مبارزه با فساد مستلزم شفاف‌سازی است
کد خبر: 3739217
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

مبارزه با فساد مستلزم شفاف‌سازی است

گروه سیاست و اقنصاد - یک محق و پژوهشگر دینی گفت: در کنار تدوین و تنظیم قوانین خوب و مناسب، نیازمند عزم و اراده جدی در ارکان حاکمیت برای مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت، نظارت پذیر کردن ارکان حکومت هستیم تا شاهد کاهش فساد باشیم.

افزایش فساد سبب نارضایتی مردم می‌شود

بهراد بهشتی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: فساد به معنای کج‌روی است؛ به این معنا که انسان یا نهاد و سیستمی از ایده‌آل‌هایی که از نظر انسانی، اخلاقی، شرعی و قانونی تعیین و پذیرفته شده، خارج شود و بر ضد آن ایده‌آل‌ها فعالیت کند؛ این تعریف در ادبیات دینی، فساد معنا می‌شود.
وی افزود: فساد در تعریف دیگر به این معناست که یک فرد یا یک گروه با سوءاستفاده از قدرت، امکانات عمومی، جایگاه اداری، حکومتی و سیاسی که دارد، منافعی را صرفا برای خود یا بستگانش تامین کند.

انحصار در قدرت و اقتصاد، فساد ایجاد می‌کند
این محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه فساد عوامل متعددی دارد، تصریح کرد: عموما فساد در جایگاهی رخ می‌دهد که انحصار قدرت یا انحصار در موارد اقتصادی وجود داشته باشد، به این معنا که انحصاری بودن قدرت و اقتصاد، زمینه مستعد و آماده‌ای را فراهم می‌کند که فساد بتواند رشد کند و مانع پیشرفت جامعه شود.
بهشتی بیان کرد: همچنین اگر قدرت بدون نظارت باشد، همین عدم نظارت بر قدرت و حکومت، باعث رشد و فراگیری فساد خواهد شد. در واقع در جایی که مطبوعات، رسانه‌ها و خبرنگاران نتوانند به‌صورت آزاد فعالیت کنند، زمینه بروز و ظهور فساد می‌شود. مطبوعات به‌عنوان چشمان ناظر مردم می‌توانند عمل کنند و در صورت وجود نداشتن و یا اینکه کارکرد مثبت خود را نداشته و یا با محدودیت مواجه باشند، فساد رشد خواهد کرد.
وی ادامه داد: در کنار این موارد، اگر قوه قضاییه وابسته باشد و استقلال نداشته و عزم و اراده‌ای برای برخورد با فساد نداشته باشد، فساد به شدت فراگیر خواهد شد. مهمترین راه جلوگیری از فساد، دموکراتیک بودن فرایندها و نظارت کردن بر حکومت و اجزای حکومت است. با پدید آمدن یک قوه قضاییه مستقل و با و عزم و اراده برای برخورد با فساد، از بروز فساد جلوگیری می‌شود.
وی ادامه داد: ما گاهی با فساد قانونی مواجهیم، به این معنا که قوانین به گونه‌ای تنظیم و اجرا می‌شوند که این قوانین، فسادآفرین و فسادزا است. به شرطی می‌توان از این مورد جلوگیری کرد که نمایندگان مجلس، قانون گذاران و نمایندگان قوه مقننه، نمایندگان واقعی مردم باشند و در یک سیستم کارآمد و بر اساس شایستگی، انتخاب شوند. در صورت تصویب شدن قوانین ضد فساد، ناظر بودن و آگاه بودن خبرنگاران، پدید آمدن دولت هوشمند و الکترونیک  شفافیت در تصمیم‌‌ها و بودجه‌ها شاهد مبارزه با فساد خواهیم بود.

افزایش فساد سبب نارضایتی مردم می‌شود
بهشتی بیان کرد:  ما حتی اگر قوانین خوبی برای مبارزه با فساد داشته باشیم، تا زمانی که عزم و اراده جدی برای اجرای این قوانین و برخورد با فساد و مفسدین نداشته باشیم، به نظر می‌آید این قوانین فقط بر روی کاغذ است و تاثیرمثبتی نمی‌تواند بگذارد. در کنار تدوین و تنظیم قوانین خوب و مناسب، نیازمند عزم و اراده جدی در ارکان حاکمیت برای مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت، نظارت پذیر کردن ارکان حکومت هستیم تا شاهد کاهش فساد باشیم.
وی گفت: عوامل مهم نارضایتی مردم در هر حکومتی، افزایش فساد است. همواره اگر ما با بالا بودن نرخ فساد مواجه باشیم، وجود فساد با وجود نارضایتی و ناخرسندی مردم می‌شود. افزایش فساد، مساوی افزایش نارضایتی مردم و کاهش کارآمدی و بهره‌وری خواهد بود و همین کاهش کارآمدی به نارضایتی‌ها دامن خواهد زد. اگر مردم احساس کنند چشمان بیداری برای مبارزه با فساد و عزم و اراده جدی برای مبارزه با فساد وجود دارد، خود مردم نیز همکاری خواهند کرد و سطح فساد در ارکان حکومت کاهش می‌یابد.
انتهای پیام

captcha