توجه به تولید و اشتغال یک ضرورت است نه انتخاب
کد خبر: 3586343
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
علیرضا سلیمی:

توجه به تولید و اشتغال یک ضرورت است نه انتخاب

گروه سیاسی: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نام‌گذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال» اظهار کرد: تولید و اشتغال یک ضرورت و نیاز است و نه یک انتخاب.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نام‌گذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال» اظهار کرد: تولید و اشتغال از سه جهت یک ضرورت و نیاز است و نه یک انتخاب.
وی افزود: جهت اول همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز دشمن به دنبال ضربه زدن به ما از طریق مسائل اقتصادی است و از سوی دیگر به دنبال دل‌سرد کردن مردم نسبت به اوضاع جامعه است؛ وقتی دشمن دست روی این نقطه ضعف گذاشته بنابراین باید این روزنه را هر چه زودتر سد کنیم و اجازه ندهیم دشمن از این پنجره به ما آسیب بزند.
سلیمی همچنین گفت: خلأهایی در کشور وجود دارد که بسیار جدی است مثل بحث اشتغال، رکود و کاهش تولیدات و باید این خلأها را سد و ضعف‌ها را تبدیل به نقاط قوت کرد.
منتخب مردم محلات در مجلس با بیان اینکه امروز با خیل عظیم بیکاران مواجه هستیم، اظهار کرد: بی‌توجهی به 33 میلیون نیروی جوان آماده به کار قطعاً به معنای اسراف در منابع انسانی است؛ ما منابع زیرزمینی فراوانی در بخش نفت و گاز و معدن داریم که ظرفیت بی‌نظیری را شکل می‌دهند؛ همچنین زیرساخت‌های ما در بخش‌های مختلف آماده شده و منابع انسانی کافی وجود دارد که باید در این عرصه نیز سرمایه‌گذاری و توجه ویژه داشت.
وی تصریح کرد: مسئولان به جای تشکیل ستاد و کمیته و فراکسیون و کمیسیون، عمل کنند و گزارش عملی خود را به مردم بدهند به نحوی که آثار آن برای مردم قابل مشاهده باشد؛ قابل لمس نبودن برخی گزارش‌ها برای مردم نمی‌تواند چاره و درمانی برای مشکلات باشد.
سلیمی با انتقاد از برخی گزارش‌های ارائه شده در حوزه تولید و اشتغال گفت: اگر آمارهایی که داده می‌شود واقعاً صحت دارد، چرا باید نرخ بیکاری روز به روز افزایش پیدا کند؛ این به معنای آن است که یک جای کار مشکل دارد؛ یا واقعا آمارها گویا نیست و یا مشکلات دیگری وجود دارد که باید به آنها توجه شود.
این نماینده مجلس دهم با تأکید بر اینکه باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که تولیدکننده به تولید رغبت پیدا کند، گفت: در سال گذشته، 46 درصد واردات خودرو افزایش داشته و نیز واردات فراورده‌های نفتی به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کرد؛ اینها نشان می‌دهد که شاخص‌ها باید تغییر پیدا کند.
وی با اشاره به وجود سرمایه‌های سرگردان گفت: سرمایه‌های سرگردان فراوانی در دست مردم است؛ بیش از هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم که این نقدینگی به دلیل عدم برنامه‌ریزی سرگردان مانده است و مانند اژدهای خفته‌ای است که اگر بیدار شود تورم را به همراه خواهد داشت اما اگر این سرمایه‌ها در عرصه تولید مدیریت شود، اقدامات فوق‌العاده‌ای می‌توانیم انجام دهیم.
سلیمی با بیان اینکه استعداد ایرانی استعداد فوق‌العاده‌ای است، اظهار کرد: باید مدیرانی که بر طبل «ما نمی‌توانیم» می‌کوبند جای خود را به جوان‌ترها بدهند؛ کسانی که معتقدند برای مشکلات کشور باید از خارج مدیر وارد کنیم قطعاً نمی‌توانند در این عرصه توفیقی داشته باشند.
وی ادامه داد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کردند مشکل ما ضعف مدیریت‌هاست و برای رفع این ضعف‌ها نیاز به مدیریتی پرتحرک، متدین، کارآمد و انقلابی داریم؛ اگر مدیریتی با چنین ویژگی‌هایی را تجربه کنیم قطعاً در بخش‌های مختلف با موفقیت روبرو خواهیم شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: امیدوارم در این سال همه دست به دست همه بدهند و به جای مچ‌گیری و آمارسازی، اقدامات عملی را سرلوحه کار خود قرار دهند و جلوی قاچاق و واردات بی‌رویه را بگیرند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند مصرف کالاهای خارجی غیر ضرور را در کشور حرام شرعی بدانند.
captcha