نرخ باروری در استان مرکزی نسبت به متوسط کشوری پایین‌تراست
کد خبر: 3733471
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
طاهراحمدی:

نرخ باروری در استان مرکزی نسبت به متوسط کشوری پایین‌تراست

گروه اجتماعی - رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در حال حاضر نرخ باروری در استان نسبت به متوسط کشوری پایین‌تراست.

نرخ باروری در استان مرکزی نسبت به متوسط کشوری پایین‌تراست

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حسن طاهراحمدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک صبح امروز ۳ مرداد با حضور در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه حدود ۸۹ درصد مردم استان فعالیت فیزیکی مطلوب ندارند که این مهم مشکلات جسمی و روحی را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: ورزش نکردن و نداشتن فعالیت روزانه یکی از علل شیوع بیماری‌های غیرواگیر‌دار به شمار می‌رود به طوری که ۶۰ درصد مردم استان با مشکل چاقی و اضافه‌وزن مواجه هستند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: اگر یک میلیارد در راستای ورزش و افزایش فعالیت فیزیکی هزینه شود، از هدر‌رفت صدها میلیارد از منابع و هزینه‌ها جلوگیری می‌شود.
طاهر احمدی در ارتباط با موضوع طلاق گفت: طلاق مصیبتی است که روز‌به‌روز دامنه آن وسیع‌تر می‌شود به طوری که به نظام و کشور آسیب می‌زند.
وی افزود: در حال حاضر نرخ باروری در استان نسبت به متوسط کشوری پایین‌تر است. اتفاقی که در دهه ۶۰ بوجود آمد افزایش چهار برابری نرخ باروری بود و تعداد متولدین آن ۵۶۰ هزار نفر عنوان شده است، در دهه ۸۰ انتظار می‌رفت ۲۸۰ هزار ازدواج صورت گرفته باشد این در حالی است که در دهه ۸۰ تنها ۱۶۳ هزار نفر ازدواج کردند یعنی تقریبا ۴۵ درصد از آنها ازدواج نکردند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: آمار طلاق در استان مرکزی نشان‌دهنده آمار مناسبی نیست و عوامل متعددی مانند کافی نبودن اطلاعات زوجین نسبت به مسائل جنسی، اعتیاد، بیکاری و... در بروز آن موثر هستند .
طاهر احمدی گفت: در سال ۹۶ جلسات و کار‌گروه‌هایی به منظور ارایه اطلاعات به زوجین با حضور ۶ هزار و ۸۰۰ نفر برگزار شد، جلسات در قالب سمینار و همایش با شرکت ۴ هزار نفر برگزار شده‌است. در سه ماه نخست سال جاری ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در ۱۳۸ جلسه آموزشی مربوط به زوجین شرکت کردند .
وی افزود: ۱۵ الی ۲۰ درصد مردم استان ازمشکل ناباروری برخوردار هستند که ممکن است به طلاق افراد بیانجامد، در حال حاضر دو مرکز ناباروری در سطح استان فعال است. امیدواریم بتوان کلاس‌های بیشتری به منظور افزایش آگاهی‌های زوجین برگزار و از طلاق آن‌ها جلوگیری کرد.
به گزارش ایکنا، زهرا فرجی، مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری مرکزی نیز اظهار کرد: با توجه به تمایل جوانان به تجرد و تجرد گرایی به ویژه در خانم‌های مجرد و همچنین افزایش ازدواج سفید به نظر بنده بزرگداشت هفته ازدواج فرصت مناسبی است که که به مسائل زیر‌بنایی بحث ازدواج پرداخته شود.
وی ادامه داد: در بزرگداشت هفته ازدواج در ارتباط با بحث موانع ازدواج بهنگام بهتراست نشست‌های هم‌اندیشی با حضور جوانان برگزارشود و به بستر‌های لازم برای ازدواج آسان در سطح استان با توجه به عواملی که وجود دارد پرداخته شود.
مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری مرکزی افزود: پرداختن به موضوع ازدواج پایدار از جمله بحث‌های مهمی است که در بزرگداشت هفته ازدواج باید به آن پرداخت.
فرجی گفت: افزایش کارکرد خانواده‌ها در بحث ازدواج نیز فرصت خوبی است که برای هر روز آن باید برنامه‌ریزی کرد.
وی در ارتباط با بحث ورزش همگانی اظهارکرد: سه سال متوالی است که نامه‌ای را در خصوص اختصاص سه ساعت ورزش برای بانوان شاغل اعلام کردیم، بسیاری از دستگاه‌ها همکاری خوبی در این زمینه داشتند و بعضی دیگر خیر. امیدواریم با همکاری اداره کل ورزش و جوانان دستگاه‌ها‌ی استان مکلف به اجرای این موضوع شوند.
مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری مرکزی بیان کرد: ورزش روستایی از جمله بحث‌های مهمی است که در روستاها برای زنان که آمار افسردگی بالایی دارند، ضروری است.
فرجی افزود: در سطح پارک‌ها که مردم به صورت معمول پیاده‌روی می‌کنند برنامه مدونی وجود ندارد.
به گزارش ایکنا، عابد حقدادی، مدیر کل ورزش و جوانان استان نیز اظهار کرد: بزرگداشت هفته ازدواج از تاریخ 22 لغایت 28 مرداد ماه برگزار می‌شود و در این زمینه برنامه‌ریزیهایی از سوی این اداره کل انجام شده است.
وی ادامه داد: در سال 95 ، 11 هزار و 37 مورد ازدواج ثبت شده است و سال 96 این تعداد به 9 هزار و542 مورد رسیده است و می‌توان گفت با کاهش آمار ازدواج مواجه بوده‌ایم.
مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی افزود: در بخش طلاق آمار طلاق با کاهش نسبی مواجه بوده است. میانگین سن ازدواج در استان مرکزی در سال 96 برای مردان 29 و زنان 24 سال که با کشور تفاوت چندانی ندارد و در بخش طلاق سن طلاق در استان مرکزی پایین‌تر از متوسط کشوری است.
حقدادی در ارتباط با اعطای تسهیلات توسط بانک‌های عامل در سال گذشته به زوجین افزود: سال گذشته 18 هزار و 713 مورد تسهیلات ازدواج به مبلغ 196 میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل به زوجین پرداخت شده است.
وی افزود: در سه ماه نخست سال جاری 3 هزار و 671 مورد تسهیلات به مبلغ 52 میلیارد تومان به زوجین پرداخت شده است.
مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام بزرگداشت هفته ازدواج حمایت از سمنهای حوزه ازدواج از جمله فعالیت‌های این اداره کل است. این درحالی‌ست که هم سمن‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی و هم سمن‌های تسهیل‌گر در امر ازدواج در حال فعالیت می‌باشند.
حقدادی بیان کرد: موج‌آفرینی و تسهیل در امر ازدواج آسان و ارتباط با حوزه‌هایی که در زمینه فرهنگ‌سازی این موضوع از نقش مهمی برخوردار هستند و ارتباط با دستگاههای اجرایی نیز از جمله اهداف اختصاصی این اداره کل برای بزرگداشت هفته ازدواج عنوان می‌شود.
وی گفت:کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی و همچنین راه‌اندازی کمپین ازدواج آسان بهنگام و پایدار از دیگر برنامه‌های این اداره کل به منظور بزرگداشت هفته ازدواج است. در طی مدت زمان برگزاری بزرگداشت هفته ازدواج مراکز مشاوره تخصصی در موضوع ازدواج و تحکیم خانواده خدماتی را به زوجین ارائه خواهند داد.
مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی اظهار کرد: فعالیت‌های ورزشی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی اثر‌گذار است.
حقدادی بیان کرد: مناطقی از شهرکه استفاده از امکانات ورزشی بیشتر احساس می شود، در شهر اراک مشخص شده است.
وی به شرح انتظاراتی در ارتباط با برنامه‌ریزی برای جامعه کارگری، برنامه‌ریزی اختصاصی 4 تایم ورزش صبحگاهی و عصرگاهی، برنامه‌ریزی و اجرای همایش‌های پیاده‌روی با محوریت ورزش همگانی و... اشاره کرد.
انتهای پیام

captcha