دور شدن از وضعیت شورایی؛ تهدیدی جدی در تغییر ماهیت مجلس
کد خبر: 3549970
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
علیرضا سلیمی عنوان کرد:

دور شدن از وضعیت شورایی؛ تهدیدی جدی در تغییر ماهیت مجلس

گروه سیاسی: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی وظیفه مشورتی جدی تری نسبت به سایر نهادها و سازمان ها دارد، گفت: با توجه به موضوعاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، این نگرانی وجود دارد که حالت مشورتی مجلس تغییر کند و صرفاً دیدگاه های حزبی غالب شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید قرآن بر موضوع مشورت گفت: بحث مشورت امری است که مورد تأکید دین است تا حدی که خداوند پیامبرش را با آن شأن و منزلت از مشورت و مشاوره بی نیاز نمی داند؛ در این رابطه امام علی(ع) نیز می فرمایند مشورت موجب هم افزایی اندیشه ها خواهد شد.
وی افزود: مشورت علاوه بر هم افزایی اندیشه ها منشأ انسجام ملی می شود و ظرفیت های بزرگی ایجاد می کند و باعث می شود قطب های کوچک تبدیل به اقیانوس مواج بشود و حرکت و پویایی به وجود بیاید.
سلیمی با بیان اینکه مشورت، استعدادها را به فعلیت درمی آورد، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که همیشه مطرح می شود کادرسازی است که این مسئله زیر چتر مشورت و بررسی اندیشه های دیگران رفع می شود.
این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: آنچه امروز با آن مواجه هستیم این است که هرچند در شعار، موضوع مشورت بسیار مطرح می شود اما در عمل این چنین نیست اما آنگونه که باید موضوع مشاوره جدی گرفته نمی شود.
وی ادامه داد: در روایات خصوصیات و ویژگی های افرادی که باید از آنها مشاوره گرفت آمده است و تأکید شده که نباید از کسانی مشاوره گرفته شود که صرفاً محاسن را می گویند و از بیان واقعیت چشم پوشی می کنند و یا نباید از به کارگیری افراد ترسو یا چاپلوس یا کسانی که منافع خود را در نظر می گیرند به عنوان مشاور استفاده کرد.
سلیمی گفت: امروز با واقعیت تلخی مواجه هستیم و آن اینکه معمولاً در مشاوره ها کسانی که صرفاً به دنبال توجیه اتفاقات هستند به عنوان مشاور انتخاب می شوند که این یک نقص بسیار بزرگ در امر مشورت و شوراست.
وی در مورد فضای مجلس در امور شورا گفت: مجلس در این مسئله یک فضای جدی است و تا اندازه ای نسبت به سایر موارد مشورت در آن پررنگ تر است؛ مجلس مجمع نخبگان کشور است و مبنای کارش تبادل افکار و اندیشه ها و اصلاح نظریات است و با مطالبی که در کمیته ها، کمیسیون ها و صحن مجلس مطرح می شود امر شورا و تبادل آرا محقق می شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از انقلاب اسلامی، مجلس ایران توانسته در بسیاری از بزنگاه های حساس نقش مؤثری را ایفا کند؛ البته ما باید در مجلس دقت کنیم که جلوی رانت خواری سیاسی که موجب ورود برخی افراد خاص به مجلس می شود بگیریم تا مجلس از کارایی خود خارج نشود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: این دغدغه وجود دارد که افراد خاصی که با حمایت احزاب به مجلس راه پیدا می کنند و صرفاً به دلیل قرار گرفتن در لیست احزاب و یا به خاطر اسپانسرهای کذایی و هزینه های تبلیغاتی پیروز رقابت های انتخاباتی می شوند؛ با حضور چنین افرادی مجلس کارایی خود را از دست می دهد و نماینده تبدیل به ماشین امضایی برای احزاب و یا تأمین کننده مالی خود می شود.
سلیمی ادامه داد: این دغدغه وجود دارد و باید برای آن چاره ای اندیشید چرا که احساس می شود که آرام آرام این مسئله به صورت خزنده در حال ورود به مجلس است؛ اگر چنین شود رأی و نظر صرفاً برای ایده های حزبی داده می شود و تفکر و تأمل برای اعلام رأی وجود ندارد و برخی به دنبال تأمین خواسته حامیان خود هستند و به دنبال رضایت کسانی هستند که قلمشان را تیز و فرش قرمز زیر پایش پهن کرده است.
وی گفت: اگر چنین موضوعی نهادینه و عمومی بشود مجلس شورا از حالت مشورتی به معنای واقعی باز می ماند و تبدیل می شود به میتینگ خانه احزاب و این گروه های سیاسی هستند که برای مجلس تصمیم خواهند گرفت.
سلیمی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد که مجلس از هویت و ماهیت خود خارج شود، اظهار کرد:‌ اگر از مجلس سلب ماهیت شود خطر بزرگی برای کشور است؛ هرچند این مسئله تاکنون نبوده اما این نگرانی برای آینده وجود دارد.
captcha