مروری بر اخبار معارفی رسانه‎ها/ اجرای آئین ترتیل‌خوانی ماه رمضان در ۱۷۰۰ نقطه کشور
کد خبر: 3714819
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‎ها/ اجرای آئین ترتیل‌خوانی ماه رمضان در ۱۷۰۰ نقطه کشور

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ «اجرای آیین ترتیل‌خوانی ماه رمضان در ۱۷۰۰ نقطه کشور»، «برپایی نمایشگاه جلوه‌های نور در موزه ملی قرآن» و «کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای در نمایشگاه قرآن برپا می‌شود»، از جمله مهم‎ترین اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری هستند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‎ها/ اجرای آئین ترتیل‌خوانی ماه رمضان در ۱۷۰۰ نقطه کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‎شنبه 25 اردیبهشت 97 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‎دهیم.
فارس
صفحه فعالیت‎های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز در خبری با عنوان «اجرای آیین ترتیل‌خوانی ماه رمضان در ۱۷۰۰ نقطه کشور/ برپایی ۱۱۰ محفل باحضور قاریان خارجی» آورده است: نشست خبری تبیین برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام ماه مبارک رمضان با حضور حجت‌الاسلام علی مقنی، معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برگزار شد.

در این برنامه، مقنی از برگزاری 110 محفل شاخص با حضور قاریان خارجی خبر داد و گفت: این برنامه‌ها در استان‌های مختلف با حضور قاریان ممتاز کشورمان و یک قاری از مصر و دو قاری از کشور افغانستان برگزار خواهد شد.
وی از برپایی 8 محفل شاخص ویژه پخش از شبکه قرآن خبرداد و گفت: این محافل با همکاری شبکه قرآن و با حضور قاریان بین‌المللی کشورمان در 8 استان برگزار و از شبکه قرآن پخش خواهد شد.
مقنی به برپایی آیین ترتیل‌خوانی در بقاع امامزادگان کشور خبرداد و گفت: آیین ترتیل‌خوانی امسال در بیش از 1700 بقعه سراسر کشور برگزار می‌شود که 46 محفل از شبکه‌های استانی و برخی شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد.
وی به مأموریت سازمان اوقاف در نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: امسال بخش حفظ نمایشگاه قرآن به سازمان اوقاف سپرده شده که در آن به ارائه محصولات آموزشی، مشاوره حفظ، برپایی کارگاه آموزشی حفظ، بررسی حفظ قرآن در دیگر کشورها خواهیم پرداخت. البته یک فعالیت ویژه در این بخش داریم که با عنوان قرآن آباد خواهد بود و در آن شهرستان‌هایی که فعالیت ویژه در زمینه حفظ قرآن دارند را معرفی می‌کنیم. همچنین استودیوی شبکه قرآن هم در این بخش مستقر است و به معرفی فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف در حوزه حفظ قرآن می‌پردازد.
مقنی در خصوص سهمیه تعیین شده برای سازمان اوقاف در طرح ملی حفظ گفت: از سوی ستاد طرح، موضوع تربیت 537 هزار حافظ جزء 30 قرآن برای اوقاف تعیین شده که این کار در سراسر کشور آغاز و با قوّت پیش می‌رود.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری، «ترتیل صفحه ۳۷۹ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات»، «ممنوعیت حضور قاریان مصری در ایران، قطر و امارات توسط شیخ الأزهر»، «راهی برای تقویت ارتباط با خالق/ یاد خدا همراه با توجّه به خلق خدا» و «تلاوتی از عبدالمحمد پورعاشوری/ آیاتی از سوره‌های «فتح و علق»+عکس و صوت» هستند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز فقط یک خبر با عنوان «کتاب‌های به‌روز، اصیل و ریشه‌دار کمتر تولید می‌شود» منتشر کرده است. این صفحه در گفت‎وگویی با رسول منتجب‌نیا آورده است: یکی از مشکلات نشر ایران این است که تالیف کتاب‌های اصیل به شدت کاهش پیدا کرده و بسیاری از آثار در قالب ترجمه یا گردآوری است. نه اینکه متفکر و اندیشمند در کشور کم داشته باشیم، ولی بعد از انقلاب رفته رفته گرایش به تالیف کاهش کم شده است. مشکل دیگر ما مربوط به کتابخوانی است. با روی کار آمدن فضای مجازی و تبعات مثبت و منفی آن، علاقه به مطالعه کتاب کاهش پیدا کرده است. البته شاید یکی از دلایل کتاب نخواندن مردم این باشد که کتاب‌های جدید، به‌روز، اصیل و ریشه‌دار کمتر تولید و به بازار عرضه می‌شوند، لذا مردم بیشتر به سمت سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی گرایش پیدا می‌کنند؛ البته این تکنولوژی‌ها هم در جای خود و به شرط استفاده درست، خوب و مفید هستند.

این نویسنده و پژوهشگر در مقایسه‌ای از وضعیت تالیف در دوره پیش و پس از انقلاب،‌ بیان کرد: تالیفات قبل و بعد از انقلاب، قابل مقایسه نیستند. قبل از انقلاب که دولت و حکومت از ما نبود و علما و بزرگان با سختی کتابی را تالیف و به چاپ می‌رساندند، ولی می‌بینیم بیشتر کتاب‌های خوب و اصیل ما مربوط به همان دوره است و این نوید خوبی نیست که با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، شرایط تالیف و پژوهش در کشور به‌گونه‌ای باشد که بزرگان و اهالی علم کتاب‌هایی را که در خارج از کشور تولید می‌شوند، ترجمه کنند. البته ترجمه علم و دانش دیگران نیز مفید است، ولی ما خودمان هم باید بیشتر خلاقیت به خرج دهیم. موضوعات زیادی داریم که کمتر روی آن‌ها پژوهش صورت گرفته و جای کار زیادی دارند و می‌توان آثاری فاخری در این زمینه‌ها تولید کرد.

مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز در خبری با عنوان «آغاز ثبت نام طرح تخصصی حفظ نیم روزی یکساله قرآن و نهج‎البلاغه» اظهار کرده است: ثبت نام طرح تخصصی حفظ یکساله قرآن و نهج‎البلاغه به صورت نیم روزی و روزانه از اردیبهشت ماه ۹۷ ویژه پسران ۱۲ تا ۲۳ سال توسط موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان آغاز شد.
این طرح با هدف تلفیق قرآن و عترت بوده و علاقه مندان آشنایی به معارف قرآن و اهل بیت علیه السلام می توانند با مراجعه به شعبه مرکزی موسسه امیرالمومنین علیه السلام به آدرس میدان کمال‎الملک، جنب بازار رضا و یا تماس با شماره های۵۵۴۷۲۸۰۱- ۰۹۱۳۵۹۴۴۱۵۷ جهت ثبت نام اقدام نمایند.
مدیر عامل موسسه امیرالمومنین علیه السلام با اشاره به اینکه ثبت نام تا پایان خرداد ماه ادامه دارد؛ افزود: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در خصوص کتاب نهج‌البلاغه که «امروز بیشتر از همیشه، ملت و جامعه اسلامی ما به نهج‎البلاغه نیازمند است» و به دنبال ابراز علاقه از سوی حافظان قران و علاقه مندان آشنایی با معارف اهل بیت علیه السلام موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان به اجرای طرح تخصصی حفظ یکساله قرآن و نهج‌البلاغه می پردازد.
وی ضمن اشاره به مزایای برگزاری این طرح نظیر؛ اعطای گواهی نامه پایان دوره و تجلیل از نفرات برتر و استعدادهای درخشان خاطر نشان کرد: این طرح به همراه برنامه های فرهنگی، اردویی و ورزشی اجرا می شود.
این صفحه همچنین در خبر دیگری با عنوان «برپایی نمایشگاه «جلوه‌های نور» در موزه ملی قرآن» آورده است: نمایشگاه جلوه‌های نور به مناسبت ماه مبارک رمضان از سوی موزه ملی قرآن کریم برگزار می‌شود. در این نمایشگاه که از ۲۹ اردیبهشت ماه مصادف با سوم ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد طومار های خطی قرآن کریم و نسخ اهدایی به موزه به نمای گذاشته خواهد شد. همچنین نمایشگاه نسخ خطی و قطعاتی از خط کوفی نیز از دیگر آثار ارائه شده در این نمایشگاه خواهد بود.
این نمایشگاه از ۲۹ اردیبهشت‌ماه، تا ۱۰ خردادماه سال جاری، از ساعت ۹ تا ۱۵ در موزه ملی قرآن به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، تقاطع خیابان امام خمینی(ره) برپا می‌شود.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «نقد دلسوزانه را می‌پذیریم/ تفکر جناح خاصی وارد مسابقات نشده است» و «جعفرفردی قاری کرسی نفحات‌القرآن این هفته خواهد بود» است.
ایسنا
سه خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا در روز جاری شامل «اجرای برنامه‌های فرهنگی ماه رمضان با عنوان «ضیافت خوبان» در پایتخت»، ««طرح ضیافت الهی» و برنامه شاخص ماه رمضان» و «پنجشنبه اول ماه مبارک رمضان است» است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تا ساعت 14 صرفا یک خبر با عنوان «کارگاه آموزشی سواد رسانه ای در نمایشگاه قرآن برپا می شود» منتشر کرده است. در این خبر آمده است: برگزاری سه کارگاه آموزشی برای فعالان قرآنی با موضوع فرصت‏‌های رسانه‎ای و سواد رسانه‏ ای در بیست و ششمین نمایشگاه بین‎المللی قرآن کریم پیش بینی شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در روز جاری پرکار بوده است. این صفحه در خبری با عنوان برگزاری سومین دوره مسابقه «حدیث رمضان» آورده است: «حدیث رمضان» عنوان مسابقه‌ای است که امسال برای سومین سال پی در پی و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان به همت موسسه انصار الحسین (ع) برگزار می‌شود. این مسابقه در دو بخش روزانه و پایانی برگزار می شود، بخش روزانه مسابقه، هر شب از ساعت 21 در وب‌سایت مسابقه منتشر می‌شود. همچنین بخش پایانی آن نیز در پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
سوالات از محتواهای تولید شده توسط ستاد اجرایی مسابقه مطرح می‌شود و شرکت‌کنندگان پس از عضویت در سایت مسابقه به محتوای مسابقه دسترسی پیدا خواهند کرد. هر شب به 4 نفر از شرکت کنندگان در بخش روزانه جایزه 50 هزار تومانی تقدیم خواهد شد. همچنین 14 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و 8 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس برای برندگان بخش پایانی مسابقه در نظر گرفته شده است.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت مسابقه به نشانی www.hramazan.com مراجعه کنند.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل «ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان در امام‌زاده صالح (ع)»، «مخالف تأسیس دارالقرآن در مکانی غیر از مسجد هستم»، «برنامه شب‌های ماه رمضان مسجد ارک تهران اعلام شد »، «مدرسه بهترین مکان برای پیوند نوجوانان با مسجد است» و «غرفه طرح ملی حفظ در نمایشگاه قرآن دایر می‌شود»، «شرحی بر فراز«اِلهی هَب لی کَمالَ الاِنقِطاعِ اِلیکَ»، «برنامه سخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان در ماه مبارک رمضان» و «احکام نیت روزه بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب» است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز اساسا هیچ خبری منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.
باشگاه خبرنگاران جوان
هفت خبر صفحه فعالیت‎های قرآنی باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «حمایت از کالای ایرانی مشروط به حمایت مسئولان از جوانان و کارگران است»، «برترین روزه در کلام رسول اکرم(ص)»، «پنج شنبه روز اول ماه رمضان است»، «زندگی نامه شهید مصطفی امینی»، «نماز‌های پرفضیلت در ماه رمضان»، «۸۰ درصد مساجد آماده فعالیت در ماه رمضان هستند» و «۲۴۵۱ امامزاده آماده مهمانی خدا می‌شوند/ برپایی ۱۲۵۰ کرسی تلاوت قرآن در امامزادگان و بقاع متبرکه» هستند.
کیهان
مهم‎ترین اخبار صفحه معارف روزنامه کیهان در روز جاری شامل «برای نهضت تفسیر و تدبر همتی باید»، «سقوط اخلاقی غرب»، «فلسفه روزه(حکایت خوبان)»، «برکات ماه رمضان»، نور تقوا؛ چراغ راه و ابزار حرکت» و «پرهیز از استفاده از هوای مطبوع کوفه» است.
انتهای پیام

captcha