همایش خادمان فرهنگ مکتوب در سمنان برگزار می شود
کد خبر: 3693956
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

همایش خادمان فرهنگ مکتوب در سمنان برگزار می شود

گروه فرهنگی: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ازبرگزاری همایش مؤلفان، نویسندگان و خادمان فرهنگ مکتوب در این استان خبرداد.

به گزارش ایکنا از سمنان، نورعلی غلامحسین نیا سماکوش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان 4 اسفند  از برنامه‌ریزی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برای برگزاری بزرگترین همایش مؤلفین، نویسندگان و خادمان فرهنگ مکتوب خبر داد و گفت: بزرگترین گردهمایی مؤلفین، نویسندگان و خادمان فرهنگ مکتوب بزودی با هدف تجلیل از مؤلفین و اهل قلم بومی استان و همچنین خادمان عرصه فرهنگ مکتوب و از جمله کتابفروشان، ناشران و کتابداران استان 10اسفندماه برگزار خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه بیش از 150 نویسنده و خادم کتاب استان سمنان برای حضور در این گردهمایی دعوت شده اند اظهارکرد: همزمان با این گردهمایی یک دوره آموزشی با هدف بررسی رابطه بین آسیب‌های اجتماعی و مطالعه مفید و نقش نویسندگان و اهل قلم در بهبود این شرایط برگزار خواهد شد.

 سماکوش با بیان اینکه بیش از 750 مولف و نویسنده بومی استان شناسایی شدند یاداور شد: قرار است در گردهمایی مؤلفین، نویسندگان و خادمان فرهنگ مکتوب استان سمنان، 24 نویسنده و خادم کتاب تجلیل شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به این مطلب که پرداخت نیم درصد شهرداری ها نقش بسزایی را در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد اذعان کرد: امسال تا کنون چهارمیلیارد ریال از سوی شهر داری های استان سمنان به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت شد.

 سماکوش با بیان اینکه برنامه‌های متنوع فرهنگی در راستای توسعه کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برگزار می شود افزود: همه دستگاههای اجرایی به ویژه نهاد های فرهنگی باید برای ترویج فرهنگ مطالعه تلاش کنند.

به گفته وی؛ سهمیه نیم درصدی شهرداری به کتابخانه‌های عمومی هر شهربرای تجهیز و برگزاری برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی آن شهر هزینه می‌شود.

 سماکوش با تاکید بر اینکه با پرداخت سهمیه نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌های استان سمنان می شود این مبلغ را برای رفع مشکلات موجود هزینه و خدمات شایسته‌تری را به مردم ارائه داد افزود: شهرداری‌های استان سمنان باید در سال 95، مبلغ یک میلیارد و 543 میلیون تومان در قالب سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی استان را پرداخت می‌کردند که از این مبلغ 382 میلیون تومان را پرداخت کردند و یک میلیارد و 161 میلیون تومان بدهی داشتند.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به اینکه در سال جاری باید مبلغی معادل یک میلیارد و 995 میلیون تومان سهم کتابخانه‌های عمومی استان از درآمد شهرداری‌های استان سمنان پرداخت می‌شد یاداور شد: تنها 400 میلیون تومان آن را پرداخت کردند و مبلغ یک میلیارد و 595 میلیون تومان بدهی باقی ماند.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری‌های استان سمنان این بدهی خود را پرداخت نکردند، در سال 95 مبلغ 838 میلیون تومان از حساب آنها برداشت شد و در سال 96 نیز برداشت از حساب شهرداری‌های استان سمنان به مبلغ یک میلیارد و 36 میلیون تومان انجام شد.

 سماکوش با اشاره به اینکه مردم و مسئولان دستگاههای اجرایی استقبال بی نظیری از نخستین جشنواره اهدای کتاب استان سمنان داشتند گفت: در راستای این جشنواره ۳۰۷ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اهدا شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از درخشش سه روستای مؤمن‌آباد، لاسجرد و فریومد استان سمنان در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور خبر داد وگفت: برای شرکت در این جشنواره شش روستا از استان سمنان معرفی شدند که سه روستا ی مومن آباد،لاسجرد و فریومدبه جمع 40روستایا آبادی عشایری برتربرای قرار گرفتن در مرحله نیمه نهایی داوری این جشنواره راه یافتند که در این راستا  در مرحله نهایی 10 روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سطح کشور معرفی می‌شوند.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان حمایت از فعالیت های فرهنگی در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب را از جمله اهداف برای برگزاری این جشنواره برشمرد.

 سماکوش از فعالیت 22کتابخانه روستایی در استان سمنان خبر داد وگفت: از این تعداد 19باب نهادی و سه باب مشارکتی هستند که هفت هزارو 788نفر عضو کتابخانه‌های روستایی استان سمنان هستند  که از این تعداد شش هزارو 927نفر عضو کتابخانه‌های نهادی و 861نفر عضو کتابخانه‌های مشارکتی روستاهای استان سمنان هستند.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با بیان اینکه در مخازن کتابخانه های استان حدود یک میلیون و 300 هزار جلد کتاب نگهداری می شوداضافه کرد: بیش از 57هزار عضو فعال و غیرفعال در کتابخانه های عمومی استان حضور دارند که خوشبختانه استان سمنان از لحاظ تعداد اعضا نسبت به جمعیت در بین استان های درجه یک کشور قرار دارد.

 وی از افزایش اعضای کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از چهارهزار عضو جدید جذب کتابخانه‌های عمومی استان شدند.

 سماکوش از برگزاری بیش از 650 نشست کتابخانه‌ای در سال‌جاری در این اداره کل خبر داد و اضافه کرد: برگزاری 467 مسابقه فرهنگی، 290 نشست مطالعاتی، 280 نشست ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و...از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است.  انتهای پیام

منبع: خبرگزایر شبستان

captcha