رادیو bbc به مبانی انقلاب حمله كرده است
کد خبر: 3570712
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در خارج از كشور بررسی شد؛

رادیو bbc به مبانی انقلاب حمله كرده است

گروه ادب: در نشست انجمن تاریخ شفاهی ایران مطرح شد: رادیو bbc با هدف مشخص وارد کردن تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران شد و حمله موزیانه‌ای به مبانی انقلاب اسلامی داشتند. هدف این دسته مقابله و تخریب شخصیت‌های برجسته انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است و در آینده هم از این مسائل خواهیم دید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست انجمن تاریخ شفاهی ایران، با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران این عرصه، چهارشنبه، 13 بهمن در حوزه هنری برگزار شد. رحیم نیكبخت، مسئول واحد تاریخ شفاهی مركز اسناد انقلاب اسلامی با بیان این كه نقشه راه تاریخ انقلاب اسلامی در دست نیست، اظهار كرد: باید نقشه راهی وجود داشته باشد تا به طور مثال مشخص شود نقش زنان در انقلاب اسلامی را چه كسانی باید بنویسند و یا چه كسانی متولی بررسی انقلاب اسلامی در روستاهای كشور هستند.

وی همچنین درباره روایت تاریخ شفاهی ایران در بیرون از مرزها، اظهار كرد: در بیرون از مرزهای كشور، اغلب تاریخی كه از دوران پیش از انقلاب اسلامی ارائه می‌شود، تاریخ شفاهی است كه قابل استناد نیست.

نیكبخت همچنین درباره رویكرد رسانه‌هایی همچون رادیو bbc نسبت به انقلاب اسلامی ایران، گفت: رادیو bbc با هدف مشخص وارد تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران شد و حمله موزیانه‌ای به مبانی انقلاب اسلامی داشتند. هدف این دسته مقابله و تخریب شخصیت‌های برجسته انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است و در آینده هم از این مسائل خواهیم دید. البته دسته‌ای هم هستند كه تلاش می‌كنند تا وقوع انقلاب و ساقط شدن نظام شاهنشاهی را توجیه كنند. صهیونیست‌ها نیز در خلأ كم‌كاری ما در زمینه تاریخ شفاهی، فعالیت‌های خود را پیش می‌برند.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده مدیر واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری نیز با بیان این كه هدف گروهی كه در بیرون از مرزها بر ضد انقلاب ایران، تاریخ شفاهی را روایت می‌كنند، مبرا كردن خود از اتهامات است، عنوان كرد: البته برخی هم بنا بر مصالح این گونه خاطرات را روایت می‌كنند. در كتاب خاطرات شعبان جعفری (شعبان بی مخ) خاطراتی نقل شده كه ما به همراه جمعی از همكارانمان و با استفاده از اسناد مكتوب ثابت كردیم این خاطرات كذب است.

محسن كاظمی دیگر پژوهشگر و محقق تاریخ شفاهی حاضر در این نشست با بیان این كه تاریخ‌نگاری كشورمان بر اساس بستر و بافتی شكل گرفته است، اظهار كرد: نگاه من به تاریخ‌نگاری، ناشی از بعد جامعه‌شناسی است. رضاشاه در ابتدا، با اندیشه جمهوری‌خواهی حكومت را در دست گرفت. او در ادامه متاثر از حركتی كه در تركیه رخ داده بود و تحولات این كشور، تلاش كرد تا ایران ظواهر مدرنیته را وارد ایران كند. بدون توجه به این كه جامعه ایران به دلیل پیشینه فقهی و عرفانی كه داشت، پذیرای چنین تغییراتی نبود.

این پژوهشگر و محقق ادامه داد: این میراث در اختیار محمدرضاشاه قرار می‌گیرد و او هم راه پدر را ادامه می‌دهد. بدون توجه به این كه درد و مشكل مردم چیست و بستر جامعه چه می‌خواهد. آن چیزی كه ایران را در نهایت نجات می‌دهد، همان عقل دینی است كه مردم دارند. وقتی انقلاب پیروز شد، تئوریسین‌های نظام پهلوی و كسانی كه معتقد بودند مدرنیته باعث پیشرفت ایران می‌شود، به خارج از كشور رفتند و حال با استفاده از تاریخ شفاهی سعی دارند گذشته خود توجیه كنند.

كاظمی همچنین گفت: من قائل به مرزهای جغرافیایی در بین تاریخ‌نگاران كشور نیستم، بلكه مرزهایی كه وجود دارد، مرز ایدئولوژیك است. در شرایط امروز جهان و وجود انواع مدیاها و رسانه‌ها، نمی‌توانیم به دور خود دیواری بكشیم و اجازه ندهیم كه اطلاعاتی وارد كشور شود.

captcha