اصلاح سیستم بانکی پیش‌نیاز‌ رونق تولید است/ انتقاد از تعطیلی مجلس
کد خبر: 3800266
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۴
حجت‌الاسلام سلیمی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

اصلاح سیستم بانکی پیش‌نیاز‌ رونق تولید است/ انتقاد از تعطیلی مجلس

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصلاح سیستم بانکی یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های رونق تولید است، گفت: در حالی کره‌ای‌ها از افزایش سود بانکی از یک درصد به یک و نیم درصد نگران بودند که در کشور ما سود‌های ۲۸ تا ۳۲ درصدی از تولیدکنندگان گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، درخصوص نامگذاری سال 98 به سال «رونق تولید» اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب امسال را سال رونق تولید نام‌گذاری کردند؛ رونق گرفتن تولید پیش‌نیاز‌هایی دارد که مسئولان به ویژه سران قوا بایستی به آنها توجه و در راستای فراهم کردن این پیش‌نیاز‌ها گام بردارند.

اصلاح سیستم بانکی یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های رونق تولید است
وی افزود: اصلاح سیستم بانکی یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های رونق تولید است متأستفانه بانک‌های ما ربوی است و قرار بود دولت در راستای اصلاح سیستم بانکی لایحه‌ای به مجلس بفرستد که هنوز انجام نشده و رهبری در سخنان نوروزی خود در حرم رضوی نیز به این موضوع اشاره کردند. در سفری که به کره جنوبی داشتم، متوجه شدم در حالی کره‌ای‌ها از افزایش سود بانکی از یک درصد به یک و نیم درصد نگران بودند که در کشور ما سود‌های 28 تا 32 درصدی از تولیدکنندگان گرفته می‌شود که با وجود این ارقام سود بانکی، تسهیلات بانک‌ها کمکی به رونق تولید در کشور نمی‌کند.

سلیمی اصلاح سیستم بورس، افزایش بهره‌وری، کنترل نقدینگی، اصلاح سیستم گمرک و مدیریت واردات را از دیگر پیش‌نیاز‌های تحقق شعار سال دانست و تصریح کرد: اصلاح سیستم گمرکی بسیاری از مشکلات را حل می‌کند؛ در شرایطی که نیاز به گوشت داشتیم، گوشت‌های وارداتی در گمرک دپو شده بود و اجازه ترخیص نداشت. با مدیریت واردات نیز می‌توانیم از تولید ملی حمایت کنیم، نقدینگی 1 تریلیون و 870 میلیارد تومانی در کشور از سیل ویران‌گر‌تر است و باید کنترل شود.

تعطیلی مجلس در اوضاع فعلی کشور غیر قابل قبول است
وی تعطیلی مجلس در شرایط کنونی کشور را غیر‌قابل قبول دانست و افزود: در شرایطی که بیشتر استان‌های ما درگیر سیل هستند، وظیفه مجلس پیگیری مشکلات حاصل از این حادثه است، اما متأستفانه تعطیلی 22 روزه مجلس مانع این کار شده است. اخیراً نیز اتفاقات جهانی همچون شیطنت‌های کشور‌های اروپایی در بحث حقوق بشر و فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رخ داده است که ما از رؤسای مجلس توقع داشتیم با فراخوانی، نمایندگان را به جلسه فوق‌‌العاده دعوت می‌کردند تا این اتفاقات در سطح ملی و بین‌المللی بررسی می‌شد اما محقق نشد.

انتقاد از مصوبه تقلیل روزهای کاری مجلس
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مصوبه‌ای به تصویب رسیده است که روزهای کاری نمایندگان را از 4 روز به 3 روز تقلیل می‌دهد؛ کم شدن روزهای کاری مجلس در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. نمایندگان برای قانون‌گذاری بایستی حتما در مجلس حضور داشته باشند و کم شدن روزهای کاری باعث کند شدن روند قانون‌گذاری و نظارت می‌شود.

وی افزود: در حالی که این سیل و بارندگی‌ها از یک ماه قبل پیش‌بینی شده بود، استانداران و فرمانداران نباید محل خدمت خود را ترک می‌کردند و مجلس باید با برگزاری جلسه‌ای این موضوع را مورد بررسی قرار می‌داد که با توجه به تعطیلات و عدم برگزاری جلسه فوق‌العاده از سوی رؤسای مجلس انجام نشد.

انتهای پیام

captcha