نقش واقعه کربلا در شکل گیری ادبیات سوگواری بی‌بدیل است
کد خبر: 3654670
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
اسماعیل زاده تبیین کرد:

نقش واقعه کربلا در شکل گیری ادبیات سوگواری بی‌بدیل است

گروه معارف: محقق و رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر به زبانهای خارجی با اشاره به جایگاه واقعه کربلا در ادبیات سوگواری ایران و جهان، گفت: شهادت امام حسین (ع) و یارانش در کربلا موجب تحولی شگرف در تاریخ سوگواری‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی، امروز 27 مهر رسول سماعیل زاده دوزال محقق و رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر به زبانهای خارجی در کارگاه آموزشی ضرورت مقتل خوانی در ادبیات مرثیه که در در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: شهادت امام حسین (ع) و یارانش به دست کوفیان و اسارت مظلومانه اهل بیتش نقطه ای دردناک در تاریخ تشیع بوده و تحولی عظیم در مرثیه های زبان های مختلف بوجود آورد.

وی ادامه داد: ادبیات مرثیه در ایران تاریخی طولانی داشته و نخستین مرثیه در زبان فارسی، مرثیه سیاوش و در زبان ترکی مرثیه مرگ افراسیاب بوده است.

اسماعیل زاده دوزال تصریح کرد: مرثیه به سه شکل مختلف ادبیات دیوانی، ادبیات عاشیقی و مرثیه تقسیم شده  که مرثیه نیز شامل مقتل خوانی ،شبیه خوانی، نوحه سرایی ومقامات مرثیه است.

محقق و رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر به زبانهای خارجی با اشاره به جایگاه ادبیات مرثیه ای، افزود: در طول تاریخ آئین های سوگواری، ادبیات مرثیه خوانی جایگاه ویژه ای داشته و از نظر محتوا و قالب بی‌نظیر است.

وی بیان کرد: تحریف در مقتل خوانی از زمان تیموریها با نوشتن روضه الشهدا توسط واعظ کاشفی شروع شده است که شهید مطهری در خصوص تحریفات وی تحقیق کرده وواعظ کاشفی را قبول ندارد.

اسماعیل زاده عنوان کرد: استاد کریمی مراغه ای و میرزا علی اکبر صابر ازجمله نوحه سرایان والامقام در شعر طنز بوده که در مرثیه سرایی هایشان عمق سوگواری دیده می‌شود.

وی مکتبهای مرثیه سرایی در ادبیات آذری را به سه مکتب تبریز، اردبیل و قره باغ تقسیم و اظهار کرد: منزوی و حاج عباسقلی یحیوی از نوحه سرایان اردبیلی، صراف و راجی و دخیل مراغه ای نمیایندگان مکتب تبریز و سید نواب را نماینده مکتب قره باغ در زمینه نوحه سرایی دارای اعتبار و مقام  هستند و نخستین مقتل به زبان ترکی را شاعر و حکیم بزرگ ملامحمد فضولی بغدادی تحت عنوان حدیقه السعداء در قرن 10 هجری و در کربلا به رشته تحریر درآورده است.

لازم به ذکر است کارگاه آموزشی ضرورت مقتل خوانی در ادبیات مرثیه امروز 27 مهر به همت اداره تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، حوزه هنری استان و بسیج مداحان سپاه شهدای آذربایجان غربی، با طراحی و دبیر اجرایی مصطفی قلیزاده علیار مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری و با حضور مداحان، شاعران و اعضای انجمن ادبی آئینی تشنه رود ارومیه در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری ارومیه برگزار شد.
captcha