عدم استفاده از ظرفیت جوانان، هدررفت انرژی انسانی را به همراه دارد
کد خبر: 3804914
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۲

عدم استفاده از ظرفیت جوانان، هدررفت انرژی انسانی را به همراه دارد

گروه اجتماعی - استاندار مرکزی گفت: یکی از هنرهای مسئولان به کارگیری جوانان در قالب خدمات غیر‌دولتی است و نباید استفاده از جوانان را فقط به حوزه دولتی محدود کرد بلکه می‌توان از این ظرفیت عظیم، در حوزه‌های اقتصادی، بازار، صنعت، کشاورزی، فناوری‌های جدید و... استفاده کنیم زیرا عدم استفاده از این ظرفیت‌ها، هدر‌رفت انرژی انسانی در کشور را به همراه دارد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی شامگاه گذشته ۲۹ فروردین‌ماه در نشست صمیمی استاندار با سمن‌های حوزه جوانان و تجلیل از جوانان برتر که به مناسبت هفته جوان در سالن جلسات استانداری برگزار شد با ابراز نارضایتی از این که کشور از گذشته تا به کنون نتوانسته است از ظرفیت نیروهای جوان به نحو شایسته استفاده کند، گفت: این موضوع به شدت نگران‌کننده است، همه مسئولان در چارچوب اختیارات خود در رأس آنان مقام معظم رهبری، نهایت تلاش خود را در جهت استفاده از ظرفیت جوانان به کار گرفته‌اند.
وی تصریح کرد: در دولت‌های نهم و دهم حجم زیادی از افراد حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر به بدنه دولت تزریق شدند که به اعتقاد بنده کاری غیر‌کارشناسی بود و تبعات آن نصیب دولت یازدهم و دوازدهم شد. اما در مجموع نتوانستیم از نیروی جوانان به خوبی استفاده کنیم و متأسفانه این شرایط نیز هم‌اکنون بر جامعه حاکم است.
به گفته استاندار مرکزی یکی از هنرهای مسئولان به کارگیری جوانان در قالب خدمات غیر‌دولتی است، نباید استفاده از جوانان را فقط به حوزه دولتی محدود کرد می‌توان از این ظرفیت عظیم، در حوزه‌های اقتصادی، بازار، صنعت، کشاورزی، فناوری‌های جدید و... استفاده کنیم زیرا عدم استفاده از این ظرفیت‌ها، هدر‌رفت انرژی انسانی در کشور را به همراه دارد.
آقازاده نیروی انسانی را بزرگترین ثروت در جامعه جهانی خواند و تصریح کرد: ایران به عنوان یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان، هنوز نتوانسته است از این ثروت عظیم نهایت استفاده را ببرد.
وی ادامه‌ داد: ایجاد ۴۰ تا۵۰ هزار فرصت شغلی در استان پاسخ مناسبی برای بازار کار جوانان هم استانی است، نگاه به این موضوع نباید فقط نگاه خدمات دولتی باشد، باید جوانان را از محدود کردن به کار دولتی خارج کرد و در بخش سرمایه‌گذاری خصوصی از آنان نهایت استفاده را برد.
آقازاده تأکید کرد: افزایش تعداد خانه‌های جوان در سطح استان ضروری است، خانه‌های جوان در ارتقای دیدگاه جوانان و استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت، نقش بسیار مؤثری دارند. هر چقدر بر تعدد خانه‌های جوان در استان مرکزی افزوده شود به همان میزان فرصت و بستر مناسب‌تری برای استفاده از انرژی جوانان فراهم می‌شود. هر کسی که در حوزه جوانان مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، نباید موی سفید داشته باشد؛ چراکه حوزه جوانان باید بتواند به نشاط و انرژی مورد‌نظر دست پیدا کند، بایستی از جوانان در بدنه این فعالیت‌ها استفاده شود.
آقازاده با مثبت ارزیابی کردن عملکرد اداره ورزش و جوانان استان مرکزی در راستای افزایش نشاط جوانان و بهره‌گیری از این ظرفیت موجود، گفت: خوشبختانه امروزه در بحث فعالیت‌های ورزشی و اموری که به جوانان باز می‌گردد، انتصاب مدیران جوان شدت گرفته است و ما هم از این موضوع در استان مرکزی استقبال می‌کنیم و سال گذشته چندین مدیر جوان به کار‌گیری شدند.
آقازاده اضافه کرد: سمن‌های فعال در حوزه جوانان الگوهای موفقی برای سایر جوانان هستند، امید است استان مرکزی به عنوان یکی از استان‌های برخوردار از ظرفیت جوانان، بتواند با عزم جدی مسئولین استانی و مشارکت فعال سمن‌های جوانان، اقدامات خوبی را در زمینه بهره‌گیری از این ظرفیت سرشار انجام دهد.
استاندار مرکزی در پایان بیان کرد: باید شرایطی در استان مرکزی فراهم شود تا جوانان بتوانند به تصدی مدیریت‌های میانی و عالی دست پیدا کنند، که برگزاری جلساتی با سمن‌های حوزه جوانان می‌تواند در راستای دستیابی به این هدف، بسیار مفید باشد‌.
به گزارش ایکنا، بهروز اکرمی معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار مرکزی هم با بیان این نکته که اولین مختصات جوان فعال داشتن انرژی برای انجام فعالیت‌های مختلف است گفت: خلاقیت و اجرای برنامه‌های نو طبیعت جوان است. جوانان باید پیگیر، پر جنب و جوش و پر انرژی باشند، در صورتی که جوان فارغ از سن قانونی، این ویژگی‌ها را نداشته باشد، قطعا جوان محسوب نمی‌شود.
وی از تشکیل ستاد ساماندهی جوانان در سال 98 به صورت مستقل خبر داد و افزود: جلسات این ستاد به زودی به صورت ماهانه با حضور مدیران کل برگزار می‌شود و مدیران کل موظف هستند شخصا به صورت منظم حضور داشته باشند. به غیر از شورای تأمین، سایر کارگروه‌‌هایی که به ریاست استاندار و یا معاونان استانداری تشکیل می‌شود، سمن‌های جوانان مرتبط با موضوع، می‌‌توانند در آن جلسات شرکت کنند.
اکرمی تصریح کرد: سال گذشته پرداخت 9 میلیارد تومان به تمامی سمن‌های استان مرکزی در دستور کار قرار داشته است، جوانان ما باید از انجام فعالیت‌های نمادین و سمبلیک خودداری کرده و اهداف خود را عینی‌تر، علمی و دقیق تعریف کنند. ما نیز باید در نوع نگرش خود نسبت به جوانان اصلاحاتی را انجام داده و در جهت پیشبرد اهداف آنها، حمایت‌های لازم را داشته باشیم.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار مرکزی از حمایت مالی مجموعه استانداری مرکزی از سمن‌های فعال در حوزه مقابله با مصرف مواد مخدر خبرداد و گفت: هرکسی در حوزه نشاط اجتماعی ایده و برنامه‌ای داشته باشد، ما حمایت‌های لازم را انجام داده و تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران سطح استان هم موظف هستند تا از این ایده حمایت کنند.
اکرمی در پاسخ به یکی از دبیران سمن‌ها که پرسید برای هر نوع فعالیت از ما مجوز می‌خواهند نیز گفت: سمن‌ها تنها مجوز فعالیت دارند و برای برگزاری برنامه‌هایی همچون برپایی نمایشگاه یا کنسرت باید از دستگاه‌های مربوطه مجوز لازم را دریافت کنند.
وی با تأکید بر اینکه فرمانداران موظف به حمایت سمن‌ها هستند، اظهار کرد: همایش فضای مجازی را در سطح ملی حمایت می‌کنیم برخی کارها می‌تواند برون سپاری شده و به سمن‌ها واگذار شود. حضور یک نماینده جوان در هر اداره‌ای دردی دوا نمی‌کند باید نگاه و نگرش ادارات به سمت جوانان اصلاح شود و اهداف باید دقیق‌تر تعریف شود.

به گزارش ایکنا، علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز برضرورت استفاده از نیروی جوانی تأکید و با اشاره به اینکه نیروی جوان سرمایه عظیم برای کشور محسوب می‌شود گفت: ایران از جمله کشورهایی است که از وجود نیروی جوان بهره‌مند است و می‌توان با مدیریت صحیح، از این ظرفیت ارزشمند استفاده بهینه را برد.

وی تصریح کرد: اثرات حضور نیروهای جوان در اوایل انقلاب اسلامی در مدیریت و دفاع از کشور بر کسی پوشیده نیست، متاسفانه بعد از گذشت چندین سال، هنوز عده‌ای که آن زمان عهده‌دار مسئولیتی بودند، مسئولیت خود را رها نکرده و به اعتقاد بنده، گزینش افراد نباید به مسیری ورود پیدا می‌کرد که امروز مجلس ورود پیدا کرده و مجبور باشد قانونی را تحت عنوان منع بکارگیری بازنشستگان مطرح کند.

به گفته ابراهیمی مدل مدیریتی کشور در حال حاضر دارای مشکلات اساسی است، متأسفانه فضای لازم در اختیار جوانان قرار نگرفته است و این باعث هدر‌رفت نیروهای جوان می‌شود. تا زمانی که هدف‌گذاری صحیحی در این خصوص صورت نگیرد، نمی‌توان به نتایج مطلوب دست پیدا کرد.

وی در تشریح فاکتورهای موفق برنامه‌ای اظهار کرد: یکی از فاکتورهای کشور موفق برنامه‌ریزی صحیح برای آحاد جامعه، خصوصا نیروهای جوان است. تصویب طرح تفکیک سازمان ورزش و جوانان در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد، برنامه‌ریزی برای ایجاد سازمانی مستقل برای جوانان، نشان دهنده این است که دولت قبل از هدف‌گذاری و ایجاد مأموریت، به دنبال جایگاه‌سازی بوده است.

وی ادامه داد: تجربه چند ساله فعالیت وزارت ورزش و جوانان حاکی از آن است که سازمان ملی جوانان، به دلیل اینکه زیر‌نظر رئیس جمهور فعالیت داشته است، پاسخگو نبوده است و از طرفی در دوره‌های مختلف از آن به عنوان ابزار سیاسی استفاده شده است.

ابراهیمی گفت: ارتباط ورزش و جوانان در قالب یک وزارت‌خانه پاسخگو، در صورتی که هدف و مأموریت صحیح برای آن تعریف شود، قطعا موفق‌تر از زمانی است که تفکیک‌سازی صورت بگیرد. ما هنوز از آزمون و خطاهای خود دست برنداشته‌ایم و بعد از گذشت چهل سال از عمر انقلاب اسلامی، مدیریت فعلی کشور عملکرد خوبی در این زمینه نداشته است.

نماینده مردم شازند در خانه ملت تأکید کرد: در حال‌حاضر از ظرفیت نیروی جوان به خوبی استفاده نمی‌شود، در گذشته شاهد هدر‌رفت بسیاری از نیروهای جوان بودیم و نتوانستیم از ظرفیت‌های سرشار جوانان استفاده بهینه ببریم. این شرایط در حال حاضر هم وجود دارد و بسیاری از جوانان ما در رشته‌هایی که با نیازهای کشور تناسبی ندارند در حال تحصیل هستند.

ابراهیمی بیان کرد: چنانچه آمایش سرزمین در قالب نیازهای جامعه کنونی انجام نشود، سرمایه گران‌بهای جوان از دسترس ما خارج و به تهدیدی جدی برای کشور تبدیل می‌شود. به نظر من هم‌اکنون وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی، ورود اساسی به این موضوع است.

وی اضافه کرد: سالم‌سازی مسیر اقتصادی کشور و توجه به تولید، کار و تلاش از امور حیاتی و بسیار مهم است، کشور ما در حال حاضر صادرات‌محور است و فضای دلالی در آن بسیار سودآورتر از فضای تلاش و پشتکار است. اگر به شرایط موجود توجه ویژه نشود، سرمایه‌های جوان کشور از دست رفته و به جای اینکه در پیشبرد اهداف کشور حرکت کنند، به بدنه اصلی کشور لطمه وارد می‌شود.

نماینده مردم شازند در مجلس در پایان از استاندار خواستار رسیدگی هرچه بیشتر به وضعیت امنیت مهاجران شد و با اشاره به ناپدید شدن باران شیخی دختر بچه ۸ ساله، اظهار کرد: امنیت شهر مهاجران با ۲۵ هزار نفر جمعیت با امکانات و پرسنل محدود برقرار شده است توان کنترل برخی آسیب‌ها در این شهر بسیار ضعیف است که باید وضعیت امنیت این شهر ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام

captcha