بی‌نظمی؛ مانع رشد فرهنگ قرآنی/ اخلاق در مسابقات حرف اول را می‌زند
کد خبر: 3741251
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵

بی‌نظمی؛ مانع رشد فرهنگ قرآنی/ اخلاق در مسابقات حرف اول را می‌زند

گروه فعالیت‌های قرآنی - چهره برتر قرآنی کشور با بیان اینکه برای فعالیت‌های قرآنی در بخش‌های مختلف امکانات نداریم تصریح کرد: گاه مسابقات قرآن با بی‌نظمی‌هایی همراه است که باید جبران شود؛ بی‌نظمی بزرگترین مانع رشد فرهنگ قرآنی است. وقتی برای فعالیت‌ها و اجرای طرح‌ها بودجه هم اختصاص دهید ولی نظم حاکم نباشد با بی‌نظمی اعتبار نیز هدر می‌رود. حرف اول و آخر را نظم می‌زند.

فقدان امکانات برای ترویج فرهنگ قرآنی/ بی‌نظمی، بزرگترین مانع رشد مسابقات قرآن است

محمدباقر نشیبا، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور، در حاشیه برگزاری مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: سطح شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات قرآن اوقاف بهتر از سال‌های قبل بود. به نظر می‌رسد، افرادی هستند که رتبه کشوری را کسب می‌کنند، اما برای رسیدن به مقام باید راهنمایی و تقویت شوند.

لزوم آشنایی متسابقین با نحوه داوری مرحله کشوری
وی تصریح کرد: جوانانی که در مسابقات قرآن اوقاف شرکت می‌کنند برای حضور پررنگ در مرحله استانی تلاش می‌کنند و وظیفه سازمان‌های متولی قرآن است در راستای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت گام بردارند. در مرحله کشوری داوران بین‌المللی هستند و شرکت‌کنندگان در این مرحله باید با خصوصیات و نحوه داوری آنان آشنا باشند.
داور مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی ادامه داد: بهتر است برای آشنایی شرکت‌کنندگان با مرحله کشوری، از داوران منتخب این مرحله در دوره‌های آموزشی استفاده شود تا متسابقان نسبت به نحوه داوری و تفاوت‌هایی که در نحوه داوری‌ها وجود دارد؛ شناخت پیدا کنند.

زمان برگزاری دوره‌های آموزشی طولانی‌تر باشد
نشیبا اظهار کرد: برگزارکنندگان دوره آموزشی ویژه راه‌یافتگان به مرحله کشوری باید مجرب باشند و ضمنا زمان برگزاری دوره را هم بیشتر کنند. دو روز کم است؛ چرا که تا متسابق برخی نکات را آموخته و می‌خواهد بازدهی داشته باشد، زمان می‌برد. طوری نباشد فقط برای اینکه بگویند دوره آموزشی برگزار کردیم دوره‌ای برگزار شود.

چهره‌های تکراری مسابقات، تقویت شوند
پیشکسوت قرآنی بیان کرد: وقتی فردی به عنوان چهره تکراری در مسابقات قرآن شناخته می‌شود یعنی اینکه مقداری از راه را رفته است و یا به خاطر اینکه توانایی نداشته یا افراد بالادستی از او قوی‌تر هستند به قله نرسیده است، ما نباید این افراد را حذف کنیم. چراکه مدتی در این حوزه وقت گذاشتند، حال به نقطه مطلوب به دلایلی نرسیدند. اگر می‌شود دلایل را رفع کرده و از سوی دیگر سهمیه را افزایش دهند.
وی گفت: بهتر است برای حضور چهره‌های تکراری مسابقات قرآن حدنصاب اعلام کنند، بدین معنا وقتی چهره‌ها سه یا 4 دوره شرکت کرده و رتبه کشوری کسب نکردند، از حضور در مسابقات صرف‌نظر کنند تا راه برای جوان‌ترها و با انگیزه‌ترها باز شود. این مشکل که از 30 سال پیش تاکنون سر زبان‌هاست با افزایش سهمیه و ورود مستقیم نخبگان قرآن تاحدی رفع شده است، تا حقی از جوانان تضییع نشود.

فقدان امکانات برای ترویج فرهنگ قرآنی/ بی‌نظمی، بزرگترین مانع رشد مسابقات قرآن است

برای فعالیت‌های قرآنی در بخش‌های مختلف امکانات نداریم
نشیبا در پاسخ به این سؤال که چه فعالیت قرآنی است که مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: به نظرم به آنهایی که پرداختیم تا حدی ناقص بوده و ابتر مانده است. باید میدان را برای فعالیت‌های قرآنی با تزریق اعتبارات باز کنند. برای فعالیت‌های قرآنی در بخش‌های مختلف امکانات نداریم.

بی‌نظمی، مانع رشد فرهنگ قرآنی است
وی اضافه کرد: گاه مسابقات قرآن با بی‌نظمی‌هایی همراه است که باید جبران شود. بی‌نظمی بزرگترین مانع رشد فرهنگ قرآنی است. وقتی برای فعالیت‌ها و اجرای طرح‌ها بودجه هم اختصاص دهید ولی نظم حاکم نباشد با بی‌نظمی اعتبار نیز هدر می‌رود. حرف اول و آخر را نظم می‌زند.

مسابقات قرآن، هدف نیست بلکه وسیله است
نشیبا با بیان اینکه مسابقات قرآن هدف نیست و وسیله است، تصریح کرد: متأسفانه مسابقات هدف بوده و هست. برخی از متسابقان که خود متخلق به اخلاق صالح و احسن هستند به عنوان وسیله استفاده می‌کنند ولی بعضاً برخی از افراد به مسابقات به عنوان هدف نگاه کرده و وقتی به رتبه نمی‌رسند کم می آورند و یا حتی به رتبه می رسند دچار غرور می‌شوند. گاه متخلق نبودن متسابقان حائز رتبه به اخلاق قرآنی دیده می‌شود، انتظارات از جامعه قرآنی در این بخش بیشتر از دیگر اقشار است، در جلسات قرآنی، محافل، حتی مسابقات قرآن باید حسن خلق رعایت شود، چرا که اخلاق در این وادی حرف اول را می‌زند. البته گاهی متولیان با بی‌نظمی زمینه کج‌خلقی‌ها را فراهم می‌کنند که اگر نظم وجود داشته باشد اخلاق‌ها نیز حسنه می‌شود.
انتهای پیام

captcha