بازار داغ بی‌توجهی به هویت تاریخی اراک/ میراث فرهنگی تنهاست
کد خبر: 3661108
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
حسینی تشریح کرد:

بازار داغ بی‌توجهی به هویت تاریخی اراک/ میراث فرهنگی تنهاست

گروه فرهنگی: مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی ضمن تشریح علت فرو ریختن بخشی از سقف بازار تاریخی اراک گفت: در حال حاضر 30 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و مرمت بازار اراک نیاز است و با وجود نهاد‌های متعدد متولی، میراث فرهنگی در بازسازی بازار تاریخی اراک تنها مانده است.

سیدحمید حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به فرو ریختن بخشی از سقف «سرای نو» بازار تاریخی اراک در حین تعمیرات گفت: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی یا زخمی نداشت، پیمانکار بخشی از سقف سرای نو را برای بازسازی، باز کرده بود که همین امر منجر شد بخش عمده‌ای از این سقف فرو بریزد.
وی ادامه داد: اداره‌کل میراث فرهنگی به تمام پیمانکاران در رعایت نکات ایمنی تأکید ویژه دارد و به صورت مداوم بر روند اجرای مرمت بازار نظارت می‌کند و در صورت مشاهده عدم رعایت نکات ایمنی قرارداد را لغو خواهیم کرد. علت بازسازی سقف سرای نو، شکستگی بود، با توجه به خطری که این شکستگی برای مردم داشت در قالب بازسازی، اقدام به مرمت و تعمیر آن کردیم.
حسینی با بیان اینکه برای مقاطع مختلف بازار تاریخی اراک 2 میلیارد تومان اعتبار از سفر ریاست جمهوری به این اداره‌کل تخصیص پیدا کرد، گفت: از زمستان سال گذشته تاکنون در حال بازسازی سراها و گذرهای بازار هستیم و در مراحل پایانی بازسازی قرار داریم در حال حاضر بالغ بر 30 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی کلیه سراها و گذرها نیاز داریم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: 70 درصد بازار تاریخی اراک وقف و زیر نظر اداره‌کل اوقاف است ولی دریغ از همکاری، علاوه بر آن شهرداری موظف است در بافت‌های تاریخی به ویژه بازار و سراها اعتبار تخصیص و در مرمت مشارکت کند ولی متأسفانه شهرداری اراک در این خصوص کمرنگ و بصورت مقطعی وارد شده است، متأسفانه حتی خود اهالی بازار هم تاکنون هیچ مشارکتی نداشته‌اند، راه و شهرسازی هم در حوزه توسعه عمرانی اعتباراتی دارد که متأسفانه این نهاد نیز تاکنون هیچ مشارکتی نداشته است.
وی افزود: میراث فرهنگی در بحث مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک تنهاست، حداقل انتظار این است که معاونت عمرانی استانداری این دستگاه‌ها را موظف به انجام تکالیف خود کند جلساتی هم که با حضور دستگاه‌های مختلف برای مشارکت، برگزار شد به دلیل اختلاف نظرات و شانه خالی کردن برخی از دستگاه‌ها از وظایف ذاتی خود به نتیجه‌ای نرسید.
حسینی در پایان بیان کرد: 2 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته از محل سفر رئیس جمهور برای مرمت بازار، بیشتر در قالب سراها، سقف بازار و ایمن سازی هزینه شده است خوشبختانه توانستیم پشت‌بام بازار را دو لایه کاه‌گل کنیم و امسال در فصل بارندگی مشکلی در سقف‌های بازار نخواهیم داشت.
captcha