همایش بین‌المللی «نقش عربی‌نویسان و عربی‌سرایان ایرانی در رشد تمدن اسلامی» پایان یافت
کد خبر: 3654652
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰

همایش بین‌المللی «نقش عربی‌نویسان و عربی‌سرایان ایرانی در رشد تمدن اسلامی» پایان یافت

گروه اجتماعی: همایش بین‌المللی «نقش عربی‌نویسان و عربی‌سرایان ایرانی در رشد و شكوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی» با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی طی روزهای 26 و 27 مهرماه جاری در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، همایش بین‌المللی «نقش عربی‌نویسان و عربی‌سرایان ایرانی در رشد و شكوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی» با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی امروز، 27 مهرماه به كار خود پایان داد.

این همایش كه از روز گذشته و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی از كشورهای عمان، تونس، اردن و عراق در دانشگاه شیراز برگزار شد، دستاوردهای مختلفی را به همراه داشت كه از جمله آن می‌توان به نشست‌های مشترك معلمان عربی آموزش و پرورش با اساتید زبان و ادبیات عرب دانشگاه شیراز اشاره كرد.

موسی عربی، دبیر اجرایی همایش در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا به ارائه توضیحات تفصیلی درباره عملكرد این همایش دو روزه پرداخت و گفت: این همایش طی دو روز برگزار شد كه در روز نخست افتتاحیه همایش به همراه سخنرانی سرپرست دانشگاه شیراز و دكتر آذرشب، از اساتید برجسته زبان و ادبیات عرب كشورمان برگزار شد.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای كه در مراسم افتتاحیه از طرف سرپرست دانشگاه شیراز و سایر سخنرانان مطرح شد، استفاده از دیپلماسی علمی و فرهنگی برای ارتباط با جهان عرب با استفاده از زبان عربی بود ضمن اینكه دكتر آذرشب نیز بر اهمیت ارتباط بیشتر جهان اسلام و تأثیرگذاری در حوزه‌های مختلف تأكید داشتند.

عربی ادامه داد: در حاشیه این همایش نشست مسئولان دانشگاه شیرازاعم از معاونان پژوهشی و آموزشی با میهمانان خارجی از كشورهای تونس، اردن و عمان برگزار شد كه در این نشست راهكارهای ارتباط بیشتر با جهان عرب و اسلام به واسطه زبان عربی و استفاده از ظرفیت‌های بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شد نگاه ویژه‌ای به ظرفیت دانشگاه شیراز برای ارتباطات بیشتر میان ایران و جهان عرب صورت گیرد.

دبیر اجرایی همایش با تصریح اینكه 327 مقاله و چكیده به دبیرخانه این همایش ارسال شد، گفت: از این تعداد 146 مقاله و 95 چكیده مقاله تأیید شد و با توجه به فرصت محدود مراسم اختتامیه تنها 14 مقاله برای ارائه انتخاب شدند.

وی با بیان اینكه مقالات انتخاب شده در دو كمیسیون جداگانه در روز نخست ارائه شدند، گفت: در یك كمیسیون مقالات به زبان عربی و در كمیسیون دیگر مقالات به زبان فارسی ارائه شدند.

عربی اظهار كرد: در روز دوم همایش كه مصادف با اختتامیه همایش نیز بود نشست‌های جانبی برگزار شد كه از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری نشست سردبیران مجلات رشته زبان و ادبیات كشورمان با رئیس مركز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اشاره كرد.

وی ادامه داد: در این نشست مسائل و درخواست‌های مجلات برای ارائه تولیدات آنان در كشورهای عربی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مورد بحث و بررس قرار گرفت و همچنین حاضران پیشنهاد داشتند تا مركز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یك گروه مشاوره متشكل از اساتید بخش‌های عربی كشور را تشكیل داده تا این پایگاه با یك پشتوانه علمی و مشورتی كار خود را برای نمایش‌سازی ادبیات جهان عرب به پیش ببرد.

دبیر اجرایی همایش اظهار كرد: نشست دیگر مربوط به مجمع عمومی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی بود كه این انجمن همانند سایر انجمن‌های علمی كشورمان زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌كند و در این نشست گزارشی از عملكرد سالانه انجمن مذكور ارائه شد.

وی، برگزاری نشست مشترك معلمان عربی آموزش و پرورش با اساتید و دانشجویان زبان عربی دانشگاه شیراز را از دیگر برنامه‌های روز آخر همایش برشمرد و گفت: این نشست در حقیقت كارگاهی در خصوص رویكردهای زبان عربی با تأكید بر رویكرد ارتباطی برای معلمان زبان عربی بود كه بحمد الهی با استقبال گرم معلمان نیز روبه‌رو شد.

عربی افزود:‌ در این نشست بنا شد با همكاری بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز این نشست‌های تخصصی ادامه پیدا كند و از ظرفیت علمی این دانشگاه استفاده كرده و ارتباط و تعامل سازنده‌ای با آموزش و پرورش و بدنه آموزشی مدارس برقرار شود.

دبیر اجرایی همایش، شعرخوانی دكتر میرقادری از اساتید بخش زبان عربی دانشگاه شیراز به زبان عربی را از دیگر برنامه‌های اختتامیه همایش مذكور برشمرد و گفت: همچنین دكتر رزمجو، مشاور استاندار فارس نیز در جمع مدعوین همایش حضور پیدا كرده و به بیان نكاتی درباره اهمیت و ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی برای پیشبرد اهداف علمی كشور پرداخت.

وی گفت: در اختتامیه همایش پیشنهاد یك واحد درس نسخه‌شناسی برای دوره كارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه ارائه شد چرا كه بخش مهمی از میراث فرهنگی و تمدنی ما به زبان عربی و در قالب نسخه‌های خطی است كه نیاز به تحقیق دارند.

عربی در پایان از تمام حامیان همایش شامل استانداری، میراث فرهنگی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، انجمن علمی دانشجویان زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز، معاونت فرهنگی شهرداری شیراز،‌ بنیاد فارس‌شناسی، دانشگاه هنر، انجمن تاریخ اسلام و انجمن علمی نقد ادبی قدردانی كرد.

یادآور می‌شود، این همایش به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد كه در آن اسحاق رحمانی به عنوان دبیر علمی همایش و حسین كیانی، رئیس بخش زبان و ادبیات عربی به عنوان رئیس همایش فعالیت می‌كردند.

captcha