حساسیت و دقت بیشتر در تعامل ایران با اروپا؛ نتیجه تمدید تحریم‌های حقوق بشری
کد خبر: 3589180
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۱
علیرضا سلیمی عنوان کرد:

حساسیت و دقت بیشتر در تعامل ایران با اروپا؛ نتیجه تمدید تحریم‌های حقوق بشری

گروه سیاسی: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مقوله حقوق بشر را بهانه‌ای برای غرب جهت اعمال فشار به ایران دانست و گفت: تمدید تحریم‌های حقوق بشری اروپا باعث می‌شود که جمهوری اسلامی ایران با حساسیت و دقت بیشتری با اروپایی‌ها وارد تعامل و گفت‌وگو شود زیرا آنها نشان دادند به راحتی عهد و پیمان خود را نقض می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شورای اتحادیه اروپا سه‌شنبه ۲۲ فروردین، تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به بهانه‌های ادعایی حقوق بشر را به مدت یکسال دیگر تمدید کرد. در بیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده که این تحریم‌ها منع سفر و مسدود شدن دارایی‌های ۸۲ فرد و یک موسسه را شامل می‌شود.

تحریم‌های اتحادیه اروپا، به علاوه، منع صادرات تجهیزاتی را شامل می‌شود که به ادعای این اتحادیه برای «سرکوب داخلی و نظارت بر ابزارهای ارتباطی» به کار گرفته می‌شوند. شورای اتحادیه اروپا در این بیانیه خاطرنشان کرده که این تحریم‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ اعمال شده‌ و از آن پس هر باره تمدید شده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با ایکنا درباره این رفتار اروپایی‌ها گفت: اروپایی‌ها با این کار نشان دادند استقلال رأی نداشته و تابع امریکایی‌ها هستند. انتظار این بود که اروپایی‌ها  اثبات کنند خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند نه اینکه دیگران برای آنها تصمیم بگیرند.

وی افزود: از طرف دیگر اعمال تحریم به بهانه حقوق بشر یا بهانه‌های دیگر با روح برجام مغایرت دارد. زیرا غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به برجام ادعا کرده بودند که به دنبال مناسب‌ساختن فضای تعاملات و گفت‌وگوی واقعی با ایران هستند. اما تمدید تحریمهای حقوق بشری ایران نشان داد که اروپایی‌ها به دنبال ترفند، حیله‌گری و خنجر از پشت زدن هستند.

سلیمی اظهار کرد: واقعیت این است که بحث حقوق بشر یک بهانه است که هر از چندگاهی اروپایی‌ها آن را برای اعمال فشار به ایران علم می‌کنند. امروز کیست که نداند در سوریه، عراق و یمن چه دولت‌هایی از تروریست‌ها و جنایتکاران سعودی حمایت می‌کند و یا جنایات رژیم صهیونیستی در طی 60 سال گذشته با حمایت و پشتیبانی اروپایی‌ها مواجه بوده است. کارشناسان حقوق بشری اروپا چرا چشم براین همه ناملایمات و رنج مردم سوریه، عراق، یمن، افغانستان و فلسطین بسته‌اند و سکوت کرده‌اند و جنایات صهیونیست‌ها را محکوم نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: همه این مسائل نشان می‌دهد مقوله حقوق بشر تنها بهانه‌ای برای اروپایی‌ها برای فشار به کشورهای مستقل و مقاومی مانند جمهوری اسلامی ایران به قصد امتیازگیری است و اروپایی‌ها بدانند قطعا در این مورد اشتباه کرده‌اند.

سلیمی در پایان عنوان کرد: این اقدامات تنها باعث می‌شود که جمهوری اسلامی ایران با حساسیت و دقت بیشتری با اروپایی‌ها وارد تعامل و گفت‌وگو شود زیرا آنها نشان دادند به راحتی عهد و پیمان خود را نقض می‌کنند و قابل اعتماد نیستند.      
captcha