درک معانی و تدبر در آیات؛ مکمل حفظ و قرائت/ مسابقات فرصت است
کد خبر: 3804448
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
صادقی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

درک معانی و تدبر در آیات؛ مکمل حفظ و قرائت/ مسابقات فرصت است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دارنده رتبه سوم رشته حفظ معارف حدیث مسابقات سراسری قرآن گفت: مسابقات هدف نیست بلکه تنها فرصت است و با استفاده از این فرصت می‌توان زمان را کنترل و مدیریت کرد اگر مسابقات نباشد ممکن است افراد مرور و مطالعه را به روزهای بعد و بعدتر موکول کنند اما اگر به مسابقات به چشم فرصت نگاه کنیم می‌توانیم اهداف را پیش ببریم.

صبا صادقی، پزشک و دارنده رتبه سوم رشته حفظ معارف حدیث چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص توصیه به علاقمندان فعالیت در رشته مفاهیم گفت: برخی از افراد شاید گمان ببرند استعداد قاری یا حافظ شدن ندارند و علاقه‌مندند در رشته‌های معارفی فعالیت داشته باشند اما مشغله کاری را بهانه کرده و برای رسیدن به این خواسته تلاشی شایسته نمی‌کنند.

مسابقات فرصت است
وی تصریح کرد: بخشی از بهانه مشغله کاری بجاست، شغل بنده به گونه‌‌ای است که وقت بسیاری از مرا می‌گیرد، اما با این وجود برای مطالعه وقت گذاشته و عقب نمی‌مانم. مسابقات هدف نیست بلکه تنها فرصت است و با استفاده از این فرصت می‌توان زمان را کنترل و مدیریت کرد اگر مسابقات نباشد ممکن است افراد مرور و مطالعه را به روزهای بعد و بعدتر موکول کنند اما اگر به مسابقات به چشم فرصت نگاه کنیم می‌توانیم اهداف را پیش ببریم.
صادقی همچنین از مسابقات تحت عنوان ضرب‌العجل نام برد و افزود: شرکت در مسابقات باید در روحیات و اخلاق انسان تأثیرگذار باشد، اما نباید به مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه تنها به دید کسب رتبه نگاه کرد بعد از مدتی باید از این مرحله گذشت و کتاب‌های تفسیری و معانی نهج‌البلاغه را برای غنای امیال روحی و روانی مطالعه کرد.
وی ادامه داد: شرکت در مسابقات بد نیست اما تنها به شرکت در مسابقات بسنده نکنیم به محض اینکه با این مصحف شریف انس پیدا کردیم مطمئن باشیم شب‌ها تا قرآن نخوانیم خواب به چشمان ما راه نخواهد داشت.

لزوم همراهی قرائت و حفظ با درک مفاهیم قرآن
صادقی اضافه کرد: دوران بچگی من با حفظ قرآن گذشت و دوران دبیرستان و راهنمایی در رشته قرائت ترتیل فعالیت داشتم پس از گذشت مدتی همیشه احساس می‌کردم چیزی کم دارم برای همین به سمت مفاهیم رو آوردم، قرائت و حفظ باید با مفاهیم همراه باشد، قرائت صرف و حفظ کلمات و تکرار طوطی‌وار بدون توجه به معانی فایده‌ای ندارد لذا در همه حال باید معارف قرآن را تسری بخشید.
وی ادامه داد: پرداختن به مفاهیم قرآن و فعالیت در رشته تفسیر و معارف حفظ گامی برای پرداختن به رشته‌های حفظ و قرائت است، من می‌توانم در کنار فهم و درک معانی آیات تلاوت و حفظ را نیز اصولی دنبال کنم، در واقع درک معانی و تدبر به تکمیل شدن حفظ و قرائت کمک می‌کند.
صادقی بیان کرد: فهم اصلی در تدبر قرآن است بی‌شک اگر به حاشیه رفته و تنها به حفظ صرف و لحن توجه کنیم در واقع سودی از قران نمی‌بریم. توصیه می‌کنم از تک‌بعدی بودن بیرون بیاییم، به طور مثال وقتی جشم ما خسته است می‌گوییم بدن ما به ورزش نیاز دارد همان‌طور که جسم ما به تقویت نیاز دارد روح ما نیز به ارتقا نیاز دارد پرداختن به یک رشته نیازهای روحی ما را تأمین نمی‌کند لذا تک‌بعدی نباشیم و در کنار پرداختن به یک رشته‌ از رشته‌های دیگر غافل نباشیم.
انتهای پیام

captcha