شكل‌گيری تفكر خلّاق و شكوفایی فرهنگ گفت‌و‌گو؛ از اهداف مسابقات مناظره دانشجویی
کد خبر: 3774633
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
شهرجردی تبیین کرد؛

شكل‌گيری تفكر خلّاق و شكوفایی فرهنگ گفت‌و‌گو؛ از اهداف مسابقات مناظره دانشجویی

گروه فرهنگی - رئیس جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی گفت: رشد و شکوفایی فرهنگ گفتگو، تقویت روحیه حق و حقیقت‌طلبی، زمینه‌سازی یادگیری اصیل و کسب دانش در خصوص موضوعات مختلف و زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تفکر خلاق و نقاد بین دانشجویان از جمله اهداف تعیین شده در راستای برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی است.

شكل‌گيری تفكر خلّاق و شكوفایی فرهنگ گفت‌و‌گو؛ از اهداف مسابقات مناظره دانشجویی

به گزارش ايکنا از استان مرکزی، مسعود شهرجردی، رئیس جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی، امروز، اول دی‌ماه در نشست شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان مركزی که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، به تشریح جزئیات برگزاری هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی ايران پرداخت و گفت: مسابقات مناظره در جهان براساس استانداردهای مناسبی در حال برگزاری است که از آن جمله می‌توان به برگزاری مسابقات قهرمانی دانشگاه‌های جهان، قهرماني پارلمانی امريكا، بريتانيا، قهرمانی مدارس جهان، قهرمانی آسيا و ... اشاره کرد. دانشگاه‌‌های استراليا، انگلستان، امريكا، كانادا، ايرلند، نيوزلند نیز دارای بيشترين قهرماني هستند.
وی تصریح کرد: رشد و شكوفایی فرهنگ گفت‌و‌گو، تقويت روحيه حق و حقيقت‌طلبی، زمينه‌سازی يادگيری اصيل و كسب دانش در خصوص موضوعات مختلف، توجه به افزايش و ارتقای سطح دانش و آگاهي عمومی و زمينه‌سازی برای شكل‌گيری تفكر خلاق و نقاد در بين دانشجویان از جمله اهداف تعيين شده در راستای برگزاری مسابقات است.
شهرجردی بیان کرد: به برگزیدگان اين مسابقات نشان خواجه نصيرالدين طوسی اعطا می‌شود، چراكه این فیلسوف یکی از فلاسفه اهل گفت‌و‌گو است كه با عقلانیت مباحث را بررسي و تحلیل می‌كرد.
وی به تشریح ارکان مسابقات مناظره پرداخت و اظهار کرد: اين مسابقات دارای اركانی همچون شورای هماهنگی فعاليت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های كشور، شورای سياست‌گذاری در جهاد‌دانشگاهی كشور، شورای علمی و دبيرخانه مسابقات با محوريت سازمان دانشجويان استان است.
این مقام مسئول با بیان اینکه ثبت‌نام دانشجويان، آماده‌سازی گروه‌ها، اعلام موضوعات، تدوين جدول مسابقات، فضاسازی دانشگاهي و اجرای مسابقات نيز از مراحل انجام مناظرات است، گفت: زمان‌بندی پيشنهادی در راستای برگزاری مناظرات شامل افتتاحيه مسابقات در دی‌ماه ٩٧، ثبت‌نام گروه‌ها تا پايان بهمن‌ماه سال جاری، برگزاری مرحله استانی در پنجم اسفندماه، برگزاری مرحله منطقه‌ای مهرماه ٩٨ و مرحله كشوری نیز آذرماه ٩٨ در تهران است.
شهرجردی اضافه کرد: موضوعات در سه سطح استانی، منطقه‌ای و كشوری مطرح می‌شود، داوران نیز در اين مسابقات از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند كه با رعايت اخلاق و انصاف، پرهيز از تعصب‌های جانبدارانه، داوری علمي و تصميم‌گيری براساس مفاد علمی قضاوت می‌کنند.
وی در تشریح عملکرد و اجرای هفتمين دوره اين مسابقات نیز گفت: مرحله استانی هفتمين دوره مسابقات مناظره از اسفندماه 96 تا تيرماه 97، مرحله منطقه‌ای در مهرماه ٩٧ و مرحله كشوری نیز آذرماه 97 برگزار شد. در مجموع 557 تيم دانشگاهی با حضور 2308 دانشجو در قالب 620 مناظره با 400 گزاره در اين دوره حضور داشتند.
شهرجردی افزود: از استان مرکزی نیز در هفتمین دوره 24 تيم دانشگاهی با حضور 96 دانشجو متشكل از يک دانشجوی مقطع دكترا، ٦ دانشجوی مقطع كارشناسی‌ارشد، 84 دانشجوی كارشناسی و 5 دانشجوی مقطع كارشناسی با یکدیگر مناظره کردند كه دانشگاه اراک با ٧ تيم بيشترين مشاركت را در این دوره از مسابقات داشت.
رئیس جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی در پایان بر لزوم معرفی نمايندگان دانشگاه‌های استان تأکید کرد و با اشاره به اینکه تاکنون دانشگاه علوم پزشكی و پيام‌نور نمايندگان خود را معرفي كردند اضافه کرد: مشاركت دانشگاه‌ها در برگزاری مناظرات و ايجاد فضای مناظره در دانشگاه، تلاش در جهت معرفی تيم‌های مناظره توسط معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها، مشاركت در معرفی داوران و تخصيص منابع مالی جهت هزينه‌کرد داوری، جوايز و برگزاری مسابقات از اهم موضوعات مطرح است.
انتهای پیام

captcha