مهم است که قرآن اولویت چندم ما باشد
کد خبر: 3715647
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲
گزارشی از دارالقرآن وقفی خاتم‌الانبیا(ص) دزفول/

مهم است که قرآن اولویت چندم ما باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر دارالقرآن خاتم‌الانبیا(ص) دزفول با بیان اینکه افرادی باید در فضای قرآنی برجسته شوند که هم متخصص باشند و هم متعهد، افزود: تعهد در کار یعنی تعهد به حضور و خدمت در فضای قرآنی، یعنی اولویت دادن به کار قرآنی، مهم است که قرآن اولویت چندم ما باشد.

گزارشی از یک دارالقرآن نمونه در شمال خوزستان/مهم است که قرآن اولویت چندم ما باشد

به گزارش ایکنا از خوزستان، یکی از مراکز قرآنی پرکار در استان خوزستان، دارالقرآن خاتم الانبیا(ص) دزفول است، این مرکز قرآنی در سال 95 به عنوان دارالقرآن نمونه کشور شناخته شد. 

ساختمان این دارالقرآن در نزدیکی اداره آموزش و پرورش شهرستان دزفول و از شنبه تا چهارشنبه پذیرای دانش‌آموزان شهرستان در رشته‌های مختلف است. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با مدیر این مجموعه قرآنی است:

علیرضا اسفنده، مدیر دارالقرآن خاتم‌الانبیاء دزفول در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان توضیحاتی درباره آغاز فعالیت این دارالقرآن داد و گفت: این مرکز سال 78 شروع به کار کرد. در آن سال ما در نوبت مخالف یکی از مدارس ابتدایی شهرستان فعالیت می‌کردیم. مکان یک مدرسه قدیمی بود اما استقبال از کلاس‌ها زیاد بود؛ طوری بود که سالانه 2500 تا 3000 دانش‌آموز به دارالقرآن مراجعه می‌کردند.

صدور 40 هزار گواهینامه قرآنی در طول 19 سال فعالیت

وی اظهار کرد: در طول 19 سال گذشته ما 40 هزار گواهینامه سطوح مختلف برای دانش‌آموزان صادر کردیم. برخی از این دانش‌آموزان هنوز در قالب کلاس‌های مادران و بزرگسال با دارالقرآن در ارتباط هستند. طبق اساسنامه دارالقرآن از مقطع سنی پیش‌دبستانی تا 20 سال مجاز به جذب قرآن‌آموز است، به علاوه کلاس مادران که در برنامه‌های ما قرار دارد.

ساختمان دارالقرآن خاتم الانبیا(ص) در زمینی وقفی ساخته شده است. اسفنده درباره چگونگی اختصاص این زمین وقفی به آموزش قرآن گفت: سال 78 شخصی به نام حاج محمد موزون می‌خواست منزلش را به متراژ 400 متر در مکان فعلی وقف حسینیه کند، منزل وی موشک خورده بود و قسمتی از آن توسط بنیاد مرمت بازسازی و بقیه آن ساخته نشده بود. در آن زمان با مرحوم موزون صحبت کردیم؛ او می‌خواست اینجا حسینیه شود. دزفول با توجه به اینکه از نظر تعداد حسینیه‌ها و مساجد غنی است این موضوع را برای وی توضیح دادیم و گفتیم کار برای دانش‌آموزان است و با ایجاد یک مرکز قرآنی بیشتر می‌توانیم روی بچه‌هایی که ارتباط کمتری با مسجد دارند اثرگذار باشیم. ایشان پذیرفت.

گزارشی از یک دارالقرآن نمونه در شمال خوزستان/مهم است که قرآن اولویت چندم ما باشد

این مدرس قرآن ادامه داد: نیمی از آن زمین به نام زوجه ایشان بود. نیمی که به نام خودشان بود سریعاً به نام دارالقرآن خاتم‌الانبیاء آموزش و پرورش دزفول ثبت شد و نیمی که متعلق به همسر ایشان بود به دست ورثه افتاد و به مدت 10 سال بخشی از این زمین خریداری و بخشی دیگر بخشیده و اهدا شد.

ساخت محل جدید دارالقرآن خاتم الانبیا(ص) در زمین وقفی

مدیر دارالقرآن خاتم الانبیا(ص) درباره ساخت محل جدید دارالقرآن گفت: از سال 78 شورای 12 نفره‌ای تشکیل شد که این در راه‌اندازی و ساخت این دارالقرآن همراه و همیار ما بودند. به محض اینکه این زمین به نام دارالقرآن ثبت شد، به یکی از مادران قرآن‌آموز دارالقرآن (خانم اصلاح‌چی) در آن سال ارثی (50 میلیون تومان) رسیده بود و قصد داشت آن را برای ساخت دارالقرآن هزینه کند. خیرین مدرسه‌ساز دزفول نیز در این فضا قرار گرفتند و سال 87 ساخت و ساز دارالقرآن آغاز شد. مردم شهرستان 500 میلیون تومان به ساخت دارالقرآن اهدا کردند و دارالقرآن خاتم الانبیا(ص) در سال 90 در 1200 متر زیربنا و چهار و نیم طبقه ساخته شد.

این فعال قرآنی ادامه داد: در زمان دولت نهم، 650 میلیون تومان اعتبار توسط مسئولان اداره آموزش و پرورش جذب شد و مسئولان اداره نوسازی نیز خیلی تلاش کردند. شهرداری و همه مسئولان وقت در آن زمان کمک کردند و این دارالقرآن در چهار طبقه با کلاس‌ها و سالن مناسب ساخته شد. تجهیزات این دارالقرآن هم اهدایی خیرین هستند. خانم قلم‌بُر، خانم مهری‌نسب، حاج غلام علی‌نوری و آقای غلامرضا عجم از جمله خیرینی هستند که همراه و همیار ما و از اول پای کار بودند.

اسفنده ضمن تقدیر از معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش دزفول گفت: قبل از سال 90 در دبستان مولوی فعالیت می‌کردیم و در این مدرسه صبح و بعدازظهر 12 کلاس آموزش قرآن برگزار می‌شد. در زمان ساخت و ساز دارالقرآن نیز کلاس‌های دارالقرآن در فضای امور تربیتی سابق دزفول برگزار می‌شد. در این مدت کلاس‌ها تعطیل نشد و فضاسازی خوبی با کمک خیرین در آنجا انجام شد.

مدیر دارالقرآن خاتم الانبیا(ص) درباره برنامه‌های دارالقرآن گفت: در حال حاضر کلاس‌های دارالقرآن روزهای زوج ویژه خواهران و روزهای فرد ویژه برادران است. یکشنبه صبح و بعدازظهر برنامه داریم و یکشبنه شب‌ها کلاس تفسیر بزرگسالان تشکیل می‌شود. چهارشنبه صبح و بعدازظهر و سه‌شنبه صبح و شب نیز کلاس برگزار می‌شود. کلاس‌های تخصصی دارالقرآن شامل صوت و لحن و حفظ سه شنبه‌ها تشکیل می‌شود.

این مدرس قرآن افزود: علی ظفری حافظ کل قرآن و علی رحیمی حافظ 28 جزء قرآن مربیان دوره‌های حفظ قرآن کریم هستند. یکی از کلاس‌های این دارالقرآن آموزش مداحی است که غلام‌حسین گلزاریان از مربیان باسابقه پرورشی و مداح اهل‌بیت(ع) مربی آن است. جلسه‌ای هم داریم که پنج‌شنبه شب‌ها با حضور حافظان قرآن دزفول تشکیل می‌شود که مربی آن علی ظفری است و در آن به صورت تخصصی آموزش حفظ می‌بینند.

در طول سال دوهزار نفر مراجعه کننده داریم

وی با بیان اینکه در کل سال دوهزار نفر مراجعه کننده داریم، ادامه داد: یک بخش از برنامه‌های ما، فعالیت‌های تخصصی و یک بخش دیگر عمومی است و آحاد جامعه می‌توانند استفاده کنند. آموزش روخوانی، روانخوانی،‌ ترتیل، صوت و لحن، تفسیر حفظ و آموزش قرآن مادران در زمینه‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید و احکام کلاس‌های این دارالقرآن را تشکیل می‌دهد. کلاس احکام مادران به نوع یک کلاس گره‌گشا شده است و بسیاری از امور اجتماعی و کمک به نیازمندان، تدارک ازدواج جوانان به مدیریت خانم ناسوتی در آن انجام می‌شود که مربی کلاس مادران است. برنامه‌های اردویی، پخش فیلم، برگزاری جشن‌های تجلیل از نخبگان قرآنی، دیدار با خانواده شهداو علما از برنامه‌های دیگر این دارالقرآن است. دیدار قرآن‌آموزان با مقام معظم رهبری هم از برنامه‌های دارالقرآن است.

اسفنده با بیان اینکه دارالقرآن خاتم الانبیا(ص) تعامل قوی با نهادهای فرهنگی شهرستان دارد، خاطرنشان کرد: امروز دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) دزفول به عنوان یک پایگاه قرآنی در سطح شمال خوزستان شناخته شده است. 60 قاری و حافظ استانی و کشوری در سطح شهرستان داریم و بالای 90 درصد قاریان در مجالس و محافل قرآنی شهرستان از سوی دارالقرآن معرفی می‌شوند. 

گزارشی از یک دارالقرآن نمونه در شمال خوزستان/مهم است که قرآن اولویت چندم ما باشد

مدیر دارالقرآن خاتم الانبیا(ص) ادامه داد: از سال 90 که اینجا ساخته شد تمام مسابقات قرآن دانش‌آموزی زیر نظر آموزش و پرورش در این دارالقرآن برگزار می‌شود.

به گفته این فعال پیشکسوت قرآنی، دارالقرآن دزفول در سال 78 بین 550 دارالقرآن در کشور به عنوان دارالقرآن نمونه معرفی شد. در سال 95 نیز دارالقرآن دزفول به عنوان دارالقرآن نمونه کشور شناخته شد.

وی خاطرنشان کرد: در استان خوزستان همه دارالقرآن‌ها و مؤسسات تلاش می‌کنند و خالصانه زحمت می‌کشند و معتقد و پرانرژی و توانمند در حال تلاش هستند و ان‌شاءالله بتوانیم مطالبات مقام رهبری را محقق کنیم.

مدرس قرآن از تجربه 30 ساله آموزش قرآن گفت

اسفنده که خود دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث و سی سال سابقه آموزش قرآن دارد، درباره تجربه 30 ساله آموزش قرآن و ارتباط خود با نوجوانان و جوانان گفت: در منابع ما حدیثی هست که دین‌ را محبت ‌می‌داند. بر همین اساس، اولین نکته در تعامل با دانش آموزان، محبت به آنها است. ما باید در کارمان جاذبه ایجاد کنیم.

این مدرس قرآن گفت: اخلاق، رفتار و جذابیت در رفتار مهم است. مربیان باید روش‌های تبلیغ را بیاموزند. مربی قرآن همیشه ـ  و نه فقط در کلاس ـ باید در قالب اخلاقی و رفتاری مربی قرآن باشد. چون این‌ها الگو هستند. حتی نوع نگاه آنها، نوع کلام و جواب سلام ما می‌تواند بچه‌ها را جذب یا دفع کند.

وی تأکید کرد: امروز باید مربیان ما از لحاظ تکنیک و استفاده از امکانات فضای مجازی به روز باشند. این فضا می‌تواند در آموزش عمومی جامعه مورد استفاده قرار بگیرد. یک نکته دیگر در جذب دانش‌آموزان، تشویق است. هنر این است که بدانیم تشویق همیشه مادی نیست؛ بلکه امتیازات خاصی را می‌توانیم برای حفاظ و قراء در نظر بگیریم.

یکی از کارهایی که باعث شد جذب دارالقرآن به قوت خود باقی بماند توجه به برنامه زمانی قرآن‌آموزان است

این مدرس پیشکسوت افزود: استفاده از استادان مسلط و فضا و زمان مناسب برای آموزش هم نکات مهمی هستند؛ به طور مثال یکی از کارهایی که باعث شد جذب دارالقرآن به قوت خود باقی بماند این است که خود را با برنامه زمانی قرآن‌آموزان هماهنگ کنیم و اگر فرصت حضور در کلاس را نداشته باشند، مربیان را با برنامه آنها هماهنگ می‌کنیم. این کار برای آموزش قرآن آموزان نخبه انجام می‌شود.

اسفنده گفت: به طور مثال در فضای مسابقات قرآن، به همه شرکت‌کنندگان جوایزی داده می‌شود. یا در سلسله مسابقاتی که برگزار می‌کنیم همه متسابقان را رده‌بندی می‌کنیم؛ به طور مثال از 45 شرکت‌کننده تا نفر بیستم را سطح‌بندی کردیم، برای اینکه اگر فقط سه نفر اول را معرفی کنیم؛ بقیه می‌روند و فقط سه نفر می‌مانند. ما بچه‌ها را سطح‌بندی می‌کنیم و بر اساس استعداد آنها را به رشته‌های موردنظر راهنمایی می‌کنیم.

اگر به گذشته برگردم دوباره با قدرت و اعتقاد در فضای قرآنی از صفر شروع می‌کنم/من دشواری در کار قرآنی نمی‌بینم

مدیر دارالقرآن خاتم الانبیا(ص) در پاسخ به سؤالی درباره دشواری در عرصه فعالیت‌های قرآنی گفت: از کار قرآنی خسته نیستم و اگر به گذشته برگردم دوباره با قدرت و اعتقاد در فضای قرآنی از صفر شروع می‌کنم. کار اگر برای رضای خدا باشد ماندگار است. انسان خسته نمی‌شود. می‌گویند کار برای رضای خدا خستگی ندارد. من معتقدم کاری را باید انجام دهیم که رضای خدا در آن باشد و کاری که رضای خدا در آن باشد انجام شدنی است. من دشواری در کار قرآنی نمی‌بینم و غیر از لطف خدا، برکت و سلامتی هم در پی دارد. اگر هم مشکلات مالی و اقتصادی باشد اینها برطرف می‌شود؛ فقط باید: به فرموده قرآن «واصبر علی ما یقولون» انسان باید صبر و حوصله خود را بیشتر کند.

این مدیر قرآنی گفت: از چند سال گذشته به این فکر کردم که یک روز ما بازنشسته می‌شویم برای همین، پایه‌هایی را اینجا محکم می‌کردیم که یکی از آنها امکانات و تجهیزات است که سعی می‌کنیم اینجا را به پایگاه قرآنی قوی تبدیل کنیم و یکی دیگر اینکه از لحاظ نیروی انسانی پیگیر جذب افراد متخصص هستیم.

مهم است که قرآن اولویت چندم ما باشد

 وی تأکید کرد: افرادی باید در فضای قرآنی برجسته شوند که هم متخصص باشند و هم متعهد. تعهد در کار یعنی تعهد به حضور و خدمت در فضای قرآنی. یعنی اولویت دادن به کار قرآنی. مهم است که قرآن اولویت چندم ما باشد. باید برای قرآن وقت بگذاریم. این تلاش‌ها اثر دارد و به لطف خدا مقبول است.

غلام‌حسین گلزاریان یکی از مربیان این دارالقرآن گفت: حضرت امیرمؤمنان(ع) در سخنی فرمودند ارزش انسان به همت اوست؛ ارزش انسان به این است که چه‌قدر مایه می‌گذارد. امروز اگر می‌خواهیم کودکان و نوجوانان را مجذوب خود کنیم باید همت والایی داشته باشیم؛ اگر مایه گذاشتیم، ابتکار عمل داشتیم، بچه‌ها مجذوب می شوند. شیعه به خدا، قرآن و اهل‌بیت(ع) دل‌بسته هستند؛ اگر ما فضایی برای این سه که الگوی زندگی ما هستند مهیا کنیم و در این مسیر حرکت کنیم بچه‌ها مجذوب آنها می‌شوند.

گزارشی از یک دارالقرآن نمونه در شمال خوزستان/مهم است که قرآن اولویت چندم ما باشد

وی تأکید کرد: باید به آنچه می‌گوییم ایمان داشته باشیم تا اثرگذار باشیم. من اگر نماز را دوست داشته باشم می‌توانم در زمینه نماز روی بچه‌ها اثر بگذارم. اگر با قرآن انس داشتم و به آن عمل کردم می‌توانم اثرگذار باشم.

خلوص نیت خیلی کارساز است

این مربی پیشکسوت از اهمیت خلوص نیت در کار قرآنی نیز گفت: خلوص نیت خیلی کارساز است. هر کاری بخواهیم بکنیم برای رضایت‌مندی خدا باشد. وقتی نیت خالص باشد، خدا آن را تقویت می‌کند و نتیجه آن تضمین می‌شود.

علی ظفری از مربیان جوان دارالقرآن خاتم الانبیا(ص) است که حفظ قرآن آموزش می‌دهد.

وی درباره فعالیت قرآنی خود گفت: شروع فعالیت قرآنی بنده در همین مرکز بوده است و از سال چهارم ابتدایی در همین مرکز آموزش دیدم. در سال 89 موفق به حفظ کل قرآن شدم و تا الان پیگیر بحث تثبیت آیات هستم. در کنار آموزش حفظ و تجوید مطالعات قرآنی در زمینه مفردات و تفسیر قرآن دارم.

ظفری که از سال گذشته در این مجموعه مشغول آموزش قرآن شده است، گفت: کار و رشته اصلی بنده دبیری ریاضی است که در کنار آن آموزش قرآن هم  انجام می‌دهم. اگر تا به حال موفقیتی به دست آورده‌ام یکی از علت‌های مهم آن بعد از لطف خداوند و آرامشی که از قرآن در وجودم کسب می‌کردم، پیگیری‌های خانواده و دلدادگی آنها به قرائت قرآن و حفظ شأن قرآن است.

گزارشی از یک دارالقرآن نمونه در شمال خوزستان/مهم است که قرآن اولویت چندم ما باشد

وی گفت: هر دو یا سه ماه یکبار، پدر و مادرم قرآن کریم را ختم می‌کنند و این موضوع کم‌کم روی من تأثیر گذاشت و علاقه‌مندی من از اینجا شروع شد.

این مربی حفظ قرآن درباره حفاظ دارالقرآن گفت: در بین بچه‌ها حافظ 8 جزء تا کل را داریم و سطح آمادگی بچه‌ها طوری است که آمادگی حضور در مسابقات را دارند و این به برکت حضور در فضای این دارالقرآن است. شاید اگر جای دیگری بودیم این مهر و علاقه به قرآن کمتر وجود داشت. من جاهای دیگری نیز بودم، آنجا هم زحمت می‌کشند اما در این مرکز کار نتیجه‌بخش‌تر بوده است چون مسئولان این مرکز خود را وقف قرآن کرده‌اند.

انتهای پیام

captcha