هنر قرآنی واژه‌ای مقدس که در حق آن ستم شده است/ تأسیس دانشگاه مستقل هنرهای قرآنی
کد خبر: 3676574
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
عباس سلیمی عنوان کرد:

هنر قرآنی واژه‌ای مقدس که در حق آن ستم شده است/ تأسیس دانشگاه مستقل هنرهای قرآنی

کانون خبرنگاران نبأ ــ معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) خواستار تأسیس دانشگاه مستقل هنر قرآنی شد و پیشنهاد کرد: در ساختار بودجه‌ کشور ردیفی با عنوان حمایت از هنرهای قرآنی در نظر گرفته شود.

عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در تبیین جایگاه هنر در قرآن به حدیث «ان الله جمیل و یحب الجمال؛ همانا که خداوند زیباست و زیبایی‌ها را دوست ‌دارد» اشاره و عنوان کرد: در حقیقت نه تنها خدا زیباست و زیبای‌ها را دوست دارد بلکه طبیعت سرشار از زیبایی‌هایی است که خداوند بزرگ آنها را آفریده است.

وی ادامه داد: البته واژه‌های هنر و زیبایی از منظر دیدگاه‌های مختلف قابل بحث هستند؛ همچنین امروزه مسئله زیبایی‌شناسی به عنوان یکی از رشته‌های فلسفه درآمده است. هنرها و زیبایی‌ها باعث تغییر در روحیه و نگرش افراد شده و زیبایی شناسی سبب می‌شود انسان محیط زندگی و اطراف خود را بهتر درک کند.

سلیمی با اشاره به اینکه خلق آثار هنری این امکان را به وجود می‌آورد تا زیبایی‌های جهان را بهتر بشناسیم، اظهار کرد: تعاریف مختلفی از هنر صورت گرفته اما برخی از آنها بیش از سایر موارد جلب توجه می‌کند از جمله اینکه، «هنر کلید فهم زندگی است» یا «هنر روح زندگی است»، همچنین هنر یعنی «کوشش برای ایجاد جهانی ایده‌آل» و نیز «هنر یعنی تجلی احساس انسان در قالب محسوس».

 وی بیان کرد: در بین این تعاریف مختلف تعریفی هم از گفته‌های امام خمینی(ره) به چشم می‌خورد و آن هم جالب توجه است که فرمودند: «هنر عبارت است از دمیدن روح تعهد در انسان‌ها». 

معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در خصوص جایگاه هنر در ترویج قرآن بیان کرد: واژه هنر چه از نظر لغوی و چه از نظر مفهومی دامنه وسیعی دارد و همچنین دارای انواع مختلفی است. بعضی از هنرها با انگیزه معنوی و خدایی در جامعه مطرح می‌شوند و بعضی از آنها با انگیزه غیر خدایی. در دیدگاه اسلام، این زیبایی‌ها و مصادیق هنری از ساخت یک مسجد زیبا و با شکوه و همچنین نگارش یک قرآن نفیس آغاز شده و دامنه آن موارد متعدد دیگری چون، ترجمه، تفسیر، قرائت قرآن و هنرهائى چون قالی بافی، قصه گویی، قلمزنی، سخنوری، هنرهای نمایشی و سایر موارد مشابه را در بر می‌گیرد که اگر این هنرها در قالب محصولات خوب و با کیفیت به نمایش درآیند باعث جذب مردم به هنر اسلامی و هنر قرآنی می‌شود.

سلیمی در پاسخ به این سؤال که آیا آثار هنری تولید شده با محتوای قرآنی مناسب و کافی هست؟ گفت: زمانی می‌توان گفت آثار قرآنی برای جامعه کافی است که آثار یاد شده از نظر کمییت وکیفیت بتوانند موجب دگرگونی فرهنگی در جامعه و نگرش انسان‌ها شود.

وی ادامه داد: همچنین زمانی تعداد این آثار کافی خواهدبود که ما نگاه جدیدی به جهان هستی و نیز در همه جهات و زوایا نگاهی همسو با انوار تابناک قرآن کریم داشته باشیم.

معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در خصوص ترغیب هنرمندان برای تولید آثار قرآنی گفت: ترغیب هنرمندان به خلق آثار قرآنی مستلزم یک حمایت همه جانبه از سوی سازمان‌‌ها و مسئولان است.

وی افزود: اگر اهمیت و تاثیر خلق آثار هنری ـ قرآنی در جامعه از سوی دست‌اندرکاران مربوطه درک شود و متعاقب آن شرایطی فراهم شود که هنرمندان بتوانند با فراغ بال و فکری آسوده به موازات حفظ عزت و شخصیت خود و بدون دغدغه آب و نان، سیمرغ بلند افکار ناب و زیبای خود را در آسمان معنویت قرآن به پرواز در آورند، آنگاه خواهیم دید که هنرمند قرآنی و یا سایر هنرمندان با عشق و اشتیاق بیشتری به خلق آثار جدید و تاثیرگذار خواهند پرداخت.

این خادم قرآن در ادامه پیشنهاد کرد: در ساختار بودجه‌ها و اختیارات قرآنی کشور، مشخصا ردیفی تحت عنوان حمایت از هنرهای قرآنی اختصاص داده شود.

وی با تأکید بر اینکه در کشور اسلامی باید دانشگاهی مستقل تحت عنوان دانشگاه هنرهای قرآنی تاسیس و راه اندازی شود، عنوان کرد: حتی اگر از نظر سازمانی، اداری و قانونی بستر لازم برای این کار در حال حاضر وجود ندارد، باید تدریجا و مرحله به مرحله این هدف پیش رود، یا حداقل در دانشگاه هنر می‌توان یک رشته مستقل تحت عنوان هنرهای قرآنی راه‌اندازی کرد.

این استاد برجسته قرآن کشورمان افزود: سایر دانشگاه‌های مرتبط مانند دانشگاه قرآن و حدیث و علوم قرآنی هم می‌توانند در مورد راه اندازی چنین رشته‌هایی برنامه ریزی کنند.

سلیمی تاکید کرد: هنر قرآنی واژه‌ای بزرگ و مقدس است که در حق آن ستم شده و طرح‌ها و اقدامات اساسی و بزرگی را می‌طلبد. ما نباید هنر قرآنی را در یک چهارچوب محصور نگاه داریم و فقط به مصادیقی مانند: معماری اسلامی، قالی بافی، هنرهای نمایشی، قرائت قرآن و سایر موارد مشابه بسنده کنیم. هنر قرآنی، هم در مقوله زیبایی‌های ظاهری وهم در مقوله زیبایی‌های باطن قابل تصور است و حقیقتا اگر اثر یک خوشنویس قرآنی، تلاوت زیبای یک قاری قرآن، ساخت یک فیلم با موضوعات قرآنی و سایر اقدامات مشابه همگی هنر قرآنی به شمار روند  پس ایجاد کنندگان آن در حقیقت هنرمندان قرآنی محسوب می‌شوند.

وی افزود: به اعتقاد من نباید از نظر دورداشت بانویی که گوهر عفاف را پاس می‌دارد یک هنرمند قرآنی محسوب می‌شود، رزمنده دلاوری که با فداکاری و جهاد امنیت کشور قرآنی را تامین می‌کند نیز یک هنرمند قرآنی است؛ همچنین مدیر اجرایی و شخص مسئولی که در یک سازمان یا اداره با حفظ بیت‌المال مسلمین، مراجعین و مردم را تکریم و مشکلات آنها را بدون منت رفع می‌کند در حقیقت یک هنرمند قرآنی است.

شکوه بندگی در جامعه با هنر قرآنی آشکار و عیان می شود

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) خاطرنشان کرد: هنر قرآنی این است که شکوه بندگی در جامعه آشکار و عیان شود وهمچنین هنر جذب مردم، احترام به مردم و برخورد زیبا با مردم به ویژه جوانان وهدایت آنها به سوی مکتب معنویت اجراشود.

وی تصریح کرد: همه کسانی که در مسیر حفظ حرمت و عزت مردم و بندگان خدا حرکت می‌کنند به عقیده من هنرمندان قرآنی هستند زیرا ارزش‌های قرآنی را به زیبایی در جامعه متجلی می‌سازند. حتی اگر حافظ قرآن نباشند و نتوانند قرآن را به زیبایی تلاوت کنند.

سلیمی در پایان سخنانش گفت: قرآن متعلق به تمام قرون، اعصار و تمام مردم جهان است و عینیت بخشیدن به هر کدام از دستورات آن یک هنر قرآنی محسوب می‌شود پس همه ما می‌توانیم در سایه سار اندیشه قرآنی، گفتار قرآنی و عملکرد قرآنی نقشی در ساحت هنر قرآنی داشته باشیم.

الهام مهران راد

انتهای پیام/

captcha