«گل و مرغ»؛ نقطه عطف دوسالانه تذهیب‌های قرآنی/برپایی نمایشگاه از هفته آینده
کد خبر: 3550823
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
ثابت‌نیا عنوان کرد:

«گل و مرغ»؛ نقطه عطف دوسالانه تذهیب‌های قرآنی/برپایی نمایشگاه از هفته آینده

گروه هنر: دبیر پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی با اشاره به برپایی نمایشگاه از هفته آینده بیان کرد: فراوانی آثار ارسالی در حوزه گل و مرغ بخش تذهیب پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی نسبت به ادوار قبلی مشهود بود.

علی ثابت‌نیا، دبیر پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: از مجموع ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی هیئت داوران در هر دو بخش این دوره از دوسالانه یعنی «تذهیب،گل و مرغ» و «نگارگری» باید به این نکته اذعان کنم که پیشرفت قابل توجهی از نظر کیفی را در آثار ارسالی شاهد بودیم.

وی ادامه داد: به‌ویژه در بخش تذهیب و گل و مرغ امری که مشهود بود می‌توان به فراوانی آثار ارسالی در حوزه گل و مرغ که بیشتر در زمینه نقش‌و‌نگارهای جلدسازی قرآن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرد که در آن هنرمندان با توجه به مکاتب اصیل در این هنر به تولید آثاری درخور توجه پرداختند که البته دلیل اصلی این توفیق را باید در نحوه سیاست‌گذاری پنجمین دوسالانه در پرداختی هدفمند و مترقی در این حوزه دانست.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در پاسخ به این پرسش ایکنا که آثار بخش نگارگری این دوسالانه را واجد چه ویژگی‌هایی می‌دانید، تصریح کرد: این نخستین سال است که بخش نگارگری را در این دوسالانه راه‌اندازی کرده‌ایم و به این واسطه نباید توقع این را داشته باشیم که آثار ارسالی به این بخش همین ابتدا به ساکن قادر باشند تمامی اهداف دبیرخانه دوسالانه را محقق سازند؛ با این حال آثار هنری خوبی در این بخش نیز به دبیرخانه واصل شد.

ثابت‌نیا در ادامه گفت: دبیرخانه این دوسالانه و در مجموع مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی باید در این بخش رویکردی رو به رشد و هدفمندی را دنبال کند و اطلاعات دقیق‌تری به‌ویژه در زمینه جنبه‌های کاربردی هنر نگارگری به‌دست آورد.

دبیر پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی افزود: در مجموع اگر قرار باشد آثار ارسالی به این دوره از دوسالانه را ارزش‌گذاری کنیم اولویت به آثار تذهیب، پس از آن گل و مرغ و در وهله سوم نگارگری است که براین اساس از شنبه هفته آینده در فضای نگارخانه رضوان نمایشگاه‌های آثار این دوره را برپا خواهیم کرد؛ لذا هفته نخست اختصاص به آثار تذهیب دارد، هفته دوم آثار گل و مرغ بر دیوار نگارخانه خواهد رفت و هفته سوم نیز اختصاص به آثار نگارگری دارد.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در پایان تأکید کرد: پس از برگزاری سه‌هفته‌ای نمایشگاه عرضه آثار این دوره از دوسالانه، زمانی دقیق را برای برگزاری اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان هر بخش از آن تعیین خواهیم کرد که متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

امیرسجاد دبیریان

captcha