منشور نظام سلامت در اسلام؛ یار ارتقای سلامت بشر
کد خبر: 3672275
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
پیام وزیر بهداشت به همایش بین‌المللی «سیره نبوی در طب»؛

منشور نظام سلامت در اسلام؛ یار ارتقای سلامت بشر

گروه سلامت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در پیامی به مناسبت آغاز به کار سومین همایش بین‌المللی «سیره نبوی در طب»، برگزاری این همایش را گامی بلند در جهت تبیین اصول عملی و کاربردی استفاده از آموزه‌های دینی در حوزه سلامت دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت آغاز به کار سومین همایش بین‌المللی «سیره نبوی در طب» در شیراز با بیان اینکه توجه به وجوه مختلف جسمی و روحی انسان، از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های رشد و تعالی همه‌جانبه فرد و جامعه در جهان‌بینی اسلامی است، برگزاری همایش بین‌المللی «سیره نبوی در طب» و دیگر همایش‌های مشابه آن را، اقدامی ارزشمند در راستای مقابله با برداشت‌های سطحی و شتاب‌زده، ترویج اخباری‌گری و سوء استفاده از احساسات مذهبی مردم با خلق عنوان جدیدی به نام «طب اسلامی» و امثال آن دانست.
وی در پیام خود، ضمن تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش‌ها، رویکرد روش‌مند و عالمانه مجموعه پژوهش‌های «سلامت و دین» را گشاینده افقی روشن از ارتقای سلامت متوازن جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و روحانی انسان پیش روی نظام سلامت دانست که می‌تواند راهکار‌هایی ارزشمند، به‌ویژه در حوزه پیشگیری و ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به جامعه معرفی کند.
متن کامل پیام وزیر بهداشت به شرح زیر است:
در جهان‌بینی اسلامی توجه به وجوه مختلف جسمی و روحی انسان، از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های رشد و تعالی همه‌جانبه فرد و جامعه است. در این راستا، رویکرد روش‌مند و عالمانه مجموعه پژوهش‌های «سلامت و دین» می‌تواند افق روشنی از ارتقاء سلامت متوازن جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و روحانی انسان را پیش روی نظام سلامت بگشاید و راه‌کار‌هایی ارزشمند، به‌ویژه در حوزه پیشگیری و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی را به جامعه معرفی نماید.
نشست‌های «نظام سلامت در اسلام» که با هماهنگی دفتر طب ایرانی و معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری اساتید فرهیخته حوزه علمیه، فرهنگستان علوم پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در حال برگزاری است، با تأکید بر آموزه‌های رضوی و سیره نبوی در طب، گام بلند دیگری در جهت تبیین اصول عملی و کاربردی این گفتمان است.

ارزش این قبیل اقدامات آنگاه روشن‌تر می‌شود که بدانیم امروزه در برخی محافل، رویکرد به آموزه‌های دینی در حوزه سلامت، با خلق عنوان جدید «طب اسلامی»، این عرصه ارزشمند را در معرض آسیب‌های جدی قرار داده است؛ برداشت‌های سطحی و شتاب‌زده، ترویج اخباری‌گری و سوء استفاده از احساسات مذهبی مردم از جمله این موارد می‌باشد که ان‌شاءالله با همت و روشنگری اساتید و اندیشمندان حوزه و دانشگاه و مراجع عظام تقلید، این مهم از گزند محفوظ بماند.
برگزاری سومین کنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدامی ارزشمند در این زمینه است که امید می‎رود علاوه بر تبیین اصول و مبانی استفاده از آموزه‌های دینی و منابع روایی و پیشگیری از آسیب‌های بالقوه، ابعاد مختلف نظام سلامت مد نظر اسلام را چنان در معرض بحث و گفتگوی عالمانه اساتید و پژوهشگران رشته‌های مرتبط قرار دهد که نتایج آن در حوزه عمل به‌کار آید.
امیدوارم این رخداد مبارک که تلاش بی‌وقفه اندیشمندان حوزه و دانشگاه، زمینه اجرای آن را فراهم ساخته، با تشریک مساعی تمامی نهاد‌های علمی - فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، مقدمات تبیین منشور نظام سلامت در اسلام را به عنوان الگوی کاربردی برای ارتقاء سلامت جسمی و روحی جامعه بشری فراهم سازد.
اینجانب نیز ضمن ابراز مراتب سپاس و قدرشناسی خود، موفقیت، سربلندی و سلامت کلیه دست‌اندرکاران برگزاری این همایش را از خداوند منان خواهانم.
 
به گزارش ایکنا سومین همایش سیره نبوی (ص) در طب سومین همایش بین‌المللی سیره نبوی (ص) در طب توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طی روز‌های ۲۱ تا ۲۳ آذر ماه در شیراز برگزار می‌شود، بحث و تحقیق اساتید دانشگاه و حوزه‌های علمیه درباره مبانی و مبادی اصلی پزشکی اسلامی و تبیین نهاد‌های هستی ساز آن، آشنا کردن محققان جوان و دانشجویان حوزه پزشکی و سلامت با چشمه فیاض علم و حکمت الهی و قرآنی اهداف برپایی این همایش است.
سلامت و زندگی سالم و سیره نبوی (سبک زندگی اسلامی) ‏، تعامل روح و جسم در سلامت از دیدگاه سیره نبوی، سلامت جسمی، روحی و روانی از دیدگاه سیره نبوی، بیماری‌های جسمی، روحی و روانی از دیدگاه سیره نبوی، نقش سلامت در ایجاد امنیت فردی و اجتماعی، جایگاه طبابت از منظر سیره نبوی، نحوه ارتباط تیم پزشکی، ارتباط متقابل پزشک و بیمار در سیره نبوی، ارتباط متقابل پزشک و همکاران در سیره نبوی از جمله محور‌های این همایش است.

همچنین نقش شفابخشی دعا و توسل در سیره نبوی، پرستاری (معنوی) از منظر سیره نبوی، تغذیه (معنوی) از منظر سیره نبوی، علوم نوین و سلامت معنوی، روش‌های پایش و ارزیابی نظام سلامت، نظام سلامت عادلانه از منظر سیره نبوی، نقد نظام سلامت مرسوم از دیدگاه سیره نبوی، تربیت طبیب و تیم پزشکی، اخلاق و ادب در طب و طبابت، آداب تعلیم و تعلّم (استاد و دانشجو) در سیره نبوی، ویژگی‌های طبیب و دانشجوی طب در نظام سلامت، تاریخ طب در اسلام، دار الشفا و بیمارستان اسلامی و... از دیگر مباحث مطرح شده در این همایش بین‌المللی خواهد بود.
captcha