مجید جیریایی، شرکتکننده مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در حاشیه برگزاری این مسابقات در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: با توجه به شرایط و آمادگی متوسطی که داشتم از تلاوت راضی بودم، امسال شرکت در مسابقه معارفی بخش دیگر مسابقات بود که با پاسخگویی10 سوال معارفی 2 نمره به نمره اصلی اضافه میشد.
برای پیشرفت باید برنامه مدون داشت
وی اظهار کرد: چند نفر از متسابقان رشته قرائت بهتر از سال قبل ظاهر شدند که نشان میدهد نسبت به مشابه سال قبل تمرین بیشتری داشتند، اما من تمرین ندارم و پیشرفتی نداشتم، برای پیشرفت باید برنامه مدون داشت، اما خوشبختانه ظهور و پیشرفت چند درصدی جوانان نسان از استعداد آنان دارد.
جیریایی تصریح کرد: پیشرفت و مستعد بودن متسابقان جوان وظیفه جامعه قرآنی برای تربیت و توجه به این افراد و متولیان امر قرآن برای سرمایهگذاری را بیشتر میکند، اگر جوانان توانستند در طول یکسال پیشرفت داشته باشند یعنی میتوانند برای سالهای بعد قویتر عمل کنند.
در رشته ترتیل، تلاوتها فنیتر ارائه شود
دارنده رتبه اول مرحله استانی 41امین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته تحقیق بیان کرد: امیدوارم بتوانم در مرحله کشوری 80 درصد تلاوت ممتاز خود را ارائه دهم اما امیدوار به کسب رتبه برتر نیستم مگر خدا کمک کند. در رشته ترتیل به نظر بنده اگر تلاوتها فنیتر ارائه شود فینالیست داریم. اگر یکی از دوستان که به واسطه جدی نگرفتن ثبتنام حذف شد در مسابقات شرکت میکرد، به احتمال زیاد رتبه برتر داشتیم.
وی گفت: خوشبختانه متسابقان رشتههای معارفی و حفظ بسیار قوی عمل کردند و امسال نیز مانند سالهای گذشته رتبه برتر را خواهیم داشت، هر چند رقابت در این رشتهها بسیار سخت و نزدیک به هم است اما به کسب رتبههای برتر خوشبین هستم.
بیرغبتی جوانان؛ عامل تعطیلی کلاس آموزشی
جیریایی به سؤال حضور چهرههای تکراری در مسابقات قرآن اوقاف پاسخ داد و گفت: بنده تا قبل از ماه مبارک رمضان جلسه قرآن با اصرار بیش از 40 نفر از دوستان قرآنی علاقمند، مستعد و خوش صدا برگزار کردم تا فنون تلاوت را به علاقمندان آموزش دهم اما در این مدت میانگین 10 نفر شرکت میکردند که 5 نفر از آنان از افرادی بودند که تقاضایی برای تشکیل کلاس نداشتند حتی در این مدت قاریان تلفنی تلاوت میکردند و بنده رفع اشکال میکردم اما به خاطر عدم حضور و بیرغبتی جوانان کلاس را تعطیل کردم.
وی ادامه داد: برای برخی از جوانان ونوجوانان قرآنی مستعد آیندهای خوب و امیدوار کننده متصور داشتم اما با برگزاری کلاس متوجه سستهمتی آنان شدم، در جلسات راهکار و برنامه میگرفتند اما چون تمرین نداشتند تا مطالبات مربی را برآورده کنند از حضور در کلاس صرفنظر میکردند. با بیرغبتی قرآنآموز مربی نیز بیرغبت میشود اما همین مربیان بیرغبت اگر با قاری مستعد و با اراده برخورد کنند قطعا خودشان برای تمرین و پیشرفت قاری پیشقدم میشوند.
بعضی از جوانان تنها به حداقلها اکتفا میکنند
جیریایی بیان کرد: بسیاری از دانشآموزان و دانشجویان که در حوزه قرآن و رشته قرائت وارد شدند حداقلها را آموختهاند و برای تکمیل دانستههای خود باید دورههای تکمیلی را طی کنند. اگر دانشآموزان در این مسیر قدم بر نمیدارند و تنبلی میکنند باید کارشناسان علم روانشناختی و روانشناسی ورود پیدا کرده و عدم رغبت آنان را آسیبشناسی کرده و راهکار ارائه دهند. برای تشکیل کلاس نباید تنها به حرف و تقاضای بیانی اکتفا شود بلکه اگر قاری قصد پیشرفت دارد باید جدی وارد عمل شود.
وی اضافه کرد: در اراک چندین جلسه آموزشی برای استفاده قاریان نسبت به زمان ما وجود دارد، در زمان ما شاید اساتید کم حوصلهتر بوده و مهارت کافی مثل امروز نداشتند و اشراف کافی نسبت به قواعد و فنون قرائت وجود نداشت، اما معلومات اساتید امروز به روز است و امکانات آموزشی در قالب سرفصل توسط مربیان و نرمافزارهای آموزشی ارائه میشود، اما با وجود همین کمبودها ما در زمان نوجوانی سعی میکردیم هیچیک از کلاسها را از دست ندهیم.
عدم نگاه تفننی به تلاوت؛ عامل پیروزی
جیریایی در پایان، گفت: اگر قاریان نوجوانان و جوان کلاسها را جدی گرفته و قصد پیشرفت داشته باشند راه برای آنان باز است، وقتی برای قاریان هزار مسأله دیگر جز قرآن اولویت دارد و به قرائت به عنوان مؤلفه تفننی و تفریحی میپردازند، قطعا رشدی هم شاهد نخواهیم نبود، قاریان برای پیشرفت باید با سختیهای این راه بجنگند. گاه نوجوانان اهل جنگیدن نیستند. اما برعکس رشته قرائت، در رشته حفظ شاهد چهرههای جدید با سطح قابل قبول هستیم، امید است با برگزاری دورههای آموزشی جذاب قاریان و نوجوانان برای حضور چشمگیرتر در جلسات قرآن همت کنند.
انتهای پیام