زیارتگاه حضرت اشموئیل پیغمبر(ع)؛ نمادی از تدین دیرینه در ساوه
کد خبر: 3472804
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵

زیارتگاه حضرت اشموئیل پیغمبر(ع)؛ نمادی از تدین دیرینه در ساوه

گروه اجتماعی: زیارتگاه حضرت اشموئیل پیغمبر(ع) از بناهای تاریخی شهرستان ساوه است که دیرینه بنای آن به دوران قبل از صفویه باز می‌گردد و مقام معظم رهبری در بازدیدی که از این بنا داشته‌اند آن را نشانی از قدمت اعتقاد به ارزش‌های آسمانی و تدین در این منطقه دانسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، زیارتگاه حضرت اشموئیل نبی(ع) از پیامبران بزرگ بنی‌اسرائیل در ساوه در اوايل قرن هشتم هجری قمری ساخته شده و بیش از 2800 سال قدمت دارد، اساس معماری زیارتگاه حضرت اشموئیل پیغمبر(ع) از چهار رشته راه‌پله، دو ایوان، فضای آرامگاه و گنبد یک پوش تشکیل شده و سیمای ضلع شمال آن بنا، دارای یک ایوان قدیمی است که از آن می‌توان به طور مستقیم به داخل فضای آرامگاه وارد شد، از طرف چپ و راست ایوان مذکور یک رشته راه پله به طرف بام وجود دارد.

درجنوب این زیارتگاه یک ایوان متأخر و در طرفین آن یک طاق نما وجود دارد که از درون هریک از این طاق نماها یک راه پله ساخته شده، اما ارتباطی با بام پیدا نمی‌کنند، این راه‌ پله‌ها به مناظر طرف جنوب غرب و جنوب شرق چشم‌انداز دارند.

بنای اصلی زیارتگاه به دوران قبل از صفویه بازمی‌گردد و در داخل ایوان جنوبی نیز سنگ نوشته‌ای از دوره قاجاریه بر دیوارآن نصب شده که دلالت برحضور ناصرالدین شاه قاجار و زیارت او از این مکان مقدس دارد و درانتهای این سنگ نوشته، ماه و تاریخ «دهم شهر ربیع الثانی سنه 1269» حک شده است، فضای آرامگاه حضرت اشموئیل پیغمبر(ع) مستطیل شکل است و زیرقوس و طاق‌های باربر آن، کلاف‌های چوبی درجهت‌های مختلف با هدف استحکام بخشی بنا به کار رفته و پیل گوش‌های مناسب در رأس جرزها اجراء شده و بدین شیوه گنبد یک پوش بر روی آنها استوارشده است، حمدالله مستوفی قزوینی از مورخین سده هشتم هجری قمری اشاره به این زیارتگاه داشته و آن را ازجمله «مزار اکابر و اولیاء» معرفی کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی درباره این زیارتگاه به خبرنگار ایکنا گفت: این بنای زیاتگاهی که به نام حضرت اشموئیل نبی(ع) معروف است در منطقه خرقان و در شمال غرب ساوه قراردارد و مقام معظم رهبری در بازدیدی که سال 79 از این زیارتگاه انجام دادند، فرمودند:«همین مقبره پیغمبر ابراهیمی نشان می‌دهد که تدین واعتقاد به ارزش‌های دینی و آسمانی در این منطقه قدمت زیادی دارد».

حسینی افزود: پژوهشگران این اداره‌کل در طی سال به بازدیدهای دوره‌ای و کارشناسی از بناهای تاریخی و ثبتی پرداخته و آنها را به علاقمندان معرفی می‌کنند، به همین منظور طی روزهای گذشته پژوهشی توسط دکتر فضلی باستان‌شناس ومردم شناس از زیارتگاه حضرت اشموئیل پیغمبر(ع) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از ساوه می‌توان جاده مأمونیه به طرف شمال شرق را تا تقاطع پل ساوه–بوئین زهرا پیش گرفت و سپس راه بوئین زهرا به جانب شمال غرب را ادامه داد که پس از طی کردن 25کیلومتر از ساوه، به تقاطع راه فرعی روستای ورده و اشموئیل پیغمبر می‌رسیم و از این تقاطع تا زیارتگاه نامبرده 14 کیلومتر فاصله است.

حسینی تصریح کرد: از تهران نیز نزدیک‌ترین مسیر بزرگراه ساوه است یا به طریق دیگر از جاده قدیم رباط کریم–مأمونیه و در نهایت بوئین زهرا می‌توان به مقصد رسید، اشموئیل پیغمبردر یک محل کوهستانی، مرتفع و سردسیر واقع شده و دارای بهار و تابستان خنک و معتدل است و برودت و سرمای زودرس در پاییز و زمستان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: با فاصله کمی از بنای این زیارتگاه و در جانب شرق آن دیوارهای خشت و گلی آسیب دیده و کوره خشک یک رشته قنات نشان از یک روستای متروکه دارد نام این آبادی و زمین‌های کوهپایه اطرافش نیز از نام آن حضرت گرفته شده‌اند، این زیارتگاه در مناسبت‌های مختلف مذهبی و به ویژه در ایام نوروز میزبان مردم استان و کشور است.

یادآور می‌شود؛ اين بقعه در سال 1354 در فهرست آثار ملی به شماره 1181 به ثبت رسيده است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدشریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۶ - ۰۶:۲۷
0
1
ممنون این گزارش عالی بود
captcha