طرح «پیشگیری و کاهش خشونت خانگی» در استان مرکزی اجرا می‌شود
کد خبر: 3625373
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
درودگر:

طرح «پیشگیری و کاهش خشونت خانگی» در استان مرکزی اجرا می‌شود

گروه اجتماعی: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: این معاونت با همکاری سازمان‌های مردم نهاد طرح «پیشگیری و کاهش خشونت خانگی» را در استان اجرایی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ‌بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الله درودگر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی در سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب استان که امروز، دوشنبه 9 مردادماه در سالن جلسات داداگستری برگزار شد گفت: بحث پیشگیری از خشونت با موضوع ایراد ضرب و جرح عمدی و پیشگیری از نزاع دسته جمعی جزو برنامه‌های سال گذشته این معاونت بود که امسال پیشگیری از خشونت خانگی با تاکید بر جلوگیری از همسر و کودک آزاری در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این راستا طرحی را معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با همکاری سازمان‌های مردم نهاد«باشگاه مثبت اراک» و «توانگران آگاه اراک» آماده کرده است. عنوان طرح «بررسی موانع شناسایی قربانیان خانگی با تاکید بر موارد همسر و کودک آزاری و اقدامات حمایتی از ارگان‌ها» است این طرح برای کلیه دستگاه‌ها ارسال شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: به لحاظ تاریخی، جرم و خشونت همواره یکی از رفتارهای پر خطر حوزه عمومی تلقی می‌شود، جدی نگرفتن حوادثی که در حوزه خانواده اتفاق می‌افتد یکی از تبعات این رفتار است که باعث می‌شود خشونت‌های خانگی از منظر حقوقی چندان موضوعیت نداشته باشد.
درودگر با بیان اینکه همیشه به دلیل اینکه ادعا می‌شود حریم خانه، حریم خصوصی است بحث خشونت‌های خانگی به حاشیه قانون رانده می‌شود، گفت: خشونت جسمی و جنسی، خشونت روانی و مالی از عوامل همسر آزاری در نهاد خانواده است که در این طرح بطور مفصل به پیشگیری از این مباحث پرداخته شده است.
وی گفت: از انواع خشونت بیشترین تاکید بر بحث کودک آزاری است. انواع کودک آزاری از جمله؛ کودک آزاری جسمی، روانی، سیاسی، ناشی از غفلت و کودک آزاری جنسی.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی بیان کرد: هدف اصلی این طرح بررسی موانع شناسایی قربانیان خشونت خانگی با تاکید بر موارد همسر آزاری، کودک آزاری و نقایص موجود در اقدامات و حمایت ارگان‌های مرتبط می‌باشد. بررسی موانع شناسایی قربانیان خشونت خانگی در اورژانس اجتماعی استان مرکزی، در مراکز بهداشتی و درمانی، در مراکز پلیس و بررسی اقدامات حمایتی قربانیان خشونت خانگی(بویژه زنان و کودکان) از اهداف فرعی این طرح است.
درودگر بیان کرد: آماری در خصوص خشونت خانگی در این طرح آمده است؛ 123 مورد همسر آزاری از سال 90 تا 95 در استان مرکزی، در سال 90، 25 مورد در سال 91، 13 مورد در سال 92،33 مورد در سال 93، 17 مورد در سال 94، و 15 مورد در سال 95  به اداره کل بهزیستی گزارش شده است. که البته تعداد همسر آزاری در جامعه خیلی بالاتر از این ارقام است، یکی از مشکلات اصلی این است که زنان، بعد از آسیب ناشی از خشونت نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند. 
وی ادامه داد: در بحث دختران فراری تعداد 2 مورد در سال 90، 3 مورد در سال 91، 5 مورد در سال 92، 4 مورد در سال 93، 12 مورد درسال 94 و 2 مورد در سال 95 در استان گزارش شده است. کودکان کار 303 مورد در سال 95، 328 مورد در سال 91، 26 مورد در سال 92، 33 مورد در سال 93، 22 مورد در سال 94، 95 مورد در سال 95، نفر گزارش شده است.
درودگر عنوان کرد: در بحث کودک آزاری 39 مورد در سال 90، 40 مورد در سال 91، 46 مورد در سال 92، 53 مورد در سال 93، 49 مورد در سال 94 و 68 مورد در سال 95 از طرف اداره‌کل بهزیستی گزارش شده است، آماری که پزشک قانونی با آماری که بهزیستی در بحث کودک آزاری ارائه می‌دهد بسیار متفاوت است پزشکی قانونی از سال 91 الی 95 به ترتیب 106، 25، 26، 34 و 53 مورد گزارش داده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی  ادامه داد: در بحث همسر آزاری یک هزار و 233 مورد در سال 91، یک هزار 296مورد در سال 92، یک هزار 328 مورد در سال 93، یک هزار 377 مورد در سال 94 و یک هزار 500 مورد در سال 95 از سوی پزشک قانونی استان گزارش شده است این آمارها نشان می‌دهد مردم از بهزیستی و خدمات آن آگاهی ندارند.
وی با بیان اینکه متاسفانه بانک اطلاعاتی جامعی در خصوص خشونت‌های خانگی وجود ندارد گفت: ارتباطات بین دستگاهی هنوز در این زمینه به وجود نیامده است، ظرفیت پذریرش مراکزی که زنان مورد خشونت را می‌پذیرند، محدود است حتی گاهی شرایط محل اسکان این افراد منجر به زندانی شدن فرد می‌شود به همین خاطر خیلی از خانم‌ها تمایلی برای مراجعه به این مراکز ندارند و علاوه بر آن مراکزی برای نگهداری و اسکان کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند وجود ندارد.
درودگر در پایان بیان کرد: بر اساس این طرح برای کلیه نهادهایی که می‌توانند در این خصوص راهگشا باشند وظیفه تعریف می‌شود، منبع ما برای بیرون آوردن وظایف دستگاه‌ها آیین نامه ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوب 3 اسفندماه 1392 هیات وزیران است.
captcha