نقش مهم رسانه‌ در توسعه فرهنگ مطالعاتی کشور
کد خبر: 3796596
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳

نقش مهم رسانه‌ در توسعه فرهنگ مطالعاتی کشور

گروه فرهنگی ــ رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی نقش رسانه را در توسعه فرهنگ مطالعاتی کشور مؤثر توصیف کرد و افزود: رسانه‌ها در بخش‌های گوناگون، مرجعی برای الگوبرداری عموم مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان هستند.

مسعود شهرجردی، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در حاشیه بازدید از کتابخانه عمومی شماره یک اراک در راستای اجرای طرح ملی «کتابخانه‌گردی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا از استان مرکزی، گفت: خوشبختانه برای افزایش سرانه مطالعاتی در کشور برنامه‌های مختلفی در مناسبت‌های گوناگون در دستور کار قرار گرفته است که کتابخانه‌گردی یکی از این برنامه‌های اجرایی است.
وی از خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در راستای ایجاد فرصت بازدید از کتابخانه‌های عمومی تقدیر کرد و افزود: از هر فرصت، زمان و مکانی برای ترویج فرهنگ مطالعه باید استفاده کرد چراکه اشاعه فرهنگ مطالعاتی بسته به زمان خاص و مکان معین نیست.
شهرجردی تأکید کرد: هنر آن است که بتوان از هر روزنه‌‌ای همچون اتوبوس‌های عمومی درون شهری، برون شهری، تاکسی‌ها، اماکن پرتردد همچون فروشگاه‌ها و مراکز خرید برای توسعه فرهنگ مطالعه استفاده کرده و مردم را به مطالعه تشویق کرد. برای ترویج باید به دل مردم رفت و از همان فرصت‌هایی که به نظر برخی افراد بی‌اهمیت است نهایت استفاده را برد.
وی اظهار کرد: امید است مسئولان، هنرمندان، نویسندگان، شعرا و ... با حضور در کتابخانه‌ها قدمی را در پیشبرد اهداف فرهنگ مطالعاتی بردارند. مجموعه جهاددانشگاهی با کتابخانه و فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیگانه نیست و استقرار کتابخانه‌های تخصصی اشتغال و فنی در جهاد‌دانشگاهی گواه براین ادعاست، تاکنون تعامل خوبی با نهاد کتابخانه‌ها داشته‌ایم و سعی ما براین است که این تعامل افزایش یابد.
به گفته شهرجردی اقدامات ارزنده‌ای در زمینه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مجموعه جهاددانشگاهی صورت گرفته و خدمات خوبی در سال جاری انجام شده است که می‌توان به برگزاری ماهیانه نشستی تحت عنوان «کافه کتاب» در قالب نقد و بررسی کتب با حضور نویسنده و دانشجویان اشاره کرد.
وی با بیان اینکه حضور مسئولان در کتابخانه‌ها گفتمان‌سازی خوبی را در سطح جامعه ایجاد کرده و حساسیت عموم برای ورود به فضای کتابخانه‌ها را بالا می‌برد، اظهار کرد: بنده فکر می کنم اگر همه ما در هر مسئولیت که هستیم وظیفه خود را به درستی در حوزه اساعه فرهنگ مطالعه انجام دهیم بازخورد خوب و قابل توجهی را در افزایش سرانه مطالعاتی شاهد هستیم.
شهرجردی در ادامه نقش رسانه را در توسعه فرهنگ مطالعاتی کشور مؤثر توصیف کرد و افزود: رسانه‌ها در بخش‌های گوناگون مرجعی برای الگوبرداری عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان هستند، جریان‌سازی، ساخت و تولید فیلم‌های تلویزیونی، مستندهای تأثیرگذار با حضور شخصیت‌های مهم ورزشی، هنری و حتی قرآنی شناخته شده می‌تواند در توسعه این فرهنگ بسیار مهم باشد.
این مقام مسئول اضافه کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی با استفاده از ظرفیت‌ها در افزایش سرانه مطالعه بسیار مهم است، از ظرفیت‌های موجود نباید غافل ماند، برای اشاعه فرهنگ مطالعاتی باید یکدل و هم‌صدا شد همچنین از ظرفیت مساجد و کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مستقر در این اماکن مقدس می‌توان در راستای توسعه فرهنگ مطالعه به کار گرفت.
شهرجردی اظهار کرد: توسعه فرهنگ مطالعاتی در کشور فقط منحصر به شهرها و مناطق با جمعیت قابل قبول نیست، در گام دوم انقلاب رشد و شکوفایی روستاها در ابعاد مختلف حائز اهمیت است و بسترسازی فرهنگ مطالعاتی در این مناطق یکی از آنان به شمار می‌رود.
زهره نعمتی مشاور امور بانوان رئیس جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی هم گفت: اجرای طرح کتابخانه‌گردی قابل قبول و پسندیده است چراکه با اجرای این طرح کتابخانه‌ها از حالت غربت خارج می‌شوند. به طور معمول همه ما عضو کتابخانه‌ها بوده‌ایم و بازدید داشتیم بازدید مجدد زمینه ترغیب و اشتیاق به حضور در کتابخانه و به امانت گرفتن کتاب و افزایش سرانه مطالعاتی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد فضای مجازی منتج به مطالعات جسته و گریخته و کاذب شده است، اظهار کرد: مطالعات بدین شکل سطح سرانه مطالعاتی را افزایش نمی‌دهد، برای ارتقاس سطح مطالعه باید بازگشتی به کتب مورد توجه و پرمخاطب داشت.
نعمتی در خصوص راهکارهای افزایش سرانه مطالعه به اجرایی شدن توصیه‌های رهبری در این خصوص استناد کرد و افزود: یکی از توصیه‌های ایشان «نذر کتاب در گردش» است، افراد می‌توانند با مطالعه کتاب یادداشتی روی کتاب قرار دهند و دیگران را به مطالعه دعوت و در مکان پرتردد قرار دهند.
مشاور امور بانوان جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی در پایان گفت: برای ترویج فرهنگ مطالعه باید از کتاب عمومی‌تر که مورد پسند عامه بوده و جذابیت بیشتری همچون رمان، داستان، کتاب‌های سلامت‌محور و روان‌شناسی سلامتی استفاده کرد. انسان موجود تحول‌آفرین است و می‌تواند طبع خود را تغییر دهد اگر بازگشتی به کتب عامه‌پسند داشته باشیم به مرور سطح مطالعاتی سیر خود را از عامه‌پسند به سمت کتب جدی‌تر می‌پیماید، کتب درسی را همه می‌خوانند اما سطح مطالعات عمومی پایین است.
انتهای پیام

captcha