درخواست هزینه جشن قرآن برای کلاس اولی‌ها!
کد خبر: 3504420
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷

درخواست هزینه جشن قرآن برای کلاس اولی‌ها!

گروه اجتماعی: در حالی ثبت‌نام سال جدید تحصیلی در حال انجام است که باز هم بحث هزینه‌های اضافی که مدارس از دانش‌آموزان می‌گیرند، مطرح می‌شود اما این بار این هزینه برای برگزاری جشن قرآن کودکان کلاس اول است، کودکانی که هنوز هیچ چیز از قرآن و حروف الفبا نمی‌دانند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در حالی که هر ساله با شروع ثبت‌نام مدارس غم و غصه برخی خانواده‌ها در مدارس دولتی از دریافت هزینه‌های اضافی و نبود جا در برخی مدارس و جابه‌جایی‌ها شروع می‌شود، مسئولات آموزش و پرورش مدعی هستند نظارت دارند.
امسال برخلاف چند سال قبل، دریافت هزینه‌ای در زمان ثبت‌نام فرزندم مطرح شد که برایم جای سوال بود، هزینه برگزاری جشن قرآن با دریافت حدود 33 هزار تومان برای کودکان اول ابتدایی در حالی که هنوز هیچ چیز از قرآن و حروف الفبا یاد ندارند.
بنا به اجرای ماده 11 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش و آیین‌نامه مصوب آن، دریافت کمک‌های مردمی مشروط به آنکه اولاً داوطلبانه بوده و ثانیاً در فصل ثبت‌نام دریافت نشود، بلامانع است. اما هرساله شاهد دریافت‌های غیر منطقی و گاهی برای جبران هزینه‌های مدارس با سرانه دانش‌آموزی 800 تومانی، رؤسای مدارس مجبورند با انواع شیوه‌های مختلف از والدین این هزینه را جبران کنند. از جمله هزینه برق، آب، گاز و نفت و ...
در این میان گاهی برخی مسئولان چشم‌ها را روی تخلفات می‌بندند و گاهی نیز برای اینکه جلو مردم شرمنده نشوند با چند نفر متخلف برخورد می‌کنند.
هزینه برگزاری جشن قرآن
برای تهیه گزارش و ثبت‌نام دختر خردسالم به یکی از مدارس ابتدایی شهرستان سبزوار می‌روم، در ابتدا لیستی از تهیه مدارک دست والدین می‌دهند تا تهیه کنند و مسئول مربوطه یادآور می‌شود، هزینه ثبت‌نام یک میلیون و 800 هزار ریال می‌شود. وقتی سوال می‌کنم در مدرسه دولتی حق گرفتن چنین مبالغی را ندارید، برایم توضیح می‌دهد 800 هزار ریال برای هزینه کتاب، بیمه و مجلات رشد و هزینه‌های جانبی است و یک‌ میلیون ریال بابت سه جشنی است که در طول سال برگزار خواهد شد و یکی از آن‎ها برگزاری جشن قرآن است.
برایم سوال است چرا در زمان ثبت نام فرزند دیگرم حدود 10 سال قبل با توجه به اینکه چنین هزینه‌های اضافی را دریافت نمی‌کردند، وی یکی از حافظان قرآن و افتخارات کشوری شده است و برای این فرزندم که هیچ چیز نمی‌داند هزینه جشن قرآن را در ابتدای ورود به مدرسه بالاجبار پرداختش را مطالبه می‌کنند.
مسئول مربوطه در ادامه برایم توضیح می‌دهد پرداخت این هزینه‌ها اجباری است و شما می‌توانید تا اول مهر در چند قسط این هزینه را پرداخت کنید.
دریافت وجه اضافی تخلف و غیر قانونی است
به سراغ مسئولان آموزش و پرورش و ناظران می‌روم تا قانونی یا غیر قانونی بودن موضوع را بدانم. یکی از کارشناسان آموزش و پرورش با تأیید برگزاری جشن‌قرآنی در مدارس و دریافت هزینه‌ها توسط برخی مدارس برای قانونی یا تخلف مدیران در دریافت این هزینه‌ها، می‌گوید تا به بازرسان و ناظران آموزش و پرورش سبزوار مراجعه کنم.
با پیگیری و تماس با عبدالمجید شجاع، مسئول بازرسی و نظارت مدیریت آموزش و پروش سبزوار، وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با تایید سرانه اندک آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان گفت: فقط در جلسه هماهنگی مصوب شده است، مبلغ 80 هزار تومان برای هزینه کتاب، بیمه و مجلات رشد دریافت شود و مبلغ بیشتر از این موضوع خلاف قانون و غیرقانونی است.
بعد از چند ساعت از تماس با بازرسان به مدرسه مربوطه مراجعه می‌کنم، در حالی که مسئول مربوطه نشسته است از چهره‌اش مشخص است، بازرسان تذکر لازم را داده‌اند.
بی‌نظمی و بی‌مسئولیتی در سنجش سلامت دانش‌آموزان
بعد از دریافت فرم سنجش کودکان اول ابتدایی در سامانه، 17 خرداد برای سنجش کودکم ثبت می‌شود و در 8:20 دقیقه به مدرسه مربوطه می‌رسم، چند نفر بیشتر مراجعه نکرده‌اند و  سامانه ثبت نام مدارک و تکمیل مشخصات قطع است.
در حالی که در نوبت معاینه هستیم تعدادی از خانواده‌هایی که روز قبل مراجعه کرده‌اند با در دست داشتن فرم‌هایی که باید پزشک آن را امضا و پای ورقه سنجش دانش‌آموزان را مهر و امضاء کرده باشد سفید و معترض از راه می‌رسند.
نبود هولوگرام و عدم قبولی مدارس
با تکمیل فرم سنجش بهداشت عمومی با دادن فرم چند صفحه‌ای سفید و بدون امضا ما را راهی مرکز بهداشت می‌کنند، اما نمی‌گویند کدام مرکز بهداشت. ما نیز مانند خانواده‌های اولی، راهی مرکز بهداشت و دویدن به دنبال پزشک بعد از نبودن در مرکز بهداشت محل می‌رویم و بعد از سرگردانی و تکمیل مدارک سنجش به مدرسه اولیه وقتی برگشتیم تازه داستان دوباره شروع شد. به دلیل اینکه رئیس مدرسه بر این باور بود باید مدارک مثل سال گذشته هولوگرام داشته باشد و در این برگه‌ای که به شما داده‌اند درج نشده است ما مجاز به ثبت نام شما هستیم یا نیستیم.
برگزاری جشن‌های بدون فایده در سال اقتصاد مقاومتی
در ادامه کار ثبت نام، همان مدرسه بودم که یکی از خانوادها برای ثبت‌نام کلاس‌ اولی‌ها مراجعه کرد که پاسخ دریافت یک میلیون و 800 هزار ریالی به گوشم خورد؛ مبلغی که بازرس آموزش و پرورش آن را رد کرده بود.
در انتها با پرداخت هزینه 800 هزار ریالی هزینه کتاب، بیمه و ... در حالی که خداحافظی می‌کردم، سوال یکی از مسئولان مدرسه هنوز در گوشم پیچیده است که گفت: آیا شما نمی‌خواهید هزینه یک میلیون ریالی برگزاری جشن بپردازید و نمی‌خواهید فرزندتان در این جشن‌ها شرکت کند؟
ای کاش مسئولان در سالی که مزین به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده است، از هزینه‌های اضافی و هزینه جشن‌هایی که هیچ سودی به حال مردم و دانش‌آموزان ندارد صرفنظر می‌کردند؛ آیا واقعا برگزاری چنین جشن‌هایی آن هم در شرایط اقتصادی فعلی خانواده‌ها ضروری است؟
captcha