انقلاب اسلامی در شکل گیری، پیروزی و بقای خود مرهون زنان است
کد خبر: 3688237
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
انقلاب اسلامی و زنان/

انقلاب اسلامی در شکل گیری، پیروزی و بقای خود مرهون زنان است

گروه اجتماعی: استاد دانشگاه فرهنگیان اصفهان گفت: انقلاب اسلامی در شکل‌گیری، پیروزی و بقای خود مرهون زنان است، زیرا زنان همواره استواری و مقاومت خود به مردان روحیه بخشیده‌اند و باعث شدند آن‌ها بیشتر و بهتر در میدان و عرصه‌های مختلف حاضر شوند.

عصمت همتی، استاد دانشگاه فرهنگیان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، پیرامون نقش زنان در انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند: نقش زنان در پیروزی انقلاب اگر بیشتر از مردان نباشد، کمتر نیست. زنان همواره در جریان‌های مختلف نظیر انقلاب مشروطه، اعتراضات دوران پهلوی، ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب نقش بسیار مهمی داشته‌اند.
وی افزود: استواری و استقامت زنان به مردان روحیه بخشید و باعث شد آن‌ها بیشتر و بهتر در میدان و عرصه‌های مختلف حاضر شوند؛ روحیه مثبتی که مادران به فرزندانشان دادند و صبری که در نبود آنها داشتند، از عوامل مهم استواری و استقامت مردان در صحنه‌های مختلف بود و بنابراین انقلاب اسلامی درشکل‌گیری، پیروزی و همچنین در بقای خود مرهون زنان است.
استاد دانشگاه فرهنگیان اصفهان ادامه داد: قبل از انقلاب شعار سردمداران حکومت، فعال کردن حضور زنان در اجتماع بود و معتقد بودند که زنان به عنوان نیمی از جمعیت باید در جامعه حضور داشته باشند و می‌گفتند که حجاب مانع فعالیت زنان در پیشرفت فکری، اجتماعی وعلمی جامعه است، با وجود چنین شرایطی، خانواده‌ها باید بین پایبندی به مرزهای اخلاقی، دینی و رشد و پیشرفت علمی دخترانشان یکی را انتخاب می‌کردند، به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها اجازه نداند دختران خود در جامعه را حضور پیدا کنند.

انقلاب اسلامی در شکل گیری، پیروزی و بقای خود مرهون زنان است
همتی افزود: در چنین شرایطی عده محدودی نیز قید اخلاق و ارزش‌های اخلاقی را می‌زدند و در جامعه حاضر می‌شدند، دستگاه‌ تبلیغاتی نیز آنها را به عنوان الگوی زنان جامعه معرفی و یک ظاهرگرایی احمقانه‌ای برای زنان ایجاد می‌کردند، در واقع حضور واقعی و تاثیرگذار برای زنان به‌عنوان یک انسان در صحنه جامعه وجود نداشت.
وی گفت: متفکران انقلاب نظیر امام خمینی، شهید مطهری و شهید بهشتی به‌خوبی مطرح می‌کردند که بین حضور زنان در جامعه و پایبندی به مسایل اعتقادی تعارضی نیست و زن می‌تواند در صحنه اجتماع فعال و تاثیرگذار باشد و در عین‌حال به ابتذال، بی‌اخلاقی، بی‌اعتقادی و بی‌دینی کشیده نشود و به عقیده من انقلاب توانست بخشی از این آرمان‌ها را متجلی کند.

اشتغال زنان نباید از بین برنده نظام خانواده باشد
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز شاهد هستیم که تعداد زیادی از تحصیل کرده‌ها و هیئت‌علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و همچنیت زنان در مشاغل با اهمیتی، مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: اشتغال برای زنان بلااشکال است، اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که به لحاظ آسیب شناسی اجتماعی، اشتغال نباید از بین برنده نظام خانواده باشد و به حریم خانواده خسارت وارد کند که در این صورت زن بازنده خواهد بود. به نظر من باید شرایطی فراهم کنیم تا در عین حالی که زن اشتغال دارد، حریم خانواده نیز خفظ شود، یعنی به نوعی شرایط کار را در حوزه زنان تعدیل و انعطاف پذیر کنیم.
این استاد دانشگاه افزود: براساس الگوهای اسلامی باید به دنبال بهبود شرایط زنان و خواسته‌های آنان باشیم، امروز متاسفانه برخی به دنبال تقلید دست و پاشکسته از فمینیست غرب هستند، در حالی که در غرب، به رغم اینکه مدعی‌اند نهصت حقوق زنان اتفاق افتاده، ولی کامیابی و بهروزی برای بانوان اتفاق نیفتاده است.
همتی در ادامه گفت: زن به عنوان انسان حقوقی دارد، حقوقی نظیر حق رشد، آموزش، حضور در اجتماع، مالکیت اقتصادی، داشتن شرایط مساوی برای اشتغال که باید این حقوق را زیر چتر اخلاق و جایگاه مادری و همسری باشد، اما غرب از آن غفلت کرده است، به طور کلی می‌توان گفت ما باید برای مطالبات زنان راهکار هایی بر اساس فرهنگ سنتی و دینی خود پیدا کنیم.

 

captcha