نشست «مروری بر اندیشه‌های امام(ره)» در گرجستان
کد خبر: 3607244
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳

نشست «مروری بر اندیشه‌های امام(ره)» در گرجستان

گروه بین‌الملل: نشست «مروری بر اندیشه‌های امام خمینی(ره)» دیروز، 16 خردادماه، به همت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان در دانشگاه دولتی «کوتایسی» این کشور برگزار شد.

نشست «مروری بر اندیشه‌های امام(ره)» در گرجستان
رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به مناسبت بیست وهشتمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با مشارکت گروه شرق‌شناسی و کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی کوتایسی نشست تخصصی با موضوع «مروری بر اندیشه‌های امام خمینی(ره)» با حضور فرهیختگان، ایرانشناسان، اساتید و دانشجویان در اتاق ایران این دانشگاه برگزار شد.
در ابتدا پروفسور نمادی بارتایا، رئیس کرسی ایران‌شناسی و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی تفلیس و کوتایسی در خصوص جایگاه حضرت امام در سایر کشورها مطالبی را بیان کرد و هدایت و رهبری امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی ایران در انقلاب‌های جهانی عصر حاضر را بی نظیر برشمرد.  
در ادامه لوکاد والیشویلی، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه دولتی کوتایسی درباره نقش امام خمینی(ره) به عنوان یک متفکر و فیلسوف بزرگ و با نفوذ، مطالبی را بیان کرد.
 همچنین سولخان قوراشویلی، استاد تاریخ این دانشگاه در خصوص نقش امام خمینی(ره) در تاریخ معاصر گفت: برای غربی‌ها که بر پیروزی انقلاب‌های گذشته بر کلیسا و سلطنت آشنایی داشتند، انقلاب ایران و اتحاد روحانیت و روشنفکران علیه شاه قابل درک نبود.
وی در تبیین جایگاه روحانیت در انقلاب ایران گفت: نقش اصلی هدایت مبارزات با توجه به گذشته تاریخی و جایگاه روحانیت شیعه در کشور ایران به دست آمده بود و امام خمینی(ره) بر ماهیت پویایی اسلام و انطباق قوانین اسلامی با نیازها و ارزش‌های زمان جدید توسط روحانیت تأکید می‌کرد.  
مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، توضیحات مختصری از شخصیت امام خمینی(ره) ارائه کرد و گفت: افکار و اندیشه‌های بزرگ مرد دین و سیاست حضرت امام خمینی(ره) را نمی‌توان در یک جلسه چند ساعته مورد بررسی قرار داد، دامنه دیدگاه‌ها و اثرات اقدامات ایشان به قدری رفیع و در دنیای امروز تأثیر گذار بوده که ما فقط می‌توانیم به گوشه‌ای از آنها پرداخته و در معرفی به جهانیان کوشش کنیم.  
وی در ادامه گفت: بسیاری از شرق‌شناسان و فرهیختگان در کشورهای جهان به بررسی و مطالعه اندیشه‌های امام و ترجمه آثار ایشان پرداخته‌اند و نخبگان و متفکران کشور گرجستان نیز در این خصوص گام‌های ارزشمند و قابل تقدیری برداشته‌اند که جا دارد از همه این عزیزان تشکر و قدردانی کنم. آنچه امام را در تاریخ ملت‌ها ماندگار کرده، اندیشه‌های او که همیشه فراتر از زمان بوده و باورهای دینی و انسان‌دوستانه و دفاع از حق و عدالت است.
کامران‌فرد تصریح کرد: امام با تکیه بر دین اسلام و معنویت، حکومتی را پایه‌گذاری کرد که تعاملات سیاسی زمان را در هم ریخته و موجب بیداری در کشورها و سقوط باورهای استعماری حکومت‌های سلطه‌گر در جهان شد.    
رایزن فرهنگی کشورمان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی شهر کوتایسی اظهار کر: حضرت امام فقه را با فلسفه و عرفان پیوند زد. الگوی فلسفه غربی بر پایه سکولاریسم پایه گذاشته شده، اما فلسفه مورد توجه امام خمینی(ره) بر محور دين شکل گرفته است و آموزه‌هاي دینی مبنای توسعه سیاسی جوامع است.
وی گفت: امام عارفی بزرگ و سیاستمداری توانمند بوده و نگاهى وسیع و بلند به دنیا و کشورها داشته است. امروزه او و افکارش تنها متعلق به ایران اسلامی نیست و شعاع و نور اندیشه‌های ایشان تمام جهان را پیموده و موجب روشنگری و بیداری جوامع شده تا دیگر ظلم و تفکرات استعماری نتواند با آسودگی بر ملت‌ها سلطه یابد.
 در پایان تعدادی از دانشجویان رشته ایرانشناسی ترجمه گرجی اشعار امام خمینی(ره) را قرائت کردند.
captcha