خیران آماده مدرسه سازی؛ مسئولان کاهل در اطلاع رسانی نیازها
کد خبر: 3693927
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
بنی آدم تصریح کرد:

خیران آماده مدرسه سازی؛ مسئولان کاهل در اطلاع رسانی نیازها

گروه جامعه ــ رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران با تأکید بر اینکه جامعه خیران باید در جریان نیازمندی‌ها قرار بگیرند تا نسبت به رفع آن اقدام کنند،‌ تصریح کرد: این در حالی است که گاهی در معرفی کمبود‌ها نیز کوتاهی صورت می‌گیرد و ظرفیت خیران بی استفاده می‌ماند.

خیران آماده مدرسه سازی؛ مسئولان کاهل در اطلاع رسانی نیازها
 
امیر نعمت بنی آدم، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران، در گفت و گو با ایکنا، با بیان اینکه تهران ضعیف‌ترین استان کشور به لحاظ مدرسه سازی و مشارکت خیران است، گفت: استان یزد از بیشترین میزان مشارکت خیران مواجه است، اما تهران به عنوان پایتخت صرفا از دور نمای خوبی دارد و قدمت ساختمان‌های این شهر به ۶۰ تا ۷۰ سال نیز می‌رسد. این قدمت ساختمانی خیران و وزارت آموزش و پرورش را موظف می‌کند تا دست به نوسازی بزنند، اما نوسازی یکی از معضلات تهران است.
 
وی با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد مدارس تهران نیمه تخریبی هستند و تمام تلاش خیران و وزارت آموزش و پرورش برساماندهی این اوضاع است، گفت: نیت خیران از نو ساختن است تا طبق برآورد آموزش و پرورش نسبت به رفع نیاز مناطق اقدام کنند؛ از آنجایی که تهران شهر مهاجرپذیری است و ازابتدای انقلاب تا کنون با رشد مهاجران در این شهر مواجه شده ایم، حاشیه نشینی رو به افزایش گذاشته است.
 
بنی آدم اولویت مدرسه سازی در تهران را در مرحله اول تخریبی‌ها و سپس مناطق مهاجرپذیر دانست و گفت: با تعامل به وجود آمده بین خیران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی تا کنون فعالیت‌های خوبی صورت گرفته، اما هنوز ۴۰ تا ۴۵ درصد مدارس تهران نیاز به از نوسازی دارند.
 
خیران در ساخت مدرسه به زادگاهشان محدود نشوند
 
وی یکی از معضلات موجود را علاقه خیران به ساخت مدرسه در زادگاه و محل تولدشان برشمرد و گفت: در حال حاضر بهترین مدارس در شهرستان‌ها شکل گرفته، اما تهران نیز نیاز‌های عمده‌ای دارد و خیران باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. گاهی به دلیل وجود علاقه خیران به مناطق محروم شاهد ازدیاد مدرسه سازی در برخی مناطق هستیم و این در حالی است که برخی استان‌ها و مرکز شهر‌ها با کمبود مدرسه مواجه هستند. کمبود بودجه نیز باعث شده است که وزارت آموزش و پرورش سهم ۵۰ درصدی خود را پرداخت نکند و در روند مدرسه سازی با مشکل مواجه شویم.
 
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز تهران یکی از ملاک‌های تخصیص کمک‌های خیران به ساخت مدرسه در مناطق مختلف را تعداد دانش آموزان دانست و تصریح کرد: برخی مناطق به اندازه یک استان دانش آموز دارند؛ به طور مثال منطقه چهار تهران از استان سمنان تعداد دانش آموز بیشتری دارد. رفع نیاز مهم‌ترین ملاک سوق دادن خیران به سمت مناطق مختلف است.
 
بنی آدم در پاسخ به این پرسش که چرا در ساخت مدارس از سوی خیران به ویژه در ساخت مجتمع‌های آموزشی برخی ملاک‌ها مد نظر قرار نمی‌گیرد و همین امر باعث ایجاد مشکل در رفت و آمد‌های محلی و بروز ترافیک می‌شویم، اظهار کرد: مسئله زمین در تهران به یک معضل تبدیل شده است، گران بودن زمین باعث شده است تا از زمین‌های موجود که متعلق به مدارس قدیمی بوده است، استفاده کنیم و به برخی مسائل رفت و آمدی وترافیکی توجهی نشود در صورتی که نیاز به بهینه سازی داریم تا از بودجه فروش زمین‌های موجود در مکان‌های مناسب مدارس ساخته شود. مدارس باید ایمن ساخته شوند و این امر با طبقه سازی مطابقت بیشتری دارد، اما تمام این امور نیازمند داشتن زمین مناسب است که در تهران به علت گران بودن زمین این امکان به طور کامل وجود ندارد.
 
بنی آدم به ساخت مدارس استثنائی نیز اشاره و عنوان کرد: طی ۱۰ سال گذشته خیران توجه ویژه‌ای به این موضوع داشتند و مدارسی برای افراد دچار اوتیسم و معلولان ذهنی ساخته شده است، اما هنوز به درجه مطلوب نرسیده ایم. این مدارس در حد معمول و تقریبا خوب هستند، اما هنوز اشراف خیران به این موضوع نیاز به فرهنگ سازی و رسانه‌ای شدن از سوی اصحاب رسانه دارد. خیران هنوز به باور ضرورت مدرسه سازی برای افراد استثنائی نرسیده اند، این امر نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دارد.
 
از ظرفیت خیران به درستی بهره ببریم
 
وی با بیان اینکه روحیه خیرخواهی در میان ایرانیان بسیار پررنگ است، گفت: باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و کمبود‌ها و نیاز‌ها را به اطلاع خیران رساند، این در حالی است که گاهی در معرفی کمبود‌ها نیز کوتاهی صورت می‌گیرد و ظرفیت خیران بی استفاده می‌ماند. امروز ۶۰۰ هزار خیر نیک اندیش در مدرسه سازی مشارکت دارند و ما نیاز به مشارکت وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی داریم تا نیاز‌های فضا‌های آموزشی را اعلام کنند. خیران بار‌ها اعلام کرده اند که اگر نیاز‌ها مطرح شود خیران بلافاصله اقدام به ساخت مدرسه می‌کنند، اما در بیان این نیاز‌ها کوتاهی صورت می‌گیرد.
 
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران تصریح کرد: جامعه خیران باید در جریان نیازمندی‌ها قرار بگیرند تا نسبت به رفع آن اقدام کنند. عموم مردم و ادارات آموزش و پرورش نیازمندی‌های خود را به جامعه خیران هر استان اطلاع بدهند تا فعالیت‌ها روال سریع تری پیدا کند.
 
وی ادامه داد: گاهی خیران پا را از مدرسه سازی نیز فراتر گذاشته اند و احیای یک روستای زلزله زده را بر عهده می‌گیرند. دانش روز نیز از دیگر حوزه‌هایی است که خیران مدرسه ساز بدان نیز ورود پیدا کردند و صرفا محدود به مدرسه سازی نشده اند.
captcha