شیوه داوری و رسیدگی به اعتراض‌ها در مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3737991
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹
حجت‌الاسلام مقنی تشریح کرد:

شیوه داوری و رسیدگی به اعتراض‌ها در مسابقات سراسری قرآن

گروه مسابقات ــ رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات سراسری قرآن، شاهد شفاف شدن داوری‌ها هستیم به بیان نحوه رسیدگی به اعتراض‌های شرکت‌کنندگان پرداخت.

دوشنبه ////// شیوه داوری و رسیدگی به اعتراضات در مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا؛ مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی از روز 20 مردادماه در جامعةالزهرا(س) قم آغاز شده است که این دوره با تغییرات مبنایی در شیوه روبرو شده است.
تغییراتی که تنها بخشی از آن دو مرحله‌ای شدن مسابقات و جدا شدن مرحله مقدماتی از مرحله نهایی است. در این دوره، بخش مقدماتی به صورت استودیویی برگزار می‌شود و در هر روز بخشی از شرکت‌کنندگان چند استان با حضور در شهر قم اجرای خود را انجام داده و محل برگزاری مسابقات را ترک خواهند کرد تا در صورت کسب حدنصاب برای حضور در مرحله فینال که اوایل مهر در اراک برگزار می‌شود، آماده شوند.
امسال همچنین در بخش داوری شاهد برخی تغییرات هستیم. از جمله این تغییرات می‌توان به حضور سه داور در هر آیتم از مسابقات اشاره کرد، این در حالی است که سال گذشته تعداد داوران در هر آیتم دو داور بود. همچنین در این دوره از مسابقات فرآیند رسیدگی به اعتراضات شرکت‌کنندگان تغییر کرده به گونه‌ای که داوران در صورت وارد دانستن اعتراض یک شرکت‌کننده، تلاوت صورت گرفته را مجدد بررسی می‌کنند.
با تمام این توضیحات و با اینکه بارها در مورد تغییرات مسابقات گفت‌وگوهای فراوانی صورت گرفته است، اما همچنان در مورد شیوه داوری‌ مسابقات، بررسی اعتراضات، نحوه و زمان اعلام نتایج مرحله مقدماتی و ... سوالات فراوانی وجود دارد که تلاش شده است تا در گفت‌وگو با معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پاسخی برای آنها پیدا شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: غیر از فرم داوری و توضیحاتی که اساتید در آن درج می‌کنند، یک فرم جامع دیگر نیز داریم که این فرم توسط سرپرست گروه داوری در هر بخش پر می‌شود و تمامی نقاط ضعف و قوت و اشکالات شرکت‌کنندگان در آن درج می‌شود.
وی افزود: متسابقان با ملاحظه این توضیحات در فرم جامع اگر اعتراضی بر روند داوری و نمره‌دهی نداشته باشد، کارنامه اولیه‌ای که به او داده شده است به عنوان کارنامه قطعی تلقی خواهد شد. یعنی قبل از صدور کارنامه ابتدا اشکالات و توضیحات و نمره‌هایی که داده شده است به متسابق توضیح داده می‌شود، اگر اعتراضی وجود نداشته باشد، کارنامه قطعی خواهد شد.
مقنی تصریح کرد: اگر متسابق نسبت به نمره دریافت شده اعتراض داشته باشد، یک فرم را پر خواهد کرد و در آن نوع اعتراض خود را کامل مشخص خواهد کرد تا به آن رسیدگی شود. در اینجا ناظر و رئیس هیئت داوران یک بررسی اولیه‌ای انجام می‌دهد و اگر اعتراض بیجا باشد آن را وارد ندانسته اما اگر درست باشد آن را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهند.
رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه بررسی مجدد هیئت داوران به ویدئوچک و بازبینی اجرای متسابق منتهی می‌شود، گفت: اگر متسابق از پاسخ‌هایی که به اعتراض داده شده است قانع نشود، کار به بازبینی کشیده می‌شود و ناظر، رئیس و سرپرست هر بخش از داوری‌ها یک بار دیگر اجرای شرکت‌کننده را در حضور متسابق بررسی می‌کنند. این نتیجه هر نتیجه‌ای باشد برای متسابق لحاظ خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هر متسابق از کارنامه خود بعد از اجرا در حالت عادی اطلاع خواهد داشت، گفت: نفرات برتر مسابقات با توجه به اینکه هر روز چند استان حضور دارند، از هم اکنون مشخص نیست. باید تمام شرکت‌کنندگان اجراهای خود را انجام دهند تا بعد از آن نفرات برتر مشخص شوند.
مقنی با اشاره به اینکه در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن بین 12 تا 15 نفر به مرحله فینال راه خواهند یافت، گفت: نتیجه نهایی مسابقات و راه‌یافتگان به مرحله کشوری 20 شهریورماه مشخص خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه آیین‌نامه فنی مسابقات همان آیین‌نامه سابق است، در مورد حدنصاب افراد برای حضور در مرحله فینال، گفت: مسابقات همان مسابقات سال قبل است، اما در این دوره شکل برگزاری تغییر کرده است، نیمه‌نهایی حذف شده و داوری نیز شفاف شده و حق شور داده شده است وگرنه آیین‌نامه‌ همان آیین‌نامه سال قبل است.
مقنی بیان کرد: حدنصاب همیشه کف در نظر گرفته می‌شود، یعنی اگر یک شرکت کننده حدنصاب را کسب نکند، نمی‌تواند به مرحله بالاتر برود، اما اینکه قرار است 15 نفر به مرحله فینال برسند، قاعدتاً 15 نفری که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، موفق به راهیابی به فینال خواهند شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha