اهمیت توجه به رویش‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب
کد خبر: 3812305
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

اهمیت توجه به رویش‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس انجمن قرآن و نهج‌البلاغه استان مرکزی لزوم توجه به رویش‌های قرآنی را بسیار مهم ارزیابی و بیان کرد: خوشبختانه رویش نوجوانان قرآنی در اواخر دهه چهارم انقلاب و اوایل دهه پنجم انقلاب نوید‌بخش است چراکه هرجا به فعالان قرآنی و مردم اعتماد کردیم نتایج بسیار خوبی حاصل شد لذا اگر عرصه بیشتری به مردم داده شود قطعا شاهد رویش‌های بیشتری خواهیم بود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، پیمان عین‌القضاتی، رئیس انجمن قرآن و نهج‌البلاغه استان مرکزی و مدیر موسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین، شامگاه روز گذشته، 26 اردیبهشت در مراسم گردهمایی سالیانه جامعه قرآنی اراک که در فرهنگسرای آیینه این شهرستان برگزار شد با اشاره به پشت سر گذاردن دهه چهارم و ورود به دهه پنجم انقلاب، تصریح کرد: وظیفه جامعه قرآنی در دهه پنجم انقلاب چیست؟ در دهه پنجم شاهد جابجایی معلمان و فعالان قرآن نیز هستیم در این دهه خیلی از ما باید آماده شویم تا میدان را به جوان‌ترها بسپاریم.
وی به اظهارات و منویات مقام معظم رهبری در مسجد کرامت مشهد اشاره کرد و افزود: شاگردان رهبری بیان کردند از حضرت آقا خواهش کردیم بعد از درس اصول عقاید برای ما قرآن بگویند ایشان تلاش داشتند در بحث آموزش قرآن مسأله حکومت اسلامی را تبیین کرده و جامعه‌سازی قرآن را در دستور کار قرار دادند.
عین‌القضاتی برلزوم رسیدن به مدل جامعه‌سازی اسلامی تاکید کرد و گفت: گرفتاری‌های چهار دهه در عرصه علمی، هنر و سایر بخش‌ها برای این است که ما علم را برای علم، هنر را برای هنر و.... آموختیم ولی برای اینکه علم، هنر، .... را برای خدمت به جامعه اسلامی بیاموزیم و ‌از آن مدل جدید طراحی کنیم کمتر توفیق داشته‌ایم.
وی لزوم توجه به رویش‌های قرآنی را بسیار مهم ارزیابی و بیان کرد: خوشبختانه رویش نوجوانان قرآنی در اواخر دهه چهارم انقلاب و اوایل دهه پنجم انقلاب نوید‌بخش است چراکه هرجا به فعالان قرآنی و مردم اعتماد کردیم نتایج بسیار خوبی حاصل شد لذا اگر عرصه بیشتری به مردم داده شود قطعا شاهد رویش‌های بیشتری خواهیم بود.
وی اضافه کرد: در نگاه رهبری بحث آموزش قرآن در قالب طرح کلی جامعه اسلامی تعریف می‌شود، آموزش قرآن فقط برای قرآن است یا آموزش قرآن باید در جهت تبیین سبک زندگی اسلامی قرآنی هدایت شود، قطعا اساتید قرآنی در این حوزه نیز ورود پیدا کردند، برای ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی آموزش قرآن نیاز به تغییر روش دارد. باید دید چه کنیم تا آموزش قرآن در دل زندگی ما جای پیدا کرده و خانواده‌ها انس بیشتر پیدا کنند‌.
عین‌القضاتی به تشریح آسیب‌شناسی مؤسسات قرآنی اشاره کرد و افزود: برحسب فعالیت اتحادیه مدغم از موسسات قرآنی بازدید می‌شود معمولاً فعالیت‌های قرآنی از کودکی و مهد قرآن، پیش‌دبستانی تا ششم ابتدایی انجام می‌شود و فعالیت‌ها از این سنین قطع می‌شود تا کهنسالی که باز فرد به قرآن مراجعه می‌کند، برای این فاصله قطع شده از فعالیت قرآنی تا کهنسالی نیاز به بازنگری است که چرا این اتفاق می‌افتد؟ چرا در این برهه زمانی فرد آنطور که بایسته و شایسته است با قرآن مأنوس نیست، انس قطع نمی‌شود اما توقع جامعه اسلامی بیشتر از این است که برای این بازه زمانی باید بهترین تدابیر اندیشیده شود تا بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.
مدیر موسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین گفت: آموزش‌های داده شده نهادینه نشده است، امروز متاسفانه با هراس مصرف‌گرایی مواجه هستیم که هراس مصرف و خرید در جامعه قرآنی وجود دارد و این مهم زیبنده جامعه اسلامی نیست، حاکمان به طور نسبی خوب عمل می‌کنند ولی تقاضای بیشتر از مصرف روزانه زمینه ایجاد صف‌های طولانی را فراهم می‌کند که مورد قبول جامعه اسلامی نیست لذا کارشناسان باید آسیب‌شناسی کنند ببینند چه اتفاقی افتاده که مسیر حرکتی بدین سمت هدایت شده است. ما مربی قرآنی فعال خودجوش از سال‌های اول انقلاب و حتی قبل از انقلاب را شناسایی کرده و معرفی کرده‌ایم.
وی افزود: آن‌جایی که کار را به مردم سپردیم کار پیشرفت داشت، فعالان قرآنی می‌دانند رویش‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب هست اما باید دید چه کنیم تا مفاهیم آیات الهی در لایه‌های زندگی نهادینه و درونی شود.
انتهای پیام

captcha