آغاز به کار سامانه «سجام» در استان مرکزی
کد خبر: 3669096
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

آغاز به کار سامانه «سجام» در استان مرکزی

گروه اجتماعی: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره‌کل دادگستری استان مرکزی از آغاز به فعالیت طرح آزمایشی سامانه جامع اطلاعات مردمی«سجام» در استان همزمان با سراسر کشور در راستای استفاده از اطلاعات و اخبار مردم برای اقدام به موقع دستگاه قضایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الله درودگر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره‌کل دادگستری استان مرکزی، در نشست با اصحاب رسانه که 11 آذرماه در دادگستری برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌های این معاونت استفاده از اطلاعات و اخبار مردم است به دنبال این هستیم از ظرفیت‌های مردمی در پیشگیری از وقوع جرم استفاده بیشتری شود. هر کجا مردم پای کار باشند و هسمو با مسئولین باشند برنامه‌ها از پیشرفت و اثرگذاری بهتری برخوردار خواهد بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات و اخبار جرایم با واسطه به دستگاه قضا می‌رسد معمولا مردم در ارائه این اخبار با اداره اطلاعات و پلیس 110 تماس می‌گیرند و در بعضی موارد این اخبار خیلی دیر به دستگاه قضا ارسال می‌شود و به همین دلیل گاهی اقدام دستگاه قضا به موقع انجام نمی‌شود. برای رفع این مشکل تصمیم گرفته شد معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کشور سامانه‌ای تحت عنوان «سجام»؛ سامانه جامع اطلاعات مردمی، را راه‌اندازی کند و افرادی که متقاضی همکاری با دادگستری هستند در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند.
درودگر با بیان اینکه هر فردی بعد از ثبت‌نام در این سامانه می‌تواند اخبار و اطلاعات مورد نظر را گزارش ‌دهد، گفت: کارشناس معین دستگاه قضا این اخبار و اطلاعات را دقیقاً بررسی و رصد می‌کند و بر حسب مورد به ادارات زیر ربط تذکر داده یا گاهی گزارش را برای دادستان‌های شهرستان‌های مورد نظر ارسال خواهد کرد تا دستورات مقتضی برای تحت تعقیب قرار گرفتن کسی که مرتکب جرم شده است صادر گردد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره‌کل دادگستری استان تاکید کرد: سعی ما بر این است که با اقدام و برخورد به موقع بتوانیم از وقوع جرائم در سطح جامعه پیشگیری کنیم. به عنوان مثال یکی از معضلات جامعه که خوشبختانه نسبت به گذشته کمتر شده بحث تصرف غیرقانونی اراضی دولتی است در بسیاری از این مواقع بعد از تصرف اراضی، در فاصله طرح شکایت و اجرای مراحل تعقیب و صدور رای، زمین به باغ یا برج و ساختمان تبدیل می‌شود و در این مواقع اجرای حکم هم برای جامعه هم برای مسئولان به ویژه دستگاه قضا تبعات منفی زیادی دارد.
وی تصریح کرد:اگر پل ارتباطی میان دادگستری و مردم وجود داشته باشد و همان روز اول که فرد خاطی اولین اقدام را برای تصرف اراضی ملی انجام می‌دهد به قوه قضاییه اطلاع داده شود بلافاصله این دستگاه اقدامات لازم را برای توقف عملیات اجرایی صادر و احکام را به ادارات ذیربط ابلاغ می‌کند و حجم پرونده‌ها نیز کاهش می‌یابد.
درودگر ادامه داد: اگر اقدام پیشگیرانه انجام دهیم و به موقع اطلاع رسانی صورت گیرد از بسیاری از مشکلاتی که در آینده به وجود خواهد آمد جلوگیری به عمل می‌آید. هدف اصلی ما از راه‌اندازی سامانه سجام استفاده از ظرفیت مردم برای پیشگیری از وقوع جرم است یکی از این ظرفیت‌ها بحث اطلاع رسانی است یعنی استفاده به موقع از اطلاعات مردم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره‌کل دادگستری استان در پایان بیان کرد: این سامانه به هیچ عنوان موازی کاری با اداراه‌کل بازرسی، پلیس 110 و ... نیست چون هر یک در راستای وظایفی که دارند گزارشات را دسته‌بندی و به آن رسیدگی می‌کنند.

captcha