غفلت از زمان؛ عامل بسیاری از خطاها/غرق در گذشته نشویم
کد خبر: 3564826
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

غفلت از زمان؛ عامل بسیاری از خطاها/غرق در گذشته نشویم

گروه اجتماعی: بسیاری از افسردگی‌ها، استرس‌ها و نگرانی‌ها ناشی از جریان زندگی در زمان گذشته و یا آینده است. غافل شدن از زمان حال ما را دچار خطاهای شناختی بزرگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، یکی‌از ویژگی‌های برجسته افراد موفق این است که آن‌ها فارغ از خاطرات گذشته و بیم آینده به زندگی خود در زمان حال می‌پردازند. یکی‌از ترفندهای فکر معیوب برای برهم زدن آرامش ما و غافل کردن از زندگی واقعی خود دور کردن ما از زمان حال و بردن به زمان‌های گذشته و یا آینده است.
این تفکر مدام ما را به دام خاطرات گذشته می‌اندازد و باعث می‌شود حسرت خاطرات خوب گذشته را بخوریم یا بابت اشتباهاتی که مرتکب شده‌ایم و فرصت‌هایی که از دست داده‌ایم ناراحت و غمگین باشیم و خود را عذاب دهیم، یا ما را به آینده می‌برد و دنیای رویایی و خیالی را برای ما درست می‌کند و لباس واقعیت بر تن آن می‌پوشاند و ما را مضطرب و نگران آینده‌ای می‌کند که شاید آن‌گونه که در فکر و خیال ماست اصلاً اتفاق نیافتد.
این غافل شدن از زمان حال ما را دچار خطاهای شناختی بزرگی می‌کند و علت بسیاری از اشتباهات و حتی اختلالات روانی است.
بسیاری از افسردگی‌ها، استرس‌ها و نگرانی‌ها ناشی از جریان زندگی در زمان گذشته و یا آینده است.پرداختن به اشتباهات گذشته باعث می‌شود مدام خود را سرزنش کنیم و در حسرت و اندوه و نگرانی زندگی کنیم غافل از این‌که گذشته‌ها گذشته و باید آن‌را رها کنیم، آنچه مهم است لحظه حال است و با زنده کردن خاطرات و اشتباهات گذشته تنها حال و آینده خود را خراب می‌کنیم.
جیم‌بیشاپ روزنامه‌نگار برجسته می‌گوید: «در حال زندگی کردن سخت است، در آینده زندگی کردن مضحک و در گذشته زندگی کردن محال است».
هیچ چیز دورتر از یک دقیقه گذشته نیست چون هیچ‌گاه نمی‌توانی به آن برگردی. عاقلانه‌ترین کار این است که از آن نکته‌ای به نفع زمان حال و آینده خود برداری و رهایش کنی.
رجوع به گذشته تنها زمانی قابل توجیه است که بخواهیم از تجربیات آن درس بگیریم و خطاهای گذشته را تکرار نکنیم.در غیر این صورت با رفتن به گذشته فقط مشکلات خود را بیشتر کرده و اسباب نگرانی و رنجش خود را فراهم می‌کنیم.
چه اصراری داریم برای چسبیدن به گذشته و فکرکردن به آنچه که مرده است و نمی‌توان کاری کرد از سیر کردن در میان این خاطرات و دنیای خیالی چه چیزی نصیب ما می‌شود و ماندن در این خواب غفلت چه چیزی به ما می‌رساند چرا باید از زمان حال خود لذت نبریم.
درست است زمان گذشته مرده است و نباید انرژی خود را صرف مرده‌ها کرد باید از این انرژی برای نجات زمان حال که هنوز زنده است استفاده کنیم.
اگر خود را ازدست گذشته و آینده رها نکنیم به‌تدریج توان ما را می‌گیرند و موجبات ضعف ما را فراهم می‌کنند و ما در مقابل مشکلاتی خودساخته تبدیل به فردی شکست خورده می‌شویم.باید با کنترل افکارمان به آنها اجازه ولگردی ندهیم، درباره شکست‌های گذشته هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم اما می‌توان جلوی شکست‌های آینده را گرفت.
اگر می‌خواهیم آرامش را در زندگی خود احساس کنیم باید در لحظه حال حضور داشته باشیم، لحظه حال یعنی همین حالا و زندگی کردن در زمان حال یعنی فارغ از غم‌های گذشته و نگرانی‌های آینده.پس یکی‌از اقدامات اساسی برای احساس آرامش و لذت در زندگی خود عدم تمرکز بر روی این ناکامی‌ها و نقاط تاریک زندگی خود است و با این‌کار جلو گسترش آنها را می‌گیریم و از نفوذشان به قسمت‌های روشن و زیبای زندگی خود جلوگیری می‌کنیم و یکی‌از راه‌های انجام آن کنترل افکار است.
هرگاه فکر ما خواست به گذشته رود و خواست در تاریکی‌های آن سیر کند یا با رفتن به آینده و بزرگ‌نمایی نگرانی‌ها و مشکلات احتمالی و موانع تخیلی ما را آزار دهد فوراً بهآن و باصدای بلند فرمان ایست دهیم و اجازه ندهیم ذهن ما را سوار بر امواج فکر کرده و با خود به مناطق ممنوعه ببرد زیرا پیامد رفتن به این مناطق فقط درد و رنج است.
باید همچون یک کودک رفتار کنیم که فارغ از گذشته و آینده از زمان حال خود لذت می‌برد. کدورت‌ها،ناکامی‌ها، تحقیرها و ناملایمات را خیلی زود فراموش می‌کند و هیچ‌گونه نگرانی از آینده ندارد و تمام دنیای او همین لحظه حال است و آنچه را که می‌خواهد با تمام وجود فریاد می‌زند و در نهایت آن را به دست می‌آورد و یکی‌از رازهای شاد بودن و جنب و جوش کودکان این است که غم گذشته و نگرانی آینده را ندارند و تمام توجه آنان بر حال متمرکز است و از آن لذت می‌برند.
منبع: معاونت اجتماعی نیروی انتظامی  لرستان
captcha