اقدامات صوری در راستای ابلاغ سیاست‌های جمعیت!/ نهادهای مسئول کدامند
کد خبر: 3715888
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
سقای بی‌ریا تبیین کرد:

اقدامات صوری در راستای ابلاغ سیاست‌های جمعیت!/ نهادهای مسئول کدامند

گروه جامعه ــ معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) بر ضرورت بازخوانی آنچه تا کنون در راستای سیاست‌های ابلاغی جمعیت از سوی مردم و مسئولان رخ داده است تأکید و تصریح کرد: اقدمات صورت گرفته قانع کننده نیست بلکه بخشی از آنها صوری است چرا که برخی روندهای گذشته تحت عناوین جدید ادامه پیدا کرده است.

جمعیت

به گزارش ایکنا؛ به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 30 اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

مقام معظم رهبری در این روز با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند و با در نظر داشتن نقش ایجابی جمعیت در پیشرفت کشور، تأکید فرمودند که لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام شود.

بدین جهت با توجه به ضرورت رصد مستمر اجرای سیاست‌های ابلاغ شده از سوی معظم‌له و انعکاس و ارزیابی برنامه‌های اجرایی مربوط به حوزه جمعیت در یک مناسبت سالانه ویژه ثبت روز ملی جمعیت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در تارخ مذکور از سوی سازمان ثبت احوال کشور پیشنهاد شد. در این راستا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین سقای بی ریا، معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) رفتیم تا ارزیابی از عملکرد دستگاه‌ها در راستای سیاست‌های کلی جمعیت داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سقای بی ریا، معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مشکلات جمعیتی رخ داده طی سال‌ها به تدریج و بر اثر غفلت ایجاد شده است، گفت: این معضلی نیست که بتوان آن را در کوتاه مدت مرتفع کرد، بلکه به عزم جدی نیاز دارد چرا که تهدید نسل فراتر از حد و اندازه‌ای که باید پیش رفته و این امر باعث خوشحالی دشمنان شده است. این آفت جمعیتی هیچ سابقه‌ای در سایر کشورها ندارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طراحی‌هایی از سوی دشمنان پشت این قضیه وجود دارد.

وی راه حل مشکل پیری جمعیت را ازدیاد نسل خواند و با تأکید بر اینکه موضوع فرزندآوری باید به تشویق گذاشته شود و با رفع موانع راه را برای این مهم باز کرد، گفت: در این میان هم مردم و هم مسئولان از وظایفی برخوردار هستند. این سیاست‌ها به تفضیل از سوی مقام معظم رهبری در ابلاغیه‌ای که داشتند تبیین شده است و اجرای آن نیاز به کار فکری با استدلال و قانون سازی و رفع شبهات دارد؛ چرا که دشمنان با برنامه ریزی به شبهه افکنی در این زمینه پرداخته‌اند. دشمنان به نام دفاع از حقوق، اشتغال و تحصیل زن سعی در القای این موضوع دارند که حقوق زنان با فرزندآوری تضییع می‌شود، بنابر‌این باید با ایجاد اتاق فکر به مقابله با چنین شبهه افکنی‌های بی پایه و اساسی پرداخت.   

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا انجام اقدامات لازم برای شکل گیری ازدواج‌های پایدار و مبارزه با طلاق از سوی مسئولان تربیتی و کشوری، تسهیل فرزند آوری، مبارزه با عوامل نازایی و درمان نازایی را از جمله مواردی بر شمرد که باید مد نظر مسئولان امر قرار گیرد و گفت: مشکل نازایی در کشور ما رو به افزایش است و باید ساز و کارهای درمان به شکل بهتری برای مردم ایجاد شود.

عضو کارگروه جمعیت مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه برخی افراد و مسئولان اصل موضوع را انکار می‌کنند و معتقد هستند در زمینه جمعیت با مشکل روبرو نیستیم، تصریح کرد: با بالا رفتن درصد موالید در یک سال نباید گمان برد که مشکل رفع شده است. این مشکل به سادگی رفع شدنی نیست چرا که یک شبه ایجاد نشده است که یک شبه نیز رفع شود.

اقدامات صوری در راستای ابلاغ سیاست‌های جمعیت

وی بر ضرورت بازخوانی آنچه تا کنون در راستای سیاست‌های ابلاغی جمعیت از سوی مردم و مسئولان رخ داده است تأکید و تصریح کرد: اقدمات صورت گرفته قانع کننده نیست بلکه بخشی از آنها صوری است چرا که برخی روندهای گذشته تحت عناوین جدید ادامه پیدا کرده است. این امر باید بررسی شود و مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا این روال غلط ادامه یافته است. اقدامات خوبی نیز صورت گرفته اما آنچه باید به صورت همه جانبه مد نظر قرار می‌گرفت رخ نداده و به دروغ اعلام می‌شود که مشکل جمعیت حل شده است.

حجت‌الاسلام سقای بی ریا ادامه داد: اقدامات صورت گرفته و نتایج کسب شده باید به صورت رسمی از رسانه ملی بیان و با ذکر شاخص‌های عینی با حضور اندیشمندان و دانشمندان بدان پرداخته شود تا مردم بدانند در چه شرایطی به سر می‌برند و به درستی به وظایف و تکالیف خود عمل کنند.

این کارشناس عرصه جمعیت سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری که مورد توجه جدی مسئولان قرار نگرفت را نیز حائز اهمیت خواند و عنوان کرد: علاوه بر این باید کار فکری نیز انجام داد، چرا که هنوز برخی خانواده‌ها به چرایی لزوم تولد چهار تا پنج فرزند در خانواده پی نبرده‌اند و قانع نشده‌اند. تا زمانی که این اقناع رخ ندهد افکار تحت سلطه تبلیغ دشمن است و از فرزندآوری هراس دارند. خداوند وعده فضل و فراوانی و بخشش به خانواده‌ها به واسطه فرزندآوری داده است و باید این امور برای مردم تبیین شود. تبیین اهمیت موضوع در کنار رفع موانع می‌تواند زمینه فرزند‌آوری را برای مردم محقق کند.

کدام نهادها مسئولیت بیشتری دارند؟

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا به نهادها و سازمان‌هایی که در این زمینه از بیشترین مسئولیت برخوردار هستند اشاره و عنوان کرد: قوانین و مقرراتی وجود دارد که نیاز به بررسی و تنظیم مجدد دارد، در این راستا مجلس شورای اسلامی باید پای کار بیاید. همچنین دولت در زمینه‌های مختلف از مسئولیت برخوردار است که می‌توان به وزارت بهداشت و درمان اشاره کرد؛ این وزارتخانه باید رویه‌های غلط را بازخوانی و تصحیح کند.

وی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را از نقش مهمی در این میان برخوردار دانست و عنوان کرد: در حال حاضر شاهد برنامه‌های مؤثری در راستای سیاست‌های جمعیت از سوی صدا و سیما نیستیم. ساخت سریال، پیام، کلیپ و .. باید در رأس فعالیت‌های این رسانه ملی قرار گیرد. هر چند که فعالیت‌های غیرمستقیم اثرگذار است اما اهمیت این موضوع به حدی است که باید به صورت مستقیم به فعالیت پرداخت و ذائقه مخاطب را تحت تأثیر قرار داد.

این کارشناس حوزه جمعیت به مسئول بودن وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی به لحاظ فرهنگی اشاره و عنوان کرد: نخبگان و دانشمندان جمعیت نیز از اهمیت کلیدی برخوردار هستند و باید شاخص‌های عینی را طراحی و رشد و کمبود آن را برای مرم بازگو کنند. فعالیت‌هایی در حوزه‌های مختلف در این زمینه صورت گرفته اما به هیچ وجه کافی و قابل اتکا نیست و حجم و گستردگی موضوع نیاز به تلاش بیشتر دارد.

انتهای پیام

captcha