اختلاف سلیقه ما را از اصل باز می‌دارد/ یکپارچه مروج قرآن باشیم
کد خبر: 3769365
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶

اختلاف سلیقه ما را از اصل باز می‌دارد/ یکپارچه مروج قرآن باشیم

گروه فعالیت‌های قرآنی - پیشکسوت قرآنی کشور گفت: متأسفانه اختلاف سلیقه ما را از اصل باز می‌دارد، وقتی سلیقه‌ها متفاوت است روش‌ها هم مختلف می‌شود؛ لذا باید سلیقه‌ها را به هم نزدیک و حرف‌ها را منطقی‌تر کنیم تا طرح و برنامه‌ها در قالب سخن نباشد.

اختلاف سلیقه ما را از اصل باز می‌دارد/ لزوم هدایت جوانان‌و‌نوجوانان به سمت درک مفاهیم قرآن

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و چهره قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به جمله «من ‌لم‌ یشکر‌المخلوق لم‌ یشکر‌الخالق»، بیان کرد: دست‌اندرکاران و عوامل اجرایی برای مسابقات کشوری قرآن در اراک زحمات بسیاری کشیدند، بنده چندین سال برگزار‌کننده مسابقات بوده‌ام و به سختی‌های برگزاری مسابقات با کیفیت اشراف دارم.

فرصت طلایی
وی ضمن قدردانی از عوامل برگزار‌کننده مسابقات سراسری قرآن، اظهار کرد: برگزاری مسابقات مشوق خوبی برای حضور هر چه بیشتر نوجوانان و جوانان در حوزه قرآن است، ما باید از این فرصت طلایی برای هدایت به سمت درک مفاهیم قرآن استفاده کنیم.
صابری‌نسب ادامه داد: حضور داوران خانم و آقای مرتضی مختاری به عنوان ناظر مسابقات سراسری قرآن کریم، باعث افتخار استان بود و باید تدابیری برای استفاده هر چه بیشتر از داوران استان مرکزی در مسابقات کشوری مختلف اتخاذ شود. مسابقات برگزار شد و شاهد بودیم شرکت‌کنندگان با روحیه خوب وارد شدند و با روحیه خوبی خارج شدند، دوره چهل و یکم یادآور بیش از 20 سال قبل و مسابقات اوقاف به میزبانی استان مرکزی بود.
وی ادامه داد: مسابقات قران اوقاف همدلی و اتحاد بین جامعه قرآنی و مسئولان را تداعی کرد، هیچ مسابقاتی با قدرت پیش نمی‌رود مگر اینکه تمام مسئولان در رده‌های مختلف پابه‌کار باشند، داوران دوره چهل و یکم همه اساتید بین‌المللی بودند و این باعث می‌شود تا مسابقات بسیار قوی برگزار شود. شاید مربی قرآنی مثل بنده چندین مسابقه کشوری را هم داوری کرده باشد اما هیچ‌گاه خود را بین‌المللی نمی‌دانم، هرکس ظرفیت‌هایی دارد و باید به اندازه ظرفیت‌هایش متوقع باشد.

گلایه برخی از دوستان
چهره برتر قرآنی کشور در ادامه گفت: گلایه برخی از دوستان از عدم استفاده از داوران استان در مسابقات کشوری درست نیست، باید قبول کرد بسیاری از ما در حد ملی و بین‌المللی نیستیم. تلاوت قاریان و گروه تواشیح در مراسم اختتامیه مزیت استان در مسابقات بود، تجلیل از پیشکسوتان اقدام خوب دیگر سازمان اوقاف بود که اگر اسم بنده بین آنان نبود هیچ گلایه‌ای نداشتم چون اساتید قابل تقدیر زیاد داریم.
صابری‌نسب به گلایه برخی دوستان در خصوص انتخاب مکان یعنی مجتمع کوه نور اشاره کرد و افزود: امروز با وجود تغییرات، برگزاری مسابقات در مسجد یا مصلی پاسخگو نبود، از طرفی سالن بهتری هم نداشتیم تا برای برگزاری در نظر گرفته شود. برای برگزاری مسابقات در هر ارگان و دستگاهی باید ذائقه افراد لحاظ شود که بنده معتقدم یک‌جا بودن محل برگزاری مسابقات و اسکان متسابقان به روان کردن مسابقات کمک بسیاری کرد.
وی بیان کرد: بنده یکی از افراد مخالف برگزاری مسابقات در محل کوه نور بودم و علاقه‌مند بودم مسابقات در مسجد برگزار شود، اما گاهی باید به خاطر دیگران از خواسته‌های خود بگذریم. ایجاد تنوع به جذب مخاطب کمک می‌کند. استقبال هم با توجه به مهاجر بودن اراک خوب بود، نقاط ضعف مطروحه از طرف افراد مقداری بجاست اما باید کلی‌تر نگاه کرد شاید ما در سال‌های دیگر شاهد برگزاری مسابقات سراسری در ارگان‌های دیگر باشیم و باید با استفاده از پتانسیل استان بتوانیم مدیریت کنیم.

مطالبات جامعه قرآنی
پیشکسوت قرآنی بیان کرد: عوامل اجرایی سعی کردند تا جایی که امکان دارد مطالبات جامعه قرآنی را اجابت کنند، در رسانه‌ها از جمله خبرگزاری ایکنا درج شد که مسئولان تقاضای همکاری با جامعه قرآنی را بارها اعلام کردند اما متأسفانه برخی‌ اول در موضع کناره‌گیری گرفتند و باز وارد شدند. دوستان صاحب‌نظر هستند اما بنده کناره‌گیری را جایز نمی‌دانستم، اگر قصد ما قربت الهی دارد نباید به مباحث حاشیه‌ای فکر کنیم، اگر مشکلی داریم باید بین خودمان رفع کنیم و به فضای مجازی نکشانیم.
وی تصریح کرد: کار قرآنی باید جنبه عمومی پیدا کند، در حرف زدن و سخن گفتن و عمل کردن باید دقت کنیم، قرآن می‌فرماید: «قُولُوا لِلنّاسِ حُسنا»، «قَوْلًا لَّیِّنًا»، «قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً»، ما فقط می‌خوانیم، وقت آن رسیده که بدانیم و عمل کرده و به یکدیگر احترام بگذاریم، اگر نوجوانی وارد می‌شود جلوی رشدش را نگیریم، مرحوم محمدحسن نهرمیانی همیشه جایگاه ما را بالا می‌برد. بر اساس حدس و گمان‌ها سخن نگوییم، بنده از همه قرآنیان اراک خواهش دارم ما همه نور واحد هستیم تضاد در قرآن وجود ندارد و بیاییم سنت را شیوه خود قرار دهیم و مصداق «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» نباشیم.

حب و بغض را کنار بگذاریم
صابری‌نسب ادامه داد: اشکالاتی که همه به عنوان نقاط‌ ضعف نگاه می‌کردند همه با شگرد قرآنی قابل حل بود، بنده نظرات و پیشنهاد خود را اعلام کردم آنان نیز در حد توان خود اجرایی کردند. به جای اینکه هم‌دیگر را مورد سوال قرار دهیم دشمن درونی حب و بغض را کنار بگذاریم و یکپارچه مروج قرآن باشیم.
وی با اشاره به اینکه همه جامعه قرآنی به باور قرآنی رسیدند که در این مسیر قدم بر می‌دارند، تصریح کرد: متأسفانه اختلاف سلیقه ما را از اصل باز می‌دارد، وقتی سلیقه‌ها متفاوت است روش‌ها مختلف می‌شود لذا باید سلائق را به هم نزدیک و حرف‌ها را منطقی‌تر کنیم تا طرح و برنامه‌ها در قالب سخن نباشد، حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند؛ «حق به هنگام بيان و توصيف، از همه چيز گسترده‌‏تر، امّا در هنگام عمل از همه چيز تنگ‌تر و محدودتر است.»
صابری‌نسب در پایان تأکید کرد: آرزو به دلم ماند که اساتید قرآن و قاریان از یک آبشخور استفاده کرده و سر یک سفره بنشینند، بسیار علاقه دارم همه بنشینیم و مثل قدیم کنار هم با صمیمیت کار کنیم، ان‌شاءالله قاریان، حافظان و همه فعالان قرآنی رشد کنند اما از خضوع غافل نباشیم.
انتهای پیام

captcha