جسارت تصمیم‌گیری از شوراها گرفته شده/ لزوم تفویض اختیارات بیشتر به شهردار
کد خبر: 3807461
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱

جسارت تصمیم‌گیری از شوراها گرفته شده/ لزوم تفویض اختیارات بیشتر به شهردار

گروه اجتماعی- رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با اشاره به اینکه در عمل اجازه عرض‌اندام به شوراها داده نمی‌شود و باید به قانون اساسی برگردیم، گفت: مردم به قانون اساسی رأی داده‌اند، برای رسیدن شوراها به جایگاه واقعی خود باید اصول اساسی پیرامون شوراها اجرا شود، ولی متأسفانه جسارت تصمیم‌گیری از شوراها و مدیران گرفته شده است.

جسارت تصمیم‌گیری از شوراها گرفته شده است/تفویض اختیارات بیشتر به شهردار

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدمهدی مقدسی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت امروز، نهم اردیبهشت در همایش شوراها که در سالن فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد گفت: 20 سال از شروع کار شوراها می‌گذرد، باید شرایط مشارکت مردم فراهم باشد، زیرا جامعه‌ای رو‌به رشد است که میزان مشارکت مردم در آن بیشتر باشد.
وی با اشاره به اینکه قطع به یقین در این 20 سال شوراهای اسلامی مراحل رشد و بلوغ خود را طی کردند، تصریح کرد: برخی از شوراها نظیر هلند 200 سال قدمت دارند اما همچنان دچار مشکلاتی هستند. قانون اساسی اصول مترقی دارد، نمی‌توان گفت بخشی از قانون را قبول داریم و در مقابل بخشی را کم‌رنگ جلوه دهیم، اصل 100 قانون اساسی در زمینه مشارکت مردم در شوراها است و اصل 103 قانون اساسی هم استاندارن، فرمانداران و دیگر مسئولان را مکلف به اجرای تصمیمات شورا کرده است.
مقدسی اظهار کرد: در این روز(شورا) باید نقاط قوت و ضعف شوراها را بررسی کنیم، آیا اختیارات قانون اساسی را به شوراها داده‌ایم؟ در قانون اصل 100 تا 108 جایگاه شورا را تشریح می‌کند، هم‌اکنون شوراها ملزم به اجرای دستورات استانداران و مسئولان هستند یا برعکس؟ بسیاری از مسئولان، مدیران و دولت چسبندگی به قدرت را درون خود نگه داشته اند، تشکیل وزارت‌خانه کارافزایی است، باید کار مردم به خود آنان واگذار کرد لذا روز شوراها روزی است که باید به اجرای کامل قانون اساسی پیرامون شوراها باز‌گردیم.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در عمل اجازه عرض‌اندام به شوراها داده نمی‌شود و باید به قانون اساسی برگردیم، گفت: مردم به قانون اساسی رأی داده‌اند، برای رسیدن شوراها به جایگاه واقعی خود باید اصول اساسی پیرامون شوراها اجرا شود ولی متأسفانه جسارت تصمیم‌گیری از شوراها و مدیران گرفته شده است.
مقدسی ادامه داد: اعضای شورای شهر هم به شهردار اختیار بیشتری دهند و او را محدود نکنند و بگذارند که جسارت و جرأت مدیریت داشته باشد، زیرا شهرداری خوب آن است که بتواند تحول‌آفرین باشد، پیشانی کار شوراها، شهرداری و دهیاری‌ها هستند و هر میزان که شهرداری و دهیاری موفق‌تر عمل کنند زمینه رشد شوراها فراهم می شود.
وی اضافه کرد: مردم در انتخابات با گرایش خود فردی را به‌عنوان عضو شورا انتخاب می‌کنند، اما در عمل شوراها باید به همه مردم سرویس دهند، 11 نفر عضو شورای شهر اراک هستند که با همبستگی و تصمیم های اساسی باید برای برون رفت از مسائل تلاش کرد چراکه وضعیت شهر اراک و حال مردم خوب نیست.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی بیان کرد: شهرداری ها دچار بیمارهای مزمنی هستند، هم‌اکنون بیشتر شهرداری‌ها دچار مشکلات درآمدی هستند، امیدوارم با گذشت 20 سال از عمر شوراها، فضا برای اجرای قانون اساسی پیش از گذشته فراهم شود، دولتی‌ها باید به شوراها اطمینان کنند.

جسارت تصمیم‌گیری از شوراها گرفته شده است/ تفویض اختیارات بیشتر به شهردار
به گزارش ایکنا؛ کاوه فلک‌افلاکی، رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز با توجه به اینکه شوراها از ارکان تصمیم‌گیری در کشور هستند گفت: جایگاه شوراها بر اساس اصل هفت قانون اساسی است، پس از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و قطع همکاری اراک با شهردار سابق و پس از فراز و نشیب‌های فراوان شهردار جدید انتخاب و وارد عرصه شهرداری شد.
وی با اشاره به اینکه در اراک ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان برای دستیابی به موفقیت از آنها استفاده کرد ادامه داد: از شورای اسلامی اراک می‌خواهیم مسائل سیاسی را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت ندهند و یکدیگر را انقلابی و غیرانقلابی نخوانند و از نظارت‌های قانونی خود دست نکشند، ما درخواست همکاری از دیگر دستگاه‌ها و ادارات داریم و از سازمان‌های نظارتی به‌ویژه سازمان بازرسی می‌خواهیم به مدیران شهرداری و شهرداری اعتماد بیشتر داشته باشند؛ چراکه آنها سال‌ها تجربه خدمت دارند.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: هیچ شهرداری بدون همکاری با شوراهای شهر و مسئولان ارشد استان موفق نمی‌شود، درخواست ما از شهردار اراک این است که با همکاری وزارت کشور قرارداد پرسنل شهرداری را یکنواخت کنند چراکه تنوع قرارداد نیروهای شهرداری از جمله مشکلات شهرداری است. مدیران دستگاه‌های اجرایی با مجموعه شورای اسلامی همکاری و از دریافت خدمات یک طرفه شهرداری خودداری کنند.

انتهای پیام

captcha