانی اختصاص دهد بخصوص در بحث حفظ و در نتیجه باید زمان بیشتری را برای یادگیری تخصصی صرف کند هرچند آموزش با لحن عربی با زیبایی بیشتری همراه است ولی لحن فارسی نیز یادگیری را سریعتر اما طولانی میکند.
حافظ کل قرآن کریم در پایان افزود: هرچقدر انسان قرآن را ولو به صورت ساده بخواند به مراتب یا آیات مأنوس میشود و قرآن با گوشت و خونش آمیخته میشود امروزه انس با کلام وحی در جامعه کمرنگ شده که عمدهترین دلیل آن مشغلههای زیاد در زندگیهای صنعتی است معمولاً خانوادهها فرصت زیادی ندارند تا در کلاسهای قرآن صرف کنند بنابراین در کلاسهای آموزشی باید از قائدهگویی پرهیز شده و مباحث تئوری و عملی توأمان آموزش داده شود بخصوص در بخش خردسالان و کودکان آموزش قرآن باید با جذابیت ویژه و به صورت نمایش نامهای همراه باشد کلاسهای استاد محور و قائده محور و اینکه مباحث تئوری در یک ترم و مباحث عملی در ترمی مجزا آموزش داده شود تاثیر لازم را بر مخاطب ندارد و ارائه مباحث عملی در کنار تئوری است که قدرت تجزیه و تحلیل مخاطب را افزایش میهد