فصل برگ‌ریزان 97 به یاد استادان مولایی و مروت و شهیدان قرآنی منا
کد خبر: 3792903
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
اهم رویدادهای قرآنی پاییز سال گذشته/

فصل برگ‌ریزان 97 به یاد استادان مولایی و مروت و شهیدان قرآنی منا

گروه فعالیت‌‌های قرآنی ــ فصل پاییز سال 97 بیشترین رویدادهای قرآنی را در خود داشت و با برپایی بزرگداشت دو استاد مسلم قرآن، مولایی و مروت و همچنین همراه بود با یادی از قرآنیان فاجعه منا، خبرهای موفقیت و یا عدم موفقیت نمایندگان کشورمان در مسابقات امارات، روسیه و تونس و مصوبات شوراها و کمیسیون‌های متعدد و... همراه بود.

به گزارش ایکنا؛ پاییز سال 97 با نیمه‌های ماه محرم‌الحرام همراه بود، طی این ماه معمولاً اخبار قرآنی کمرنگ‌تر از دیگر ماه‌های سال است و برپایی جلسات قرآن به دلیل درگیری با مراسم عزاداری و سوگواره اباعبدالله الحسین(ع) تعطیل و یا به حالت نیمه تعطیل است. اما به هر حال طی این گزارش به اهم سرفصل‌ها و بیان اجمالی فعالیت‌های قرآنی کشور می‌پردازیم.
انتخابات ششمین دوره جمعیت قرآنی استان تهران
یازدهمین مجمع عمومی جمعیت قرآنی استان تهران در مسجد نور در حالی برپا شد که با ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره و بازرسی شورای مرکزی همراه بود و طی آن و براساس رأی‌گیری اعضای فعال و نیمه فعال دعوت شده به این مجمع، محمدرضا پورمعین، یوسف افراش، بهمن جاهی، محمدمهدی بحرالعلوم، حوریه عقبایی، مهدی نجفی، محمدحسین اکبری، حسین طرقی، محمدرضا خرمیان، رسول فلاح زرگران، فرشته مسجدی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و محمد بادپا، علی اصغر میرزایی به عنوان اعضای اصلی هیئت بازرسی انتخاب شدند.
انتخابات شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران بنابر آخرین تصویب مجمع انتخابات شورای مرکزی، هر سه سال یکبار انجام می‌شود و اعضای این شورا به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. همچنین براساس نخستین جلسه هیئت مدیره و بازرسی شورای مرکزی جمعیت قرآنی محمدرضا پورمعین به عنوان رئیس این جمعیت ابقا شد.
سوگ‌نشینی قرآنیان در سومین شب عزای امام حسین(ع)
سوگ‌نشینی قاریان قرآن کریم و عزاداری سالار شهیدان(ع)، در سومین شب حادثه عاشورا با حضور گسترده قرآنیان و تلاوت قاریان و مداحی نوحه‌سرایان در منزل اخوان موسوی‌بلده برگزار شد. این مراسم هرساله همزمان با سومین شب از حادثه عاشورا و در ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برپا می‌شود.

جامعه قرآنی
فینال مسابقات سراسری قرآن
مرحله پایانی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۰ مهرماه به مدت هفت روز در بخش آقایان در مجموعه بزرگ کوه نور اراک برگزار شد و از 17 تا 23 مهرماه در رشته‌های مختلف در بخش بانوان برپا شد. این مسابقات طی روزهای دهم و یازدهم مهرماه در رشته‌های معارفی، روز ۱۲ مهرماه رشته‌های هم‌سرایی، هم‌خوانی، اذان و دعاخوانی، روز ۱۳ مهرماه رشته حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و ترتیل و روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه نیز رشته‌های حفظ کل و قرائت در بخش آقایان و اختتامیه آن نیز 16 مهرماه برگزار شد. همچنین از ۱۷ مهرماه نیز مسابقات بانوان آغاز شد و تا ۲۳ مهرماه در رشته‌های مختلف ادامه داشت. برای اطلاع از اسامی بانوان برگزیده این دوره از مسابقات اینجا کلیک شود.

هئیت داوران فینال چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم متشکل از ۵۳ داور کشوری و بین‌المللی است که در پنج گروه‌رشته شامل رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن، گروه رشته‌های ترتیل، حفظ ۱۰ و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم، گروه رشته اذان، گروه رشته دعاخوانی و گروه رشته هم‌خوانی و هم‌سرایی قرآن این مسابقات را قضاوت کردند.

رونمایی از نرم‌افزار قرآنی ــ‌ معارفی «بشارت»
در حاشیه چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و همزمان با آغاز فصل جدید طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲، از نرم‌افزار کاربردی قرآنی و معارفی «بشارت» به عنوان شبکه تعاملی قرآنیان جهان رونمایی ‌شد.
این نرم‌افزار با هدف ایجاد تعامل مؤثر با مخاطبان و ارائه محتوای ناب قرآنی و معارفی در حوزه‌های مختلف برای تجهیزات هوشمند از جمله تلفن همراه و در نسخه‌های «android» و«ios» طراحی شده است.
فاز نخست نرم‌افزار «بشارت» با محوریت طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲ و همکاری رسانه ملی، وزارت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور برگزار و منتشر شد.
تجلیل از عوامل ۱۴۵۲
مراسم تجلیل از عوامل برنامه‌ساز طرح تابستانی قرآن، کتاب زندگی(۱۴۵۲) و افتتاحیه مرحله پاییزی این طرح با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیما و جمعی از مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد. شاه‌آبادی در بخشی از صحبت‌های خود در این مراسم، طرح قرآنی ۱۴۵۲ را عاملی مؤثر برای تسریع تحقق انس قرآنی جامعه بیان کرد. همچنین حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، نیز در این مراسم نقش رسانه ملی در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم را بی‌بدیل توصیف کرد.

بشارت
هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان
مرحله دوم هفتمین دوره ارزیابی قاریان در بخش قاریان شامل تلاوت تحقیق، تلاوت ترتیل و جلسه مصاحبه حضوری برگزار شد. همچنین مصاحبه و تلاوت حضوری هفتمین دوره ارزیابی در بخش مدرسان نیز در سطوح یک تا چهار و در گرایش‌های مختلف از سراسر کشور برپا شد.
کسب رتبه برتر نماینده کشورمان در مسابقات قرآن کرواسی
«کاظم آذرپیرا» و «محمدرسول تکبیری» دو نماینده کشورمان در بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی در رشته قرائت و حفظ کل بودند که نماینده کشورمان در رشته قرائت موفق به کسب رتبه نخست و همچنین محمدرسول تکبیری، که در رشته حفظ کل حضور یافته بود، موفق به کسب رتبه‌ای نشد. این مسابقات از پنجم مهرماه 97 با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف آغاز شد و شامگاه شنبه هفتم مهرماه سال گذشته نیز با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان داد.
بررسی راهکارهای ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور
نشست هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌های سراسر کشور با موضوع بررسی راهکارهای ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور و تشکیل یک اتحادیه واحد با حضور نمایندگان ۲۳ استان برگزار شد.
تأکید بر کم‌کاری‌ها در زمینه ادغام اتحادیه کشوری که موجب پای کار آمدن اتحادیه‌های استانی شد، و اینکه هر چه زودتر اتحادیه کشوری ادغام شود از جمله مواردی بود که در آن جلسه بر آن تأکید شد.
در نهایت نیز در مورد برگزاری مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری، با اتفاق آرای ۲۶ نفر حاضر از استان‌ها، موافق خود را اعلام کردند تا کمیته منتخب، برگزاری مجمع عمومی اتحادیه واحد را برابر شیوه‎نامه و اسا‌سنامه مصوب هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد پیگیری قرار دهند.
تشکیل نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها
نشست دو روزه رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های مختلف کشور نیمه مهرماه با حضور رئیس و مدیران سازمان دارالقرآن در محل این سازمان قرآنی برگزار شد.
بحث و تبادل نظر درباره موضوعات مربوط به برنامه و بودجه سالانه، گزارش عملکرد و ارزشیابی استان‌ها و راه‌اندازی سامانه یکپارچه سازمان از سوی دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن، گفت‌وگو درباره موضوعات مربوط به دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان با مدیریت بهبودی، مدیر اجرایی دبیرخانه‌های ملی سازمان دارالقرآن، تبادل نظر در مورد موضوعات حوزه آموزشی و پژوهشی با حضور شکری، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان و بحث درباره فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، گفت‌و‌گو و تبادل نظر در مورد برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور عباس سلیمی، دبیر کمیته قرآن ستاد دهه فجر، گفت‌وگو درباره حوزه مالی با حضور صاحبی، معاون اداری سازمان دارالقرآن و نهایتاً جمع‌بندی نشست با حضور رئیس و مدیران سازمان از جمله برنامه‌های این نشست قرآنی بود.

گرامیداشت دومین سالگرد درگذشت استاد مروت و مولایی
مراسم گرامیداشت دومین سالگرد درگذشت مرحوم محمدتقی مروت، استادالاساتید قرآن کریم، به‌ همت مؤسسه احسن‌الحدیث در حسینیه علی‌اکبر(ع) و در جلسه قرآن سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور و از شاگردان مرحوم استاد مروت برپا شد. در این مراسم علاوه بر تلاوت قرآن کریم از سوی قراء مطرح کشور و نیز مداحی از سوی مادحین اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، پیرامون شخصیت و آثار این استاد نیز سخنانی بیان شد. همچنین، جمعی از اعضای پیشکسوت و جوان جامعه قرآنی در این مراسم حضور داشتند.
مرحوم محمدتقی مروت به دوستی و همنشینی با استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) مباهات می‌کرد و سرانجام در آستانه دومین سالگرد درگذشت استاد مولایی(۲۲ مهر ۹۳) به ملکوت اعلی پیوست.
۲۲ مهرماه سال ۱۳۹۳ و ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۵برای اهالی قرآن یادآور درگذشت دو استاد مُسَلم و برجسته قرآن «ابراهیم پورفرزیب(مولایی)» و «محمدتقی مروت» است. مهرماه برای جامعه قرآنی یادآور خاطرات تلخی از کوچ تعدادی از قرآنیان از دنیای مادی به دنیای فانی است. چنانکه دوم مهرماه سال 94 نیز در فاجعه منا در سوگ جوانان قرآنی حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی کارگر، محمدسعید سعیدی‌زاده، امین باوی و فؤاد مشعلی نشستیم.
همچنین مراسم چهارمین سال درگذشت استاد ابراهیم پورفرزیب، اکبرالقراء ایران با حضور جمعی از قاریان، استادان و فرهیختگان قرآنی در محل دارالقرآن بیت‌الزهرا(س)، جلسه هفتگی ابراهیم‌ آهور برگزار شد.

هادی موحدامین
نمایندگان کشورمان در مسابقات قرآن ایران و مالزی
پس از اتمام رقابت‌های بخش آقایان چهل‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در اراک، نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و مالزی معرفی شدند.
بر همین اساس نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در رشته قرائت تحقیق مهدی غلام‌نژاد و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز محمدجواد مرادی خواهد بود. همچنین هادی موحد‌امین نیز به‌ عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی که سال آینده برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.
دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)
دوازدهمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت ترتیل قرآن کریم دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان طی آذرماه و در بخش آقایان طی بهمن‌ماه به میزبانی شهر قم برگزار می‌شود.
بنا بر فضای زیارتی حاکم بر شهر مقدس قم، همچنین اسکان مناسبی که طی یازدهمین دوره این مسابقات در بخش آقایان در شهر قم مهیا شد، طی تدابیر به‌عمل آمده، مقرر شد این مسابقات در این شهر برپا شد.
یادآور می‌شود یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۵، ۱۰ و ۲۰ جزء در سه مقطع سنی زیر ۱۶ سال، ۱۶ تا ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال در ۱۰ سالن مجزا و با قضاوت ۱۰ تیم داوری پنج نفره و در مجموع ۵۰ نفر در بخش بانوان در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران و در بخش آقایان به‌ میزبانی شهر قم برپا شد.
پنجاهمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی
پنجاهمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در حالی با حضور اعضای این کمیسیون و سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، برگزار شد که به تبیین مفاد سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن و الزامات آن، بازنگری کارگروه‌های کمیسیون با توجه به مفاد سند و همچنین انقضای مدت ابلاغ اعضا، روند برنامه و بودجه در سال ۱۳۹۷ دستگاه‌ها (موضوع دستور‌العمل تخصصی اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی) و بررسی و تصویب برنامه زمان‌بندی جلسات کمیسیون برای نیمسال دوم سال ۱۳۹۷ پرداخته شد.
چهل‌وهشتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی
چهل‌وهشتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر اعضای این کمیسیون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ برگزار شد که طی آن هزینه‌کرد اعتبارات اجرای سند راهبردی کمیسیون در سال ۹۷ و ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت و هر کدام از اعضا به بیان نکات فنی و ضعف‌ها و قوت‌های این سند پرداختند و سپس گزارش روند برگزاری نمایشگاه قرآن ارائه شد.
همچنین در این جلسه عضویت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به رأی گذاشته شد که اکثریت اعضا با آن موافق بودند.

مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری
مجمع عمومی به منظور تشکیل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشور، با تأیید دستگاه‌های قرآنی و شیوه‌نامه مصوب تشکیل مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت کشور پس از مدت‌ها فراز و فرود و پیگیری مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها با حضور بیش از ۲۰۰ نماینده از مؤسسات قرآنی سراسر کشور در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برپا شد.
درخواست توقف فعالیت اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و همچنین اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، تصویب کلیات پیش‌نویس اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری، تعیین کمیته ۱۳ نفره برای بررسی پیش‌نویس اساسنامه وانتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسی از جمله خروجی‌های این جلسه بود.
یادآور می‌شود شیوه‌نامه تشکیل مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت کشور پس از مدت‌ها فراز و فرود و پیگیری مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها تصویب شد.
این شیو‌ه‌نامه طی جلسه ۲۴ مهرماه 97، کمیته پیگیری و نظارت بر مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری و منتخب اتحادیه‌ استان‌های کشور که در سازمان دارالقرآن برپا شد و پس از بررسی نظرات و پیشنهادات اعضای کمیته منتخب و طبق اعلام نظر و مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور به تصویب رسید.
برگزاری آزمون انتخابی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان
سازمان بهزیستی کشور که متولی اصلی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام است و تاکنون سه دوره از این مسابقات را برگزار کرده است، برای دوره چهارم این رقابت‌ها بسیار زودتر از سال‌های قبل فعالیت‌ها و اقدامات خود را آغاز کرده است.
رقابت انتخابی برای معرفی نمایندگان کشورمان در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام در آبان‌ماه با حضور قاریان و حافظان روشندل کل قرآن از سراسر کشور برگزار شد.
مرحله دوم و نهایی اردوی انتخابی چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام و اعلام نتایج طی دی‌ماه 97 انجام ‌شد.

رد نشود////از تعیین تکلیف اتحادیه مدغم کشوری تا یادی از دو استاد مسلم قرآن و قرآنیان شهید در منا
نماینده ایران در مسابقات قرآن روسیه رتبه کسب نکرد
نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه با حضور نماینده کشورمان در رشته حفظ کل قرآن «ابوذر کرمی» در حالی با یک مرحله برپا شد که نماینده جمهوری اسلامی ایران رتبه‌ای را کسب نکرد.
ابلاغ بخشنامه «حفظ جزء سی‌ام‌ قرآن» به مدارس
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور، طی بخشنامه‌ای بر «حفظ جزء سی‌ام‌ قرآن کریم» به عنوان اولویت نخست فعالیت‌های دینی و قرآنی تأکید کرده است.
در قسمتی از این بخشنامه آمده است؛
«حفظ آیات کریمه الهی نیز از فعالیت‌های اثرگذار قرآنی است که مقام معظم رهبری نسبت به آن به ویژه در سنین کودکی، تأکید فراوانی داشته‌اند. بدین منظور در اقدامی ارزشمند با عزم ملی ستاد راهبردی حفظ و تمامی دستگاه‌های قرآنی کشور «حفظ جزء سی‌ام‌ قرآن کریم» به عنوان اولویت نخست فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری اعلام می‌گردد».
سپس طی برنامه رادیویی افق مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ضمن پاسخ به پرسش‌هایی درباره طرح نهضت ملی حفظ جزء سی قرآن کریم در مدارس ابتدایی بر اجباری نبودن این طرح در مدارس تأکید کرد.
ابلاغ آئین‌نامه جشنواره ملی قرآن دانشجویان
آیین‌نامه سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در نیمه دوم مهرماه 97 به دستگاه ابلاغ شد و در اختیار آن‌ها قرار گرفت. این مسابقات در ۳۵ رشته و در شش بخش معارفی، آوایی، پژوهشی، فناوری، هنری و ادبی برگزار شد.
مرحله دانشگاهی سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در انتهای ترم اول و مرحله درون‌دستگاهی یا همان سراسری دستگاه قبل از اتمام سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ برگزار می‌شود. همچنین مرحله ملی هم همچون سنوات قبل آبان‌ماه سال آینده است.
نتایج آزمون اعطای مدرک مشخص شد
نتایج دومین مرحله سیزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم که با حضور سه هزار و ۸۸۲ نفر از راه‌یافتگان به این مرحله برپا شد، اعلام شد.
این آزمون‌ هر سال در رشته‌های حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء و حفظ ۵ جزء برگزار می‌شود که سال 97 نیز برای نخستین‌بار رشته حفظ سه جزء نیز به این آزمون افزوده شد که براساس فراخوان ثبت‌‌نام، این رشته مربوط به حفظ سه جزء ابتدای قرآن کریم بوده و به قبول‌شدگان گواهینامه استانی اعطا شد.

مسجد بازار
همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه برگزار شد
پانزدهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه در آذرماه 97 در مشهد مقدس با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برپا شد. در این همایش و طبق روال از 20 بانوی فعال در عرصه‌های مختلف قرآنی چون حفظ، قرائت، هنر، پژوهش در بخش ملی و بین‌الملل تجلیل به عمل آمد.
همایش بانوان قرآن‌پژوه با حضور 700 بانوی قرآن‌پژوه با هدف تکریم از بانوان پیشکسوت در رشته‌های مختلف قرآنی از سوی مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) قم برگزار ‌شد و هر ساله با شناسایی و معرفی شخصیت‌های قرآنی گامی مؤثر در مهجوریت‌زدایی از شخصیت‌های قرآنی برداشته است. پانزدهمین دوره این همایش به همت مرکز بانوان و امور خانواده آستان قدس رضوی و مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) قم در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
درخشش نماینده ایران در مسابقات قرآن بانوان امارات
سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان امارات موسوم به رقابت‌های «شیخه فاطمه بنت مبارک» در رشته حفظ کل قرآن با مشارکت نمایندگان ۶۳ کشور و با شرکت زهرا خلیلی ثمرین، حافظ نوجوان کل قرآن به عنوان نماینده ایران در دومین ماه فصل پاییز برگزار شد.
در این مراسم اسامی ۱۰ نفر برتر این دوره از مسابقات اعلام شد که جایگاه نخست، از آن «ساره محمد عبدالله حسن حسینی» از بحرین شد، همچنین «میمونة لو» از سنگال، «خولة عزوز» از الجزایر به ترتیب توانستند جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دهند و جایگاه چهارم نیز به صور مشترک از آن «فرحية ادن شیخ» از آمریکا و «زهرا خلیلی ثمرین» از جمهوری اسلامی ایران شد.
همچنین جشن تولد «زهرا خلیلی ثمرین»، حافظ روشندل و نوجوان قرآن کریم و نفر چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات طی مراسمی که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، معتز آقایی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن، حامده نیکوفال، کارشناس مسابقات قرآن بانوان و نرگس شاه‌فضل، کارشناس مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه در استودیو مبین خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
انتخاب مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران
طی تشکیل دهمین جلسه هیئت مدیره و جلسه فوق‌العاده اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان تهران مدیرعامل اتحادیه پس از رأی‌گیری از میان اعضا انتخاب شد. براین اساس حجت‌الاسلام مرتضی قدیمی به عنوان مدیرعامل این اتحادیه منصوب شد.
جشنواره قرآنی الحافظون و معرفی برترین‌ها
مرحله نهایی ششمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون در گروه سنی تا هفت سال، هشت تا 16 سال و بالای 17 سال طی بازه زمانی یک هفته‌ای در رشته حفظ یک جزء، حفظ سه جزء و حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران برپا شد.
مرحله نهایی ششمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون با حضور نفرات اول رشته‌ها و مقاطع مختلف مرحله ناحیه‌ای در تمامی مقاطع سنی و گرو‌ه‌ها مجموعا 350 نفر برگزار شد. این مسابقات به همت مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم بسیج تهران بزرگ برگزار شد.
برای دریافت اسامی برگزیدگان این جشنواره در بخش‌‌‌‌‌‌ها و رشته‌های مختلف اینجا کلیک کنید!

7 فروردین///از تعیین تکلیف اتحادیه مدغم کشوری تا یادی از دو استاد مسلم قرآن و قرآنیان شهید در منا
خداحافظی مدیر شبکه قرآن و معرفی سرپرست جدید
«محمدحسین محمدزاده»، مدیر شبکه قرآن و معارف و دبیر شورای معارف سیما، به جهت اجرای قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» با حضور در جمع کارکنان این شبکه خداحافظی کرد و «حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی» به سرپرستی این شبکه منصوب شد. وی از اعضای شورای انديشه‌ورزی شبكه‌ قرآن و معارف سيما و مدیر طرح و برنامه شبکه بوده است.
دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران
مراسم افتتاحیه دارالقرآن و انتصاب قاری و مؤذن راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران با حضور تنی چند از فعالان عرصه قرآنی همچون عباس سلیمی، سید‌محسن و سید‌حسین موسوی‌بلده، محمدرضا پورزرگری، احمد ابوالقاسمی و ... برگزار شد.
این مراسم همراه با انتصاب قاری و یا مؤذن راتب (به صورت ثابت در مسجد) و اجرای هم‌خوانی و تواشیح از سوی گروه محمد رسول(ص) همراه بود.
فعالیت غیررسمی دارالقرآن طی صبح‌های ماه مبارک رمضان امسال با پخش دعای عهد در صحن مسجد، پخش روزانه یک حزب قرآن به صورت ترتیل، برپایی کرسی تلاوت اذانگاهی موعد ظهر، برگزاری کلاس عمومی آموزش قرآن در دو نوبت صبح ساعت ۷ و بعد از نماز ظهر و عصر، همچنین اجرای کارگاه مشاوره قرآنی و تصحیح قرائت نماز است.

جشن یک سالگی برنامه خبری «انعکاس»
به بهانه گذشت یک‌ سال از فعالیت برنامه خبری «انعکاس» با برپایی مراسم جشن تولدی از همکاران و عوامل این برنامه تجلیل شد. از سال 96 که مرکز تولیدات چندرسانه‌ای قرآنی به نام استودیوی مبین در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی راه‌اندازی شد با توجه به ظرفیت خبرهای داخلی و بین‌الملل خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا)، پیشنهادی مبنی بر تولید بخش‌های خبری تصویری به شبکه قرآن و معارف سیما ارائه شد. این پیشنهاد با استقبال مسئولان شبکه مواجه و برنامه «انعکاس»، که محصول این همکاری مشترک بود، مواجه شد.

تونس
«محمدحسن موحدی» نفر دوم مسابقات قرآن تونس شد
طی اعلام نتایج شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس محمدحسن موحدی، دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، موفق به کسب رتبه دوم شد. همچنین در این رقابت‌ها نماینده کشور مغرب رتبه اول رقابت‌ها را به دست آورد.
انتهای پیام

captcha