احساس نیاز در حوزه اساتید رشته هم‌خوانی و هم‌سرایی/ رشد تواشیح نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
کد خبر: 3753411
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲

احساس نیاز در حوزه اساتید رشته هم‌خوانی و هم‌سرایی/ رشد تواشیح نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی - داور اذان و هم‌سرایی و هم‌خوانی مسابقات سراسری قرآن گفت: در تواشیح اساتیدی نداریم تا علاقه‌مندان از آنان بهره‌مند شوند اگر هم باشند تعداد آنان کم است؛ از این‌ رو نمی‌توان رشته‌های حفظ و قرائت را با رشته تواشیح قیاس کرد.

احساس نیاز در حوزه اساتید رشته هم‌خوانی و هم‌سرایی/ رشد تواشیح نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

سیدعباس انجام، داور اذان و هم‌سرایی و هم‌خوانی مسابقات سراسری قرآن کریم، در حاشیه برگزاری مسابقات در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: بیش از 20 سال در مرحله استانی و 10 سال در مرحله کشوری داور هستم.
وی در مورد سطح برگزاری مسابقات اظهار کرد: سطح مسابقات بسیار بالا بود. فینالیست‌ها از سه فیلتر مختلف عبور کردند و طبیعتاً از سطح بسیار خوبی برخوردار بودند. این رقابت بسیار فشرده و سالم‌تر بود. شیوه برگزاری این دوره از مسابقات زمینه تقویت و اعتلای متسابقان را فراهم کرده و حساسیت مسابقات را افزایش داده است.
انجام با اشاره به داوری‌اش در رشته قرائت، ادامه داد: رشد تواشیح در استان‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. یکی از دلایل پیشرفت تواشیح در استان خوزستان آشنایی آنان با زبان عربی است و طبیعی است که در تواشیح، قرائت و حفظ رشد بهتری داشته باشند.
وی اضافه کرد: برای سایر استان‌ها که به زبان عربی تسلط ندارند برنامه‌ریزی و تقویت استعدادها رمز موفقیت است. باید علاقه‌مندان و برنامه‌ریزان به سمت اشعار ملمع یعنی چند بیت عربی و چند بیت فارسی یا ترجمه اشعار عربی باشد بروند.
انجام بیان کرد: می‌توان زبان عربی را به زبان فارسی نزدیک کرد. بر روی ایجاد ذائقه، فرهنگ‌سازی و بسط گروه‌های تواشیح در استان کار نشده است. اکثر گروه‌ها خودجوش و با هزینه‌های خودشان ارتقا یافتند و جایی نبوده آنان را تحت پوشش قرار دهد. در مساجد و مؤسسات قرآنی اساتیدی هستند که قرآن‌آموزان رشته‌های حفظ و قرائت را تربیت کنند اما در تواشیح اساتیدی نداریم تا علاقه‌مندان از آنان بهره‌مند شوند یا تعداد آنان کم است؛ از این‌ رو نمی‌توان رشته‌‌های حفظ و قرائت را با رشته تواشیح قیاس کرد.
وی تصریح کرد: اگر مسئولان کار کنند و زمینه را فراهم کنند، بعد از آن می‌توانیم نظر دهیم که به حد انتظار رسیدیم یا خیر. در رشته مدیحه‌سرایی هم‌سرایی استاد به اندازه کافی نداریم و خیلی از استان‌ها به ویژه مناطق محروم دسترسی به اساتید و حتی حداقل امکانات ندارند.
داور مسابقات قرآن سراسری اراک اضافه کرد: اوقاف مکانیزمی را طراحی کند تا اساتید در آن مرکز حضور داشته باشند و از طریق تماس تلفنی و ویدئوکنفرانس اطلاعات را با سایر استان‌ها تبادل کنند تا علاقه‌مندان رشته تواشیح در استان‌ها بتوانند نقاط ضعف خود را رفع کنند. اگر دولت و سازمان‌های مربوط شرایط لازم را ایجاد کنند، قطعاً شاهد رشد در این زمینه خواهیم بود. اینکه گروه‌های برتر تواشیح حضور داشته باشند و علاقه‌مندان در مسابقات جهت رفع اشکال به آنان مراجعه کنند قدیمی شده است. استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی روش خوبی برای اشاعه دانسته‌های اساتید این حوزه است.
انجام ادامه داد: کشورهایی مثل مصر سابقه طولانی در قرائت و تواشیح دارند، اما از عمر انقلاب‌ 40 سال می‌گذرد و شاهد پیشرفت‌های بسیار در حوزه قرآن هستیم. تواشیح از سال 68 به بعد شکل رسمی به خود گرفت و پس از آن رشد خوبی داشت. قطع به یقین ایران تا 20 سال آینده گوی سبقت را از مصریان در حوزه تواشیح خواهد ربود. در حال حاضر هم قراء ایرانی از قاریان جدید مصری جلوتر هستند و روند پیشرفت در حوزه قرآن به سرعت ادامه دارد.
انجام در پایان در مورد میزبانی اراک گفت: فکر می‌کنم مهمان‌نوازی در خون ایرانیان وجود دارد و همه ایرانیان همین‌طور هستند. با آغوش باز مردم اراک مواجه شدیم و استقبالشان از سالن مسابقات نشان می‌دهد که مردم این خطه خونگرم هستند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha