لزوم عمق بخشیدن به مبانی دینی جامعه/ با پدیده «مریدپروری» مقابله کنیم
کد خبر: 3768851
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
حجت‌الاسلام نبوی تأکید کرد؛

لزوم عمق بخشیدن به مبانی دینی جامعه/ با پدیده «مریدپروری» مقابله کنیم

گروه معارف - معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: یکی از مشکلات جامعه ما این است که بعضی از مردم دچار مرید‌پروری می‌شوند، فردی مرید می‌شود و عده‌ای بی‌آگاه گرد او جمع می‌شوند. باید با این پدیده مقابله کرد؛ افرادی که اهل ایمان و تقوا باشند دکان باز نمی‌کنند.

لزوم عمق بخشیدن به مبانی دینی جامعه/ با پدیده «مریدپروری» مقابله کنید

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، همایش معاونان تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه و آیت‌الله سپاسی آشتیانی، مدیر حوزه علمیه استان امروز، 11 آذر به میزبانی اراک در مجتمع آفتاب این شهرستان برگزار شد.
حجت‌الاسلام نبوی در این همایش به فرازی از حدیث امام هادی(ع) اشاره کرد، که فرمودند: «مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ، و الدالّينَ عَلَيهِ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه‏، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه‏ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ، لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ اللّه‏، و لکنهم الذين يمسکون ازمة قلوب ضعفآء الشيعة کما يمسک صاحب السفينة سکانها، اولئک هم الأفضلون عندالله عزوجل؛ اگر بعد از غيبت قائم ما عليه‌‏السلام نبود وجود علمايى كه به سوى او مى‏‌خوانند و به وجود او رهنمون مى‏‌شوند و با حجت‌هاى الهى از دين او دفاع مى‏‌كنند و بندگان ناتوان خدا را از دام‌هاى ابليس و پيروان او مى‏‌رهانند و از دام‌های ناصبی‌ها نجات بخشند کسی در دين خدا پا برجا نمی‌ماند و همه مرتد می‌شدند، ولی آنان رهبری دل‌های شيعيان ضعيف را با قدرت در دست می‌گيرند و حفظ می‌کنند، چنان که ناخدای کشتی، سکان و فرمان کشتی را نگاه می‌دارد؛ آنان نزد خدا والاترين انسان‌ها هستند.»

علما زمام قلوب مردم را در دست بگیرند
وی بیان کرد: تمام برنامه‌های انجام شده در این معاونت باید دقیق و حساب شده باشد، علما باید زمام قلوب مردم را در دست بگیرند همانطوری که پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) همین کار را کردند، امروز کار احساسی جوابگو نیست، در هیچ زمانی مجوز بحث احساسی در مباحث باوری و اعتقادی را نداریم.
حجت‌الاسلام نبوی بر لزوم فعالیت در حوزه کلام منطبق با آیات الهی و روایات تأکید کرد و افزود: زنادقه در زمان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) فعال بودند، آنان با ائمه(ع) بحث می‌کردند، باید دید حضرات معصومین(ع) با آنان برای اثبات حقانیت و رفع‌شبهات از چه استدلال‌های دینی استفاده می‌کردند، اما امروز متأسفانه در این مورد کم‌ کار شده است، امروز اساتید علم کلام بر اساس منش قرآن و روایات چقدر کار کردند؟ برای استدلال نباید از مرز دین خارج شد، کسی که به دنبال اثبات و تبلیغ کلمةالله است از هر لفظی استفاده نمی‌کند.

مریدپروری
حجت‌الاسلام نبوی ادامه داد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که بعضی از مردم دچار مرید‌پروری می‌شوند، فردی نادان یک کرامت بی ارزش می‌دهد که بعدها خودش هم آن کرامت را باور می‌کند و مدت‌ها بعد همین عامل به معضل تبدیل می‌شود و عده‌ای افراد بی‌آگاه گرد او جمع می‌شوند و باید با این پدیده مقابله کرد لذا افرادی که اهل ایمان و تقوا باشند دکان باز نمی‌کنند.
این مقام مسئول تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما نجات شیعیان ضعیف است و باید جایگاه خود در این حوزه حفظ کنیم، هر کدام از شما معاونان تبلیغ حوزه‌های علمیه استانی هستید و نمی‌توانید مانند یک طلبه و یا منبری معمولی رفتار کنید، هر یک از شما نیروهای مختلفی در اختیار دارید که می‌تواند قدرت بزرگ برای نجات شیعه باشد.
وی با اشاره به ملحق شدن فردی از دل خانواده شهید به گروه داعش، تصریح کرد: وقتی گروهک داعش می‌تواند افرادی را از دل خانواده شهدا جذب کند پس ما هم با برنامه‌ریزی می‌توانیم آنان را به مسیر درست هدایت کنیم. ما به همان اندازه که قدرت داریم به همین نسبت هم در قیامت مسئولیم.

سهم ما در رشد شیعه
حجت‌الاسلام نبوی اظهار کرد: رشد شیعه به حدی است که عده‌ای همچون حججی‌ها تربیت می‌شوند، سهم ما در رشد شیعه در این برهه زمانی باید جدی باشد، علما و جامعه روحانیت باید مردم را از دست داعش‌ها، گروه‌های انحرافی و وهابیت نجات دهند.
وی به فرمایش رهبری که فرمودند شیعه انگلیسی با سنی امریکایی هر دو در جهت نابودی اسلام تلاش می‌کنند استناد کرد و افزود: در عراق بسیاری از شیعیان به دلیل عدم توهین به ساحت مولا علی(ع) به شهادت رسیدند، برخی‌ هم فقط ادعای ولایی‌بودن دارند که ضرر این ولایی‌بودن‌ها کمتر از داعش نیست.
حجت‌الاسلام نبوی اضافه کرد: در این برهه زمانی جایگاه ما بسیار حساس است، باید زمام قلوب را در دست گرفت، هرچه می‌توانید به انواع و اقسام مختلف کارها و فعالیت‌های خود را گسترش دهید. درست است که نسبت جمعیت ایران به نسبت کشورهایی همچون هند و .. خیلی کمتر است، اما اگر همه را روی هم بگذاریم به اندازه ایران مؤثر نیستند؛ تمام کشورهای عربی جمع شدند و گفتند اسد رئیس جمهور سوریه باید برود، وقتی رهبری فرمودند اسد باید بماند همه دست به دست هم دادند و ماند.وی از برگزاری دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت قبل و حین تبلیغ خبرداد و افزود: آموزش ویژه کارشناسان تبلیغی به صورت غیر‌حضوری، حضور مبلغان در مدارس، آموزش ویژه منابر، آموزش قرآن و احکام ویژه همسران طلاب تنها بخشی از فعالیت‌های معاون تبلیغ است.

تقویت مبلغان فعال در فضای مجازی
حجت‌الاسلام نبوی بر لزوم گسترش عمق بخشیدن به مبانی دینی در شرایط فعلی تأکید کرد و افزود: 3300 مبلّغ طرح هجرت، 2650 مدرسه طرح امین، 1750 مبلّغ بینات در سطح کشور در حال فعالیت هستند که اگر تنها 10 درصد به افزایش بهره‌وری آنان افزوده شود کارها بهتر و پر‌قدرت‌تر پیش می‌رود.
وی در پایان با اشاره به اجرای طرح‌هایی همچون تمسک، پیوند آسمانی، و خطاب به معاونان تبلیغ گفت: باید فعالیت‌ها به گونه‌ای باشد که به خودکفایی تأمین نیازهای منطقه‌ای برسید، مبلغان فعال در حوزه فضای مجازی باید شناسایی شده و تقویت شوند. به هیچ‌وجه در منابر از عرفان حلقه‌ها سخن نگویید مگر در مناطق آلوده، کتاب‌های خوب نگارش، چاپ و در اختیار عموم مردم قرار گیرد بطوری‌که کتب باید نیاز جدی جامعه را پاسخگو باشند. از تمام استان‌ها آمار دقیق روستاها، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا را استخراج کرده و برنامه‌ریزی کنید.
انتهای پیام

captcha