استقبال حوزه‌های علمیه از شبهات و پاسخ به آن‌ها
کد خبر: 3804679
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰

استقبال حوزه‌های علمیه از شبهات و پاسخ به آن‌ها

گروه معارف ــ مدیر حوزه‌های علمیه استان مرکزی گفت: اگر محققان و پژوهشگران درست و کارآزموده‌ای داشته باشیم نباید از ایراد شبهه واهمه‌ای داشته باشیم، ایراد شبهه زمینه‌ای است که توجهات به سمت جواب صحیح جلب شود.

استقبال حوزه‌های علمیه از شبهات و پاسخ به آن‌ها

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله کاظم سپاسی‌آشتیانی، مدیر حوزه علمیه استان مرکزی، امروز‌، 28 فروردین در آیین عمامه‌گذاری 60 طلبه استان و تجلیل از برگزیدگان مرحله استانی جشنواره علامه حلی که در مجتمع حوزوی خاتم‌الانبیاء(ص) اراک برگزار شد، گفت: سال گذشته 281 مقاله به جشنواره علامه حلی ارسال شده است که از این تعداد 65 مقاله در بخش‌های مختلف برتر شناخته شد.
وی تصریح کرد: بارگذاری مقالات ارسالی امسال بهتر از سال گذشته بود، پژوهش‌محوری مسیری است که آغاز شده و باید دنبال شود، تربیت انسان عالم و قلم به دست در آینده مستلزم اقدامات پژوهشی امروز است، طلاب امروز می‌بایست شبهات را با ده‌ها قلم پاسخ داده و شبهه وارده را غنیمت دانسته و زمینه‌ای برای ارائه پاسخ‌های مستدل و علمی بدانند.

از ایراد شبهه واهمه‌ای نداشته باشیم
آیت‌الله سپاسی تأکید کرد: اگر محققان و پژوهشگران درست و کارآزموده‌ای داشته باشیم نباید از ایراد شبهه واهمه‌ای داشته باشیم، ایراد شبهه زمینه‌ای است که توجهات به سمت جواب جلب شود. اگر شبهه‌ای وارد شود و ما عالم قلم به دست قلم‌زن نداشته باشیم قطعا از ایراد شبهات نگران می‌شویم، ولی روند ایجاد شده در حوزه و مسیر در حال گذر به سمت پاسخ دقیق و علمی به شبهات ما را بدین‌جا می‌رساند که در این بخش درخشش بیشتری داشته باشیم و در نتیجه اسلام مدافعان بیشتری داشته باشد.
وی ادامه داد: معمم شدن خود را به اسلام سپردن است، از این پس شما مدافعان دین و حریم مقدس تشیع هستید و باید جایگاه خود را بشناسید، حال که معمم شده و این لباس رسمی را به تن می‌کنید باید این توفیق را قدر بدانید لذا در وهله اول خودتان باید از حریم لباس پاسداری کنید.
مدیر حوزه علمیه استان مرکزی با اشاره به اینکه با معمم شدن مردم شما را با عنوان کارشناس اسلام می‌شناشند، گفت: ما باید سعی کنیم داشته‌های خود را افزایش داده و خود را از جهت اطلاعات دینی غنی کنیم. اخلاق و منش روحانی باید مخصوص باشد چراکه هر رفتاری از سوی شما به حساب اسلام و روحانیت گذارده می‌شود؛ رفتار، گفتار و کردار باید حساب شده، دقیق و دینی باشد.
وی برضرورت اینکه جامعه روحانیت باید بهترین مُجالس باشند، تصریح کرد: امید است طلابی که امروز ملبس می‌شوند خودشان را بدین جا برسانند که مردم با دیدن شما یاد مقدسات بیفتند، با حرف زدن شما برعلم آنان افزوده شود و با عمل شما به قیامت ترغیب شوند.

طلاب در محورهای علوم دینی مقاله ارائه دهند
حجت‌الاسلام محمود مرادی، معاون پژوهش حوزه علمیه استان مرکزی نیز گفت: طلاب می‌توانند در تمام محورهای علوم دینی مقاله ارائه دهند، تعدد آثار در سال 94 از 5 تا 10 اثر تجاوز نمی‌کرده است اما امروز تقریباً به 777 اثر در سال 98 رسیده است.
وی در تشریح ارزیابی مقالات اظهار کرد: در مرحله اول مقدماتی استاد مدرسه مقاله طلبه را مطالعه کرده و در صورت کپی بودن از چرخه داوری خارج می‌کند. در مرحله دوم که ارزیابی اجمالی است اگر مقالات کپی باشد کنار گذارده می‌شود. از 286 مقاله سال 97، 23 مقاله کپی بوده است که از گردونه خارج شد، مرحله بعدی ارزیابی تفصیلی یک و دو است که متن و محتوای مقاله توسط اساتید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، آخرین مرحله داوری در قم است که از استان 13 مقاله برگزیده جهت داوری به قم ارسال شده است.
حجت‌الاسلام خجسته‌پور، مدیر حوزه علمیه خاتم‌الانبیاء(ص) اراک هم در این مراسم گفت: این مجتمع حوزوی در نیم سال اول تحصیلی 210 طلبه در مقطع سطح یک داشته است که از این تعداد 61 نفر از آنان ممتاز شدند، در بخش پژوهش نیز 43 مقاله ارسال شده بود که از این تعداد 16مقاله ممتاز شناخته شدند.
انتهای پیام

captcha