توجه به 3 حوزه دانشی، بینشی و مهارتی؛ مطالبات رهبری در حوزه قرآن
کد خبر: 3715987
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲

توجه به 3 حوزه دانشی، بینشی و مهارتی؛ مطالبات رهبری در حوزه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: یکی از برجسته‌ترین مؤلفه‌ها در تحلیل گفتمان قرآنی مقام معظم رهبری نگاه راهبردی ایشان به قرآن و ماهیت فرهنگ‌آفرینی و تمدن‌سازی بوده و مطالبات رهبری در حوزه قرآنی ناظر به سه حوزه دانشی، عاطفی، بینشی و مهارتی است.

توجه به سه حوزه دانشی، بینشی و مهارتی؛ مطالبات رهبری در حوزه قرآن

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی روزگذشته، 29 اردیبهشت با حضور در برنامه «افق» رادیو قرآن با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان گفت: اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی وارد ماه مبارک شویم و هوشمندی به خرج دهیم، می‌توانیم، بهره‌های بسیار شگفت‌انگیزی از این ماه ببریم.
وی با بیان اینکه رمضان یک فرصت استثنایی است زیرا خداوند درهای بهشت را باز کرده و شیاطین در زنجیرها هستند، خاطرنشان کرد: یک ظرفیت عظیمی در ماه رمضان وجود دارد که بی‌بدیل است و ما باید استفاده کافی و وافی را از آن ببریم.
محمدی با بیان اینکه در سیره ائمه(ع) هر سه روز یک ختم قرآن صورت می‌گرفته بنابراین یکی از کارهای ما این است که در این ماه یک ختم قرآن را در دستور کار قرار دهیم، اظهار کرد: بهتر است یک ختم نهج‌البلاغه و در ادامه یک ختم صحیفه نیز در ماه مبارک داشته باشیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به ارزیابی مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن تصریح کرد: قبل از اینکه وارد مطالبات شویم، باید ببینیم دیدگاه و منظر حضرت آقا در حوزه قرآن چیست تا ببینیم منشأ مطالبات از کجاست؟ اگر منشأ آن را بدانیم، حق می‌دهیم که ایشان در مقام راهبری جامعه اسلامی چنین مطالباتی را برای قرآن داشته باشند.
وی با بیان اینکه باید نگاهمان را به قرآن نو کنیم و تعریف جدیدی از قرآن داشته باشیم، ادامه داد: بعضی فکر می‌کنند قرآن کتابی است در کنار سایر کتاب‌ها و آن را بالاترین و برترین کتاب می‌دانند در حالی که این تفکر غلط است؛ چراکه قرآن یک حقیقت وجودی دارد، تجلی علم الهی در عالم هستی است و جامع قوانین تشریع و تکوین عالم وجود است.
محمدی با بیان اینکه قرآن در مقام تنزیل دو تجلی لفظی و کتبی دارد، افزود: این حقیقت ناب که جامع قوانین تشریع و تکوین عالم وجود است برترین مخلوق خداست، در حالیکه ما آن را به صورت یک کتاب در کنار بقیه کتاب‌ها می‌گذاریم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: وقتی می‌آییم متن نظری مقام معظم رهبری را بازخوانی و بازبینی می‌کنیم، می‌بینیم حضرت آقا قرآن را به عنوان راهبرد فرد و اجتماع و آنچه که موجب انسجام امت اسلامی می‌شود، می‌دانند. ایشان وظیفه اصلی حکومت را هدایت جامعه به حیات طیبه قرآنی می‌شمارند و معتقدند حکومت آمده تا فقط مردم را به حیات طیبه قرآنی هدایت کند.
وی با بیان اینکه یکی از برجسته‌ترین مؤلفه‌ها در تحلیل گفتمان قرآنی مقام معظم رهبری نگاه راهبردی ایشان به قرآن و ماهیت فرهنگ‌آفرینی و تمدن‌سازی است، اظهار کرد: از عالی‌ترین مطالبات حضرت آقا بحث تمدن‌سازی قرآنی است که این وظیفه حاکمیت و دقیقا امتداد نظریه معرفتی امام راحل(ره) است.
محمدی اظهار کرد: بر اساس این نگاه، تأکید بر انس فهم و تدبر در قرآن، گسترش حفظ و قرائت و هنر و فعالیت‌های قرآنی مقدمه لازم برای تربیت قرآنی فرد و جامعه است، لذا تربیت قرآنی در ساختار جامعه قرآنی مقدمات برای اجرایی‌سازی کتاب مقدس است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه تلاوت و حفظ قرآن برای هدایت جامعه اسلامی است و این نمی‌شود مگر اینکه هدف نهایی تحقق تربیت قرآن است، ادامه داد: مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآنی ناظر به سه حوزه دانشی، حوزه عاطفی و بینشی و مهارتی است. در حوزه دانشی، آموختن متن، زبان و فنون و فهم قرآن، در حوزه عاطفی گرامی داشتن و انس با قرآن و در حوزه مهارتی حفظ و تلاوت و تدبر و عمل و رفتار قرآنی در سطح فردی و اجتماعی را مطرح می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری برای ترویج قرآن آثاری را تبیین کردند، تأکید کرد: آثار قرآنی شدن فردی و اجتماعی، حقیقت‌شناسی، دشمن‌شناسی، ایجاد امنیت روانی، عزت بخشی، ایستادگی و استحکام گزاره‌هایی است که رهبری برای تربیت قرآنی و جامعه‌سازی تبیین کردند.
محمدی با بیان اینکه یک خلأ مهم عدم ارتباط فرهنگ انس عمومی جامعه با قرآن است، گفت: بعضی از سران کشورهای عربی در ملاقات با حضرت آقا برای حرف‌های خود استنادات قرآنی آورده بودند، آقا فرمودند؛ من دوست دارم مسئولان قرآنی برای حرف‌های خود استنادات قرآنی بیاورند، این نکته مهمی است؛ چراکه مدیری در ایران که یک دوره قرآن را فهم نکرده باشد و تفسیر ندیده باشد، فاقد صلاحیت برای مدیریت در این حکومت است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: مگر ممکن است کسی در نظام جمهوری اسلامی مدیریت کند در حالی که اشراف کامل بر قرآن نداشته باشد، هر کسی در ایران مدیریت دارد چه وکیل و وزیر و استاندار و غیره همه تصمیم بگیرند در ماه رمضان رابطه خود را با قرآن چند قدم نزدیکتر کنند و یک دوره تفسیر بخوانند بعد می‌بینیم چقدر رفتارهای مدیریتی آن‌ها تغییر می‌کند، نگاهشان به قرآن متحول می‌شود و برخورد با ارباب رجوع و نوع موضع‌گیری‌شان نیز متفاوت می‌شود.
وی با بیان اینکه به طور مثال یک دیپلمات وقتی با گزاره‌های قرآنی آشنا باشد هیچ وقت در مذاکرات دچار رخوت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در حقیقت برپایی جمهوری اسلامی عمل به گزاره‌های قرآنی است، لذا معتقدیم ایران پیشگام‌ترین کشور در عمل به گزاره‌های قرآنی است.
محمدی اظهار کرد: دومین عامل نیازمندی به فعالیت‌های قرآنی، نقش حکومت در بسترسازی فرهنگ قرآنی در سطح کشور است که از مظاهر آن تعلیم کتاب در دولت اسلامی است. سومین عامل نیز توسعه فرهنگ قرآنی در کشور با نقش مرجعیت ایران در میان کشورهای اسلامی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: ایران به عنوان پرچم دار حکومت اسلامی، جایگاه رفیعی در بین کشورهای اسلامی دارد، بنابر این باید مرجعیت قرآن در کلیه معارف حاکم بر رفتارهایمان را حفظ کنیم و در این راستا نقش کلیدی و راهبردی داشته باشیم.
وی سومین عامل را اتخاذ رویکرد قرآنی و توسعه فعالیت‌های قرآنی در گستره بین‌المللی دانست و بیان کرد: این مسئله برای مقابله با سیاست‌های استکباری و مدل‌سازی و سلیقه‌گری سازش‌کارانه و اسلام سکولار در جهان اسلام نقش مهمی ایفا می‌کند، نقشی که توسعه فرهنگ قرآنی در مقابله با مدل‌سازی اسلامی دارد، نقش بسیار جدی است، بنابر این باید به فعالیت‌های قرآنی توجه کنیم و توسعه دهیم تا بتوانیم مدل‌های جدید را برای اداره جهان اسلام اتخاذ کنیم.
محمدی با اشاره به فهرست کلیاتی از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن گفت: در حوزه قرآن سه حوزه کلان آموزش عمومی قرآن، حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآن و حوزه تبلیغ و ترویج قرآن داریم که بر این اساس سه کمیسیون در شورای توسعه راه‌اندازی شده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه تلاوت قرآن اولین مطالبه در حوزه آموزش عمومی است، اظهار کرد: باید در ماه مبارک رمضان در حوزه ارتباط با قرآن فرهنگ‌سازی شود تا در بقیه ماه‌ها زندگی خود را بر اساس آن سامان دهیم، در این راستا حضرت آقا بحث تلاوت و انس مشتاقانه همراه با تدبر و فهم را به قاریان سفارش کردند که اهتمام کنید به تلاوت تأثیرگذار و مطرح کردند که تلاوت استادانه همراه با فهم و تدبر باعث می‌شود مخاطب قلبش منفعل شود و تحت تاثیر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه یکی از مطالبات حضرت آقا در حوزه تلاوت تعلیمی کاربرد آموزش قرآن به کودکان است، تصریح کرد: تأکید ایشان به راه‌اندازی و گسترش جلسات استماع قرآنی نیز یکی دیگر از مطالبات است و اگر بتوانیم جلسات مردمی تلاوت، خانه‌های قرآنی و کرسی‌های تلاوت را توسعه دهیم، منشأ تدبر و انس در جامعه می‌شود.
محمدی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تلاوت خوش‌آهنگ و تأثیرگذار تصریح کرد: بحث دیگر انس با قرآن است. انس با قرآن مأنوس شدن با قرآن است و زمانی که در تلاوت فهم و عمل به اوج برسد، انس می‌شود، بنابر این اگر جامعه‌ای توانست قرآن را خوب بفهمد، عمل کند و اجرایی‌سازی کند، درجه انس با قرآنش به ۱۰۰ رسیده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه یک مسئله فهم قرآن در آموزش عمومی و ترجمه قرآن برای درک معنا است، ادامه داد: تأکید حضرت آقا بر آموزه زبان عربی نشان می‌دهد که همه باید با زبان عربی آشنا شوند و تأکید کردند آموزش صرف و نحو، مقدماتی برای فهم قرآن لازم است.
وی افزود: مقام معظم رهبری درباره پژوهش و آموزش عالی قرآن فرمودند آموزش علوم و فنون قرآنی، کتابت قرآن و تعلیم علوم انسانی در دانشگاه بر مبنای قرآن لازم است و در بحث تبلیغ و ترویج بر برپایی نمایشگاه قرآن که نماد تحقق تبلیغ و ترویج است و مسابقات قرآنی، هنرهای قرآنی، سبک زندگی قرآنی و تحقق جامعه قرآنی در عرصه بین‌الملل تأکید کردند.
محمدی با بیان اینکه برای اجرایی‌سازی فرامین حضرت آقا، تشکیل شورای توسعه یکی از راه‌ها بود، گفت: ارتقای ساختارها در دستگاه‌ها مانند وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و ارشاد نیز در راستای مطالبات رهبری بوده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به راه‌اندازی کمیته پیگیری مطالبات رهبری در شورای توسعه، اظهار کرد: این کمیته مطالبات را به روز تحلیل و در دستگاه‌ها پیگیری می‌کند. به طور مثال در حوزه حفظ از روزی که حضرت آقا بحث تربیت 10 میلیون حافظ را مطرح کردند، ما برنامه‌ریزی کردیم و سند رسمی در این باره تدوین و ابلاغ کردیم.
وی با بیان اینکه در این سند چشم‌انداز، راهبردها، اهداف و راهکارها مشخص شده است، تصریح کرد: از این به بعد وظیفه دستگاه‌هاست که عمل کنند. به طور مثال سازمان مدیریت باید پول دهد و رسانه باید تبلیغ و ترویج کند و دستگاه‌های عامل مانند سازمان تبلیغات، اوقاف و ارشاد باید تربیت حافظ کنند.
محمدی با بیان اینکه ما ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم را در شورا راه‌اندازی کردیم، اظهار کرد: در این ستاد کل دستگاه‌ها را به خط و حتی توزیع کمی کردیم. به طور مثال در طرح قرآنی ۱۴۵۲ رسانه ملی حفظ جزء 30 را در دستور کار قرار دادیم به طوری که امسال باید ۵ تا ۱۰ میلیون حافظ جزء سی تربیت شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: ما برای اینکه معلوم کنیم از نظر حفظ کجا هستیم، تمام اطلاعات تربیت حافظ را از دستگاه‌ها گرفتیم و سامانه حفظ ایران را طراحی کردیم و معلوم کردیم که چند حافظ نیم جزء، یک، دو، سه، ۱۰، 20 و کل در کدام استان‌ها و شهرستان‌ها از کدام دستگاه‌ها داریم.
وی افزود: امروز هر مقدار از این مطالبه رهبری محقق شود، خوب است، اگر دستگاه‌ها حمایت بودجه‌ای شوند و اراده جدی و عزم قطعی در رؤسای دستگاه‌ها شکل بگیرد و عاملان امر حفظ ورود کنند، فرمایش آقا قابل تحقق است، ما به دو امر کلیدی وابسته‌ایم، حمایت مناسب و کار رسانه‌ای.
محمدی با بیان اینکه همه سازوکارهای زیرساختی در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای امر حفظ در شورا انجام و ابلاغ شده، گفت: بخشی از فرمایشات حضرت آقا با بودجه محقق می‌شود و دولت بخشی از حمایت‌ها را باید داشته باشد که امسال صد میلیارد تومان بودجه را تصویب کرده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: من پیشنهاد می‌دهم، مجلس و دولت به مسئله حفظ قرآن کریم ویژه نگاه کنند و بودجه جدا از بودجه نهایی برای حفظ قرار دهند.

انتهای پیام

captcha