خلأ وجود سازمانی واحد برای رهبری فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3740923
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
کسمایی عنوان کرد:

خلأ وجود سازمانی واحد برای رهبری فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - در حال حاضر نهادها و سازمان‌های مختلفی متصدی امور قرآنی هستند ولی باید گفت تشکیلات موجود، سازماندهی واحدی برای انجام امور قرآنی ندارند. هر یک ساز خود را می‌زنند و فعالیت‌ها سازماندهی شده نیست؛ باید پذیرفت فعالیت‌های موازی در حوزه دین، هیچ وقت کارساز نبوده و نیست.

عدم وجود سازمان واحد برای فعالیت‌های قرآنی/ در مدارس قرآنی، جنبه مادی طغیان کرده است

حیدر کسمایی، داور بین‌المللی قرآن کریم در حاشیه برگزاری مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی قرآن و مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد همگی متصدی امور قرآنی هستند اما این تشکیلات سازماندهی واحدی برای انجام امور ندارند، با وجود اینکه در هر یک از دستگاه‌ها انسان‌های شریف و خدومی خدمت می‌کنند اما هر یک ساز خود را می‌زنند و کارها سازماندهی شده نیست؛ باید پذیرفت در این شرایط فرهنگی فعالیت‌های موازی در حوزه دین، کارساز نیست.

حضور چهره‌های تکراری؛ یکی از معضلات مسابقات
وی با اشاره به اینکه حضور چهره‌های تکراری در مسابقات قرآنی یکی از معضلات است، تصریح کرد: یکی از معضلات این است که یک نفر تا جایی که امکان دارد و عمرش و صوتش اجازه دهد در مسابقات شرکت می‌کند، هدف از برگزاری مسابقات قرآن حضور چهره‌های جدید است و برای این کارها باید چاره‌اندیشی شود. باید تحقیق کرد که چه طرحی برای ورود چهره‌های جدید به میدان مسابقات اتخاذ شود.

حضور کم‌رنگ دانش‌آموزان در حوزه فعالیت‌های قرآنی
کسمایی ادامه داد: سطح این دوره از مسابقات در دو رشته ترتیل و اذان خوب بود ولی در مقایسه با سال قبل یا سال‌های قبل به نظر بنده تفاوت چشمگیری نکرده است و ارتقایی که لازم است را شاهد نبودیم. مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه برای مقاطع سنی بالای 18 سال برگزار می‌شود. مقطع سنی کمتر از 16 یا 18 سال مقطعی است که نوجوانان مدتی ظهور می‌کنند اما با ورود به سن بزرگسالی باید در این مقطع رقابت کنند که همینطور است، مشکل اینجاست که در مقاطع سنی کمتر از 16 سال هم مانند سال‌های قبل نوجوان مستعد نداریم، در سال‌های قبل حضور کودکان 8 تا 10 سال در حوزه قرآن بسیار زیاد بود اما امروز شاهد ورود دانش‌آموزان در حوزه قرآن نیستیم و این واقعیت است که چه باید کرد تا نوجوانان و جوانان جذب فعالیت قرآنی شوند.

هدف از برگزاری مسابقات، فهم قرآن است
داور بین‌المللی مسابقات قرآن اظهار کرد: در تمامی رشته‌های قرآنی منبع و بنیه اصلی مسابقات صوت است، خوشبختانه صوت بین همه دانش‌آموزان وجود دارد اما گاه این استعداد کشف نمی‌شود، رهبری در فرمایشات خود مکرر می‌فرمایند، مسابقات، قرائت، ترتیل و ... همه درآمد است و هدف غایی و اصلی نیست، مسابقات تنها وسیله است، ما می‌خواهیم با مسابقات، جوانان به جایی برسند که قرآن را فهمیده، عمل و تدبر کنند.

لزوم به‌کارگیری شیوه‌های جدید
وی با یادآور شدن این نکته که وسیله بودن مسابقات قرآن برای فهم و تدبر قرآن مهم است، تصریح کرد: برای رسیدن به هدف غایی وسیله‌ها را باید تقویت و پررنگ کرد و دنبال روش‌های جدید بود، برای رسیدن به اهداف ترسیم شده باید بیشتر تفکر کرد و مسئولان و برگزار‌کنندگان مسابقات قرآن برای ورود به فعالیت‌های قرآنی دقت‌نظر بیشتری داشته باشند و جلسات هم‌اندیشی قرآنی جهت پرهیز از موازی‌کاری تشکیل دهند.

نقش بسیار مهم آموزش و پرورش
داور بین‌المللی مسابقات قرآن اضافه کرد: برای ایجاد روش‌های جذاب و تربیت قرآن‌آموزان نخبه، آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی دارد که متأسفانه این نهاد در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کند. بارها در استان خودمان دنبال برگزاری جلسات هم‌اندیشی به منظور سرمایه‌گذاری روی آموزش و پرورش بودیم اما آنطور که مدنظر ما بود اجابت نشد.
کسمایی گفت: رهبری رهنمودها را برای دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش تذکر می‌دهند اما آن‌چنان که باید شاید عملی نمی‌شود، آموزش و پرورش بهترین اداره برای آموزش مبانی قرآنی است، گاه در مدارس نیروهای خدوم و دلسوزی فعالیت دارند که برای اشاعه فرهنگ قرآن و آموزش دانش‌آموزان برنامه‌های مفصلی را برنامه‌ریزی ‌و برای رسیدن به اهداف خود از اساتید بنام و مجرب دعوت می‌کنند.

در مدارس قرآن، جنبه مادی بر همه جنبه‌های دیگر غلبه کرده است
وی در پایان گفت: راه‌اندازی مدارس قرآن از دیگر اشکالات است، آموزش و پرورش با چه هدفی این مدارس را راه‌اندازی کرد؟ برای رسیدن به ترویج فرهنگ قرآنی چه برنامه‌ریزی در این مدارس شده است؟ متأسفانه جنبه مادی این مدارس موجب طغیان شده است. در مدارس قرآن و غیر‌انتفاعی حرف اول و آخر را تنها مادیات می‌زند و به کیفیت آموزش اهمیت چندانی داده نمی‌شود. کیفیت و اهداف ترسیم‌شده مهم نیستند و برای هدایت مدارس قرآن باید ستاد واحدی تعریف شود.

انتهای پیام

captcha